Al jaren nemen scholen uit Nederland deel aan de Learning Circles, die georganiseerd worden door ICT&E in het Global Teenager Project. Sinds 2013 staan de rechten van kinderen centraal in een groot deel van de internationale Learning Circles.
De ervaringen van leerlingen en hun begeleiders met deze manier van grensverleggend samen leren van en mét elkaar, zijn zo positief dat velen zich ieder jaar opnieuw inschrijven voor de Circles.
In april en mei 2015 ging Manon van Herwijnen op bezoek bij een aantal Nederlandse scholen, om namens het LC team ter plekke te horen en zien hoe de leerlingen en hun docenten het samen werken in de Circles ervaren. Leerlingen en leraren leggen in krachtige woorden uit waarom deelnemen aan de Learning Circles Kinderrechten voor hen zo betekenisvol en waardevol is:
Met aandacht voor de wereld om hen heen is het voor kinderen een enorme verrijking dit heel bewust zelf te kunnen doen, samen met leerlingen van andere scholen in Nederland en vele andere landen. Verwoord en verbeeld vanuit hun eigen beleving, met eigen verhalen en met die van ‘wereldwijde’ klasgenoten, worden kinderrechten meer dan zomaar ‘een thema’; begeleid door hun docenten (met als leidraad de uitdagingen van de Learning Circle) komen leerlingen tot prachtige creaties, met een krachtige en kritische kijk op rechten van kinderen.
Samen vormen kinderen een luide stem en worden wereldproblemen ‘be-grijpbaar’.
Voor veel docenten is de studiereis naar Suriname in januari een inspirerende voorbereiding. Op een aantal scholen is deelname aan de Learning Circles Kinderrechten in het curriculum verweven met Expeditie Onderwijs en Actief Burgerschap. Daarbij worden de leerlingen uitgedaagd hun eigen leeravontuur aan te gaan.
Ook leerlingen maken deel uit van het reisgezelschap naar Suriname. Ze zijn volwaardige ambassadeurs voor het Expeditieonderwijs én de Learning Circles Kinderrechten.
‘I work at a school for children with disabilities. The fact that GTP offers inclusive Learning Circles where my students can participate despite their disability is breathtaking! The circle feels like a warm and welcoming community that enables blind, deaf and mentally/physical disabled students to learn and work together. It brings the world in my classroom and takes my students in the world’.
Elle Peters, Het Prisma, Arnhem, The Netherlands.