Samen op weg naar een professionele organisatie:
Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding
Met een groep van ruim 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende Leerlab scholen gaan we in Finland op zoek naar informatie en inspiratie. Om daarna de kansen en mogelijkheden binnen de eigen school vanuit een ander perspectief te bezien en het Leerlab Schoolorganisatie (Leerling2020) een nieuwe impuls te geven. Bob Hofman, organisator en Leerlab coach, kent als geen ander de waarde van zo’n gezamenlijke internationale onderwijskundige verkenning.
Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
We bezoeken twee scholen ( Lumon Lukio en Saunalahti Koulu) waar onderwijskundig leiderschap en een bijzondere visie op leren vorm geeft aan degelijk onderwijs dat aanzet tot verwondering. …
lees meer
Samen op weg naar een professionele organisatie:
Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding
Met een groep van ruim 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende Leerlab scholen gaan we in Finland op zoek naar informatie en inspiratie. Om daarna de kansen en mogelijkheden binnen de eigen school vanuit een ander perspectief te bezien en het Leerlab Schoolorganisatie (Leerling2020) een nieuwe impuls te geven. Bob Hofman, organisator en Leerlab coach, kent als geen ander de waarde van zo’n gezamenlijke internationale onderwijskundige verkenning.
Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
We bezoeken twee scholen ( Lumon Lukio en Saunalahti Koulu) waar onderwijskundig leiderschap en een bijzondere visie op leren vorm geeft aan degelijk onderwijs dat aanzet tot verwondering. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van vakken, roosters, keuze voor leerlingen, zorg, differentiatie en professionaliteit.
Vertrouwen
Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”.
Vakmanschap
Op onderzoek in Finland waar een ieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven. Maar ook een land om te bezoeken en samen na te denken over passend onderwijs en differentiatie.
Verbinden
Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat ‘samen’ – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.
Verandering
“Being in the top of PISA ranking makes it all the more remarkable that Finland is about to embark on one of the most radical education reform programs ever undertaken by a nation state – scrapping traditional ’teaching by subject’ in favor of ’teaching by topic’. This is going to be a big change in education in Finland that we’re just beginning”, said Liisa Pohjolainen, who is in charge of youth and adult education in Helsinki – the capital city at the forefront of the reform program.
Op studiereis dus naar een land dat actief vernieuwing in haar onderwijs voedt: “Finland schools: Subjects scrapped and replaced with ’topics’ as country reforms its education system” – een beweging die verankerd is in o.a. de Saunalahti school die we in deze week bezoeken. Wat een pracht kans om er samen in te duiken en uit te zoeken wat dit voor ons eigen onderwijs kan betekenen!
Wat vinden anderen?
Op de Finland pagina vindt u een overzicht van eerdere reizen naar Finland.
Deelnemers aan de april 2016 leerlab studiereis van het Herbert Vissers College beschreven hier hun ervaringen.
Questions to Finland
Deze studiereis wordt georganiseerd vanuit Leerling2020.
De deelnemende scholen maken onderdeel uit van het Leerlab Schoolorganisatie Ronde 1 en Ronde 2. Samen gaan we in Finland op zoek naar antwoorden op onze leervragen:
We geven hier een overzicht vandoor de deelnemers geformuleerde ‘Questions to Finland’.
En bedenk… According to one Finnish maxim, “There is no bad weather; only inadequate clothing”.
verbergen