ICT&E / Reizen / Suriname – Learning Circles en schoolbezoeken – januari 2016
Een prachtige studiereis naar Suriname met leerlingen en leerkrachten.
ICT&E organiseerde al meer dan 80 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo’n reis bijdraagt om los te komen uit vertrouwde kaders en concreet vorm te geven aan een andere kijk op samen leren. Om voor, tijdens en na de reis samen te reflecteren op hoe we in ons onderwijs leerlingen kunnen uitdagen zélf een actieve, verantwoordelijke rol te nemen in hun leren. En om te zien hoe trots we mogen zijn op veel dat er in ons onderwijs gebeurt! Genoeg redenen om voor de 9e keer op studiereis naar Suriname te gaan!
Echt grenzeloos en verdiepend samen leren bereik je door je leerlingen de tools te geven om ook internationaal met elkaar te kunnen samenwerken en leren. …
lees meerICT&E organiseerde al meer dan 80 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo’n reis bijdraagt om los te komen uit vertrouwde kaders en concreet vorm te geven aan een andere kijk op samen leren. Om voor, tijdens en na de reis samen te reflecteren op hoe we in ons onderwijs leerlingen kunnen uitdagen zélf een actieve, verantwoordelijke rol te nemen in hun leren. En om te zien hoe trots we mogen zijn op veel dat er in ons onderwijs gebeurt! Genoeg redenen om voor de 9e keer op studiereis naar Suriname te gaan!
Echt grenzeloos en verdiepend samen leren bereik je door je leerlingen de tools te geven om ook internationaal met elkaar te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als leerkracht verandert ervaar je beter tijdens een studiereis.
Voor veel scholen is de studiereis naar Suriname onderdeel van een zeer inspirerende voorbereiding op de Learning Circles Kinderrechten, samen met hun Surinaamse collega’s.
Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega’s in binnen- en buitenland aan de slag te gaan.
Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?
Al jaren nemen scholen uit Nederland deel aan de Learning Circles, die georganiseerd worden door ICT&E en het Global Teenager Project. Sinds 2013 staan de rechten van kinderen centraal in een groot deel van de internationale Learning Circles, in samenwerking met Lot’s Foundation (een initiatief van Herman van Veen).
De ervaringen van leerlingen en hun begeleiders met deze manier van grensverleggend samen leren van en mét elkaar, zijn zo positief dat velen zich ieder jaar opnieuw inschrijven voor de Circles.
Wat heeft Suriname mij gebracht?
Allereerst heb ik het heel inspirerend gevonden om 7 dagen lang zo intensief met collega’s (bekende en onbekende) op te trekken: van ontbijt tot het laatste uurtje in de warme avond gingen de gesprekken voor een groot deel over onderwijs! De bezoeken aan de zes Surinaamse scholen waren daarbij een onuitputtelijke inspiratiebron. En daarnaast was het ook gewoon een hele fijne groep, waarin ik me prima thuis heb gevoeld.
Tijdens de studiereis wordt ruim aandacht besteed aan het observeren van het onderwijs in Suriname en reflecteren we samen op de overeenkomsten en verschillen in ons onderwijs. Naast schoolbezoeken is er ook een dag met workshops om samen met alle Surinaamse collega’s het leren in de Learning Circles te verdiepen.
En natuurlijk ontdekken we samen het echte Suriname, genieten we van de warme, vrolijke mensen en de schoonheid van het land. Zo’n reis vergeet je van je leven niet. Of zoals een leerkracht na een studiereis als reflectie met ons deelde: “Deze reis gaf me nieuwe leerkracht voor zeker 10 jaar”.
Voor een aantal scholen is deelname aan de studiereis niet alleen verweven met de Learning Circles, maar heeft het zich door het schooljaar heen verbreed naar het zogenaamde Expeditie Onderwijs en is het een onderdeel van Actief Wereldburgerschap. Daarbij worden leerlingen op deze scholen samen uitgedaagd een groter leeravontuur aan te gaan. Een van de scholen die dit met veel daadkracht en bevlogenheid hebben uitgewerkt én uitgevoerd is de Werkenrode School (VSO) uit Groesbeek.
Voor hen kreeg de studiereis naar Suriname een extra dimensie:
Sinds 2014 maken telkens twee leerlingen van deze school deel uit van het reisgezelschap naar Suriname. Zij blijken bevlogen ambassadeurs voor hun Expeditie én de Learning Circles Kinderrechten. Ze hebben de onderneming met hart en ziel opgepakt en beleefd en stimuleerden hun medeleerlingen met veel succes zich in te zetten voor een zinvol project op een Surinaamse school. De reis en expeditie werd binnen en buiten de school gepresenteerd. De leerlingen van de deelnemende groepen organiseerden tijdens het hele schooljaar een aantal activiteiten om de projecten in Suriname met succes te financieren.
Bekijk hier hun verslagen en foto’s op Facebook.
Uit het eindverslag van Tim Heemsbergen, die in januari 2015 naar Suriname reisde:
“Als ik terug denk aan de sollicitatiebrief valt me vooral op dat ik het woord ervaring hierin vaak heb gebruikt. Dat was ook wat ik wilde, een leerzame ervaring om nooit te vergeten. Waarin ik veel van het land zou zien en ontdekken. Ook was het een grote uitdaging om te zien hoe het met de rolstoel zou gaan in een land als Suriname. Onvergetelijk is het zeker geworden en ik denk dat we met zijn allen hebben bewezen dat als je het samen doet er heel veel mogelijk is. (…) Daarom zou ik iedereen die zichzelf dit ziet doen willen aanraden om te solliciteren, zodat zij deze mooie dingen ook kunnen beleven. Ik vind dat het heel belangrijk is dat hier mee door wordt gegaan..”
Zo was de studiereis/expeditie naar Suriname (voor vele leerlingen van meerdere scholen) een onvergetelijke en rijke leerervaring! De leerlingen die meegaan konden hun enthousiasme voor de reis en hun belevenissen tijdens de reis zo goed overbrengen op hun schoolgenoten, dat het werken in de Learning Circles daarna een veel grotere impact had.
Actief Burgerschap en Learning Circles
Werkenrode School, Groesbeek, begin oktober 2015, aanvang 15:00 uur
We bespreken hoe deelname aan de studiereis en aan de Learning Circles kan worden verbreed met het ‘Expeditie Onderwijs’ model, waarbij leerlingen een concreet project in Suriname realiseren. Collega’s van Werkenrode school delen opzet hoe zet deze aanpak praktisch hebben uitgewerkt in een door hen opgesteld stappenplan actief burgerschap. Een zeer inspirerende workshop die we van harte aanbevelen!
Startbijeenkomst Studiereis Suriname 2016
Arnhem, woensdag 9 december 2015, 19:00 – 20:30 uur
Aansluitend op de Introductieworkshop Learning Circles (van 15:00 tot 18:00 uur) ontmoeten de reizigers naar Suriname elkaar. Leerlingen, ouders en docenten ontvangen hiervoor een uitnodiging.
Samen gaan we het programma voor de reis goed bespreken en allerlei praktische zaken komen aan bod.
Verdiepend leren in de Learning Circles
Paramaribo, donderdag 28 januari 2016, 08:00 – 15:00 uur
In deze workshop leren de collega’s uit Suriname en Nederland samen aan verdiepend leren in de Learning Circles. Aandacht voor activerende didactie, 21st Century Skills (Fullan) en een Open Mindset (Dweck). Opzoek naar authentiek leren en echt eigenaarschap van leren bij de leerling.
Zie voor een uitgebreide beschrijving de pagina Learning Circles Workshops 2015-2016
Wie organiseert de reis?
De studiereis wordt georganiseerd door Bob Hofman (ICT&E), ism iEARN Suriname en het Global Teenager Project. De deelnemers dienen zelf voor een reis- en annuleringsverzekering te zorgen. De meeste scholen hebben een collectieve reisverzekering, vraag dit op school goed na!
Inschrijven:
Het inschrijfformulier vind je hieronder; inschrijven kan tot 20 oktober 2015 tegen hieronder vermelde kosten. Na deze datum kunnen de kosten worden aangepast a.d.h.v. hogere ticketprijzen.
Subsidie:
Deze studiereis past uitstekend in het verankeren van internationaliseren in het Curriculum en komt daarmee in aanmerking voor een VIOS subsidie van het EP/Nuffic. U dient deze subsidie als school zelf aan te vragen (max. 2 maanden voor vertrek) zie ook de deadlines.
Zie voor meer indrukken de verslagen van de studiereizen van januari 2009, januari 2010, januari 2011, januari 2012, januari 2013, januari 2014 en januari 2015.
Startbijeenkomst | woensdag 09-12-2015 / Tijd: 19:00 - 20:30 uur |
Locatie | Utrechtseweg 174 6812 AL Arnhem T: 026-3209830 |
|
Naam | Suriname - Learning Circles & schoolbezoeken - januari 2016 |
Vertrek | 23-01-2016 |
Terugkomst | 31-01-2016 |
Aantal deelnemers | 17 |
Kosten | Leerlingen € 1.490,- / leerkrachten € 1.990,- (1-per. kamer + € 220,-) - Bij extreme koerswijzigingen is een tussentijdse aanpassing mogelijk. |
Dag | Vluchtnr. | Vertrek | Van | Naar | Aankomst |
---|---|---|---|---|---|
23-01-2016 | KL713 | 11:30 | Amsterdam | Paramaribo | 16:45 |
31-01-2016 | KL714 | 19:30 | Paramaribo | Amsterdam | 08:15* |
Let op! Er gelden strenge regels voor bagage! Per persoon mag je meenemen: |
Datum | Opmerkingen |
---|---|
23-01-2016 | Zaterdag: Je hebt (max 30 uur van te voren) al on-line ingecheckt. We geven in hal 2 de bagage af en gaan dan met de deelnemers die nog geen toeristenkaart hebben naar hal 3, balie Consulaat Suriname. Suriname.. we zijn er! |
24-01-2016 |
|
25-01-2016 | Maandag:
|
26-01-2016 | Dinsdag:
|
27-01-2016 | Woensdag:
Er is geen gezamenlijk diner – Deze avond mag ieder naar eigen keuze ergens gaan eten in Paramaribo; je kent de stad nu inmiddels een beetje. |
28-01-2016 | Donderdag:
|
29-01-2016 | Vrijdag:
Middag:
|
30-01-2016 |
Vlucht KL0714 – 19.35 uur |
31-01-2016 |
Naam | School | Locatie | Bevestigd | |
---|---|---|---|---|
vrouw | Anke Akkermans | Werkenrodeschool | Groesbeek | ja |
man | Léon Portier | Werkenrodeschool | Groesbeek | ja |
man | Okke Gerritsen | Werkenrodeschool | Groesbeek | ja |
man | Mark van Driel | Werkenrodeschool | Groesbeek | ja |
vrouw | Corinne Kroes | OBS de Voorsprong | Den Haag | ja |
vrouw | Ellen van Marrelo | OBS de Voorsprong | Den Haag | ja |
man | Chander Rampersad | OBS de Voorsprong | Den Haag | ja |
man | Michiel Strengers | OBS de Voorsprong | Den Haag | ja |
man | Raymond Steenwelle | CSG Het Noordik - Vriezenveen | Vriezenveen | ja |
vrouw | Maud Schippers | CSG Het Noordik - Vriezenveen | Vriezenveen | ja |
vrouw | Noëlle Bos | CSG Het Noordik - Vriezenveen | Vriezenveen | ja |
man | Nicolette Blaauwgeers | Lyceum de Grundel | Hengelo | ja |
vrouw | Anne Hofman | GTP | Amsterdam | ja |
vrouw | Annemiek Koopman | Vechtdal College | Hardenberg | ja |
vrouw | Jan Michels | Vechtdal College | Hardenberg | ja |
M | Bob Hofman | ICT&E | Dieren |
V | Manon van Herwijnen | Coördinator Learning Circles | Dieren |
V | Miriam Weekers | Landencoördinator SO Suriname | Paramaribo |
V | Nila Pershad | Landencoördinator PO/MULO Suriname | Paramaribo |
Ⓒ 2024 ICT&E Kollinglaan 13, 6952 HK Dieren, The Netherlands +31 (0)6 - 2279 64 50 info@ict-edu.nl @BobHofman