Canada - Quality of Learning / Quest - november 2014

Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.

Nederland, een land waar 17 miljoen mensen een mening over onderwijs hebben en waar we het kritisch benoemen van uitdagingen niet uit de weg gaan. Onderwijs waar met passie en bezieling keihard gewerkt wordt. Onderwijs in de top tien van de wereld waar we trots op mogen zijn!

“Quality of learning”
Met deze studiereis “Quality of learning” naar Canada willen Bob Hofman (ICT&E, Dieren) en Gert ten Hove (CSG het Noordik, Almelo) het beste uit het onderwijs in Canada en Nederland bij elkaar brengen. Om in reflectie naar jezelf en je school te kijken en samen met een aantal kernvragen op stap te gaan:

  • Halen we echt het beste uit onszelf en onze leerlingen?
lees meer

Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.

Nederland, een land waar 17 miljoen mensen een mening over onderwijs hebben en waar we het kritisch benoemen van uitdagingen niet uit de weg gaan. Onderwijs waar met passie en bezieling keihard gewerkt wordt. Onderwijs in de top tien van de wereld waar we trots op mogen zijn!

“Quality of learning”
Met deze studiereis “Quality of learning” naar Canada willen Bob Hofman (ICT&E, Dieren) en Gert ten Hove (CSG het Noordik, Almelo) het beste uit het onderwijs in Canada en Nederland bij elkaar brengen. Om in reflectie naar jezelf en je school te kijken en samen met een aantal kernvragen op stap te gaan:

  • Halen we echt het beste uit onszelf en onze leerlingen?
  • Hoe vergroten we het eigenaarschap en reflectievermogen van de leerlingen in ons onderwijs zodat er meer (zelf)verantwoordelijkheid voor het eigen leren ontstaat?
  • Als Canada zo duidelijk inzet op “Collaborative, Creative en Critical”, hoe zorg je er dan voor dat de doelstellingen en leeropbrengst helder zijn en gehaald worden?
  • Als er met differentiatie en meer reflectie via peer learning echt iets te kiezen valt voor leerlingen, hoe kan ICT dan bijdragen in het verhogen van kwaliteit en verlagen van werkdruk voor docenten?
  • Hoe geeft een kaderstellende notitie “School Effectiveness Framework” (ministerie van Onderwijs, Ontario) kaders aan School Boards en scholen?

Door deze vragen samen aan te scherpen, ze passend te maken voor uw schoolsituaties en elkaar in Canada te blijven bevragen en te inspireren komt u zeker terug met nieuwe energie, ideeën en methodieken. Door het samen onderzoeken en verder uitdiepen van de drie hoofdthema’s van deze reis is de opbrengst van deze studiereis concreet genoeg om in de eigen school aan de slag te kunnen gaan. Wij, Bob en Gert, nodigen u van harte uit om mee op reis te gaan en samen in te zetten op “Quality of learning” voor al onze leerlingen!

Studiereis
Deze 8-daagse studiereis naar Canada van zaterdag 15 t/m zaterdag 22 november legt een basis voor een duurzame samenwerking en onderwijskundige verdieping tussen scholen in Nederland en Canada. We zetten in op twee programmalijnen:

  • Strategisch voor bestuurders en schoolleiders, waarbij we ons tijdens bepaalde onderdelen (b.v. de schoolbezoeken) van de reis richten op visie, implementatie en innovatie
  • Operationeel voor docenten en coaches peer learning, waarbij we on richten op de praktische uitvoering en samen met collega’s handen en voeten geven aan de uitvoering van samenwerkend leren.

Uiteraard staat het u vrij op die momenten te kiezen aan welk onderdeel u wilt deelnemen.

De reis kent drie waardevolle hoofdthema’s:

1) Universiteit van Toronto – Peer learning en peer assessment
Het team van Professor Steve Joordens nodigt ons uit voor een prachtige dag aan de Universiteit van Toronto. Om te luisteren, te leren en te verdiepen in de methodiek van peer learning en peer assessment.
Steve Joordens, die op uit nodiging van Kennisnet op 4 juni gastspreker was bij de research conferentie in Den Haag,  ontwikkelde het concept van peerScholar in 2009 en is winnaar van de College University level National Technology Innovation Award. Deze jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan iemand die zich verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van het gebruik van ICT in een rijke leeromgeving. Na Canada, Amerika en Nederland wordt peerScholar nu ook in Europa breed omarmd, waarbij de eerste ervaringen en pilots in Nederlandse scholen de implementatie van peerScholar in Italië en Finland gaan leiden. Best iets om trots op zijn! Maar ook Kennisnet schreef hier een rapportage over.

Wat is peerScholar?
peerScholar is een innovatief online onderwijsinstrument, dat leerlingen ondersteunt in samen werken, leren en reflecteren. Docenten kunnen op een unieke manier vakinhoudelijke én vakoverstijgende opdrachten en toetsen aanbieden. In peerScholar kan de docent naar eigen inzicht opdrachten maken, bestaande opdrachten gebruiken en de beoordelingscriteria instellen. Zo wordt het eenvoudig om te differentiëren, materiaal te delen en het leren digitaal te volgen. Leerlingen doorlopen peerScholar in drie fasen: creëren, beoordelen en reviseren. Daarbij geven en ontvangen ze feedback op elkaars werk. Dat zorgt voor meer kennis, betere reflectievaardigheden en leren van de aanpak van een ander.

Samen met Canada!
Het is tijd om de handen ineen te slaan en de kans te grijpen uitgebreid kennis te maken met dit unieke concept, dat als doelstelling heeft leerlingen meer verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces, kritisch te leren denken over en te reflecteren op hun eigen werk en dat van een ander. Samenwerken is dan geen loze kreet meer, maar draagt aantoonbaar bij aan kwaliteit in leren.
Er ligt en prachtig instrument klaar om direct mee aan de slag te gaan! Daarom nodigt de bedenker van peerScholar, Prof. Steve Joordens 20 Canadese en 20 Nederlandse deelnemers uit voor een unieke dag op de UTSC campus met:

  • Een masterclass “Make your brain think” – resultaten van research in Canada naar de effecten van peer learning
  • Hands-on workshops; samen met peerScholar aan de slag als verdieping
  • Reflectie op toepasbaarheid in de eigen school; wie leert leerlingen reflecteren en hoe bouw je uitdagende open opdrachten met heldere rubrics?

De Dean van de Universiteit van Toronto, de UTSN-campus heet ons op 18 november persoonlijk van harte welkom!

Update: on Thursday November 20th all Dutch delegates have been invited by the Ontario Minister of Education Mrs. Liz Sandels  for a Quest conference breakfast!

2) Quest conference en Andy Hargreaves
Met ruim 200 scholen is het York District een van de grootste districten in Ontario.
Het is de thuisbasis van onderwijsvernieuwer Michael Fullan (onderwijsadviseur van o.a. het Nederlandse, Duitse en Engelse ministerie van Onderwijs). York District organiseert jaarlijks een driedaagse conferentie, de “Quest”, waar ruim 1000 deelnemers worden verwacht uit Groot Brittannië, Zweden, Australië, Finland, Nederland en de VS.

Er worden op de Quest Conference workshops verzorgd door diverse gerenommeerde internationaal erkende onderwijsspecialisten. U kunt een keuze maken uit de workshops in het Quest programma. (Uw keuze graag opgeven op de startbijeenkomst van 30 oktober). Tijdens de studiereis Quest 2014 hebben we een speciale workshop met Andy Hargreaves, met volop ruimte voor vragen en dialoog.



3) Samenwerking met Halton District School Board
In Canada zijn de scholen onderverdeeld in districten. Elk district heeft een District School Board dat autonoom beleid kan voeren in onderwijs, financiën, professionalisering.
ICT&E werkt al jaren nauw samen met de Simcoe, York, Toronto en Halton schoolboards; de 12 gezamenlijke educatieve studiereizen leverden prachtige projecten en samenwerking tussen tientallen Canadese en Nederlandse scholen op. Sinds november 2013 werken we samen met het Halton District, net buiten Toronto. Een wat kleiner innovatief en enthousiast District van ruim 100 scholen.

Halton en BYOD – Onderwijskundige visie op “Bring Your Own Device”
Door jarenlange samenwerking in projecten ontwikkelde ICT&E, samen met de Canadese coördinator Mw. Anita Townsend, een nauwe band met de scholen in Halton. Bij een werkbezoek aan Halton in maart 2013 kwam de vraag: “waarom niet een stap verder dan alleen projecten uitvoeren en ontwikkelen we ook ons leren samen verder?” Koppel Nederlandse scholen een op een aan scholen in Halton… maak kennis met elkaar, om co-creatie door leerkrachten en docenten tot stand te brengen. Zo bieden drie VO scholen het International Baccalaureate programme aan; inclusief intensieve en tijdrovende toetsing! Waarom niet samen ontdekken hoe peer learning en peer assessment het leren kan verrijken en docenten veel tijd bespaart?
Het Halton district innoveert en is een van de eerste districten in Ontario die volledig vrij internet aanbiedt en leerlingen uitnodigt hun eigen devices te gebruiken (BYOD). Niet om de apparaten op zich of een financiële besparing maar op basis van een sterke onderwijsvisie. Bijgestaan door een IT-staff die docenten en scholen helpt de juiste keuzes te maken en onderwijskundige kansen en uitdagingen in beeld te brengen. Ook daar kunnen we veel van leren!

Kosten en subsidie
De reis is all-inclusive: hotel op basis van verblijf 1-persoonskamer, ontbijt, lunch en diner (excl. alcoholische drankjes), vervoer met vliegtuig, vervoer ter plaatse etc.
Kortom: de reis wordt helemaal verzorgd. Ook de kosten van het bezoeken van scholen, de Universiteit en de Quest conference is inbegrepen.
De prijs van deelname aan de studiereis bedraagt € 3.450,- .
We gaan uit van een deelname van maximaal 22 personen, op volgorde van aanmelden. Door deelname aan deze reis komt u in aanmerking voor een VIOS subsidie van het Europees Platform

Samenvattend
Al eerder, in november 2009, 2010, 2011 en 2013 organiseerden Bob Hofman en Gert ten Hove een succesvolle Quest studiereis naar Canada. Samen met Nederlandse docenten en schoolleiders gingen we op zoek naar inspiratie en vernieuwing tijdens de Quest Conferentie en in Canadese scholen. Ook nu staan Gert en Bob samen voor een goede afstemming van uw wensen en verwachtingen, reflectie en verwerking voor, tijdens en na deze studiereis. We nemen ruimte voor een aangenaam verblijf. Om kennis te maken en alles rondom de studiereis goed af te stemmen organiseren we voor de herfstvakantie een startbijeenkomst op één van de deelnemende scholen.

Tip
Lees voor ervaringen van eerdere deelnemers de blogs van Frans Droog en Dico Krommenhoek

 

verbergen
 

Inschrijven
Een moment geduld aub.

Bijeenkomsten

Startbijeenkomst donderdag 30-10-2014 / Tijd: 14:30 - 16:30 uur
Locatie Montessori College Arnhem, Utrechtseweg 174, 6812 AL Arnhem / Lokaal H5.1

Reisgegevens

NaamCanada - Quality of Learning / Quest - november 2014
Vertrek 15-11-2014
Terugkomst23-11-2014
Aantal deelnemers 24
Kosten€ 3.450,-
Reisschema
DagVluchtnr.VertrekVanNaarAankomst
15-11-2014KL069113:25AmsterdamToronto15:35
22-11-2014KL069218:30TorontoAmsterdam07:45*
Opmerkingen

Let op! Maximaal 1 koffer van 23 kg
Let op! Paspoort moet tot één dag na terugkomst in Nederland geldig zijn.

Reisprogramma
DatumOpmerkingen
15-11-2014

Zaterdag
    Vertrek Nederland: verzamelen Schiphol vertrekhal 2 – 10:30 uur
    Aankomst Canada
    Inchecken in Eaton Chelsea hotel Toronto
    Avond: welcome dinner

16-11-2014

Zondag
   Acclimatiseren en op ontdekking in Toronto

   Bezoek aan CN Tower en Harbor front
   Middag vrije tijd in Toronto en reflectiebijeenkomst
   Reis naar Burlington / Halton District

17-11-2014

Maandag
Schoolbezoeken in Hamilton District, onderdompelen en kennis maken met docenten en schoolleiders
   Eind van de middag: reflectiebijeenkomst met Canadese partners
   Social dinner met Canadese collega’s
   Hotel in Bronte

18-11-2014

Dinsdag
   Bezoek aan Advanced Learning Technologies Lab; Hands-on workshop
  
Masterclass Prof. Steve Joordens – Universiteit van Toronto
  
Werkbijeenkomst met Andy Hargreaves
   Hotel in Bronte

19-11-2014

Woensdag
Ochtend met de Halton scholen – verder uitwerken van mogelijke samenwerking (peer learning – operationeel en strategisch)
   Middag – bezoek aan de Niagara falls, het stadje Niagara on the Lake,  bezoek Winery en dinner bij de Winery
   ’s Avonds Quest Conference hotel in Toronto – Sheraton / Best Western

20-11-2014

Donderdag
   On Thursday November 20th 2014 all Dutch delegates have been invited by the Ontario Minister of Education Mrs. Liz Sandels  for a ‘Ministerial Quest conference breakfast’!
   Quest Conference / workshops
   Avond: Quest Conference dinner

21-11-2014

Vrijdag
   Ochtend: Quest Conference ontbijt – 07:30 uur –
   Middag workshop en reflectie – Wat zijn onze ‘Lessons Learned’ /
   Avond – terug naar Eaton Chelsea – last night in Toronto

22-11-2014

Zaterdag
   Ochtend – City visit – Santa is arriving in Toronto!
   Middag – vertrek om 14:00 naar vliegveld
   Avond – vertrek uit Canada; vliegen 18:30 uur

 

23-11-2014

Zondag
    Aankomst in  Nederland: 07:45 uur

Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
manHarry van GoorLandstedeZwolleja
manJohn OdinotChr. VMBO HarderwijkHarderwijkja
manHarold KoolenFontys SittardSittardja
vrouwHanneke TheelenFontys SittardSittardja
vrouwJanneke Nijhof- SpalinkCSG Het Noordik - AlmeloAlmeloja
vrouwAnnemieke van der MolenIchthus College - DrontenDrontenja
vrouwNicole Klein Tank Liemers CollegeDidamja
vrouwEsther PennekampLiemers CollegeZevenaarja
manJos ThewessenLiemers CollegeZevenaarja
manBram DhontLiemers CollegeZevenaarja
vrouwAnne ZielLiemers CollegeZevenaarja
manWalther van MechelenComenius College HilversumHilversumja
vrouwKarin KopsComenius College HilversumHilversumja
manMarco HartmanMontessori CollegeArnhemja
vrouwAnnebel de GoedeMontessori CollegeArnhemja
vrouwJaqueline GoedhartMarantElstja
vrouwManon van HerwijnenpeerScholar NLDierenja
vrouwGereserveerdMarantnee
OpenOpen
OpenOpen
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
MGert ten HoveCSG Het Noordik Almelo
VAnita TownsendATCNewmarket, Ontario
Reisverslag
Nog geen reisverslag beschikbaar
Handige links


Wiki
Galerij