ICT&E / Reizen / Finland Calling – september 2015
– Samen op weg naar een professionele cultuur met de 3 V’s –
– Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding –
#finedu2015
Aan de hand van bovenstaand thema willen we ons professionaliseren; samen op weg naar een professionele cultuur. Wij zijn Gert ten Hove, vestigingsdirecteur van CSG het Noordik in Almelo en Bob Hofman, ICT&E in Dieren en jullie…. een groep met 12 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen die voelen dat het antwoord op veel van de vragen van nu al in je eigen school ligt. Maar ook dat het kijken door de bril van ander aanzet tot verwondering waardoor je de kansen en mogelijkheden binnen je eigen school opeens veel beter gaat zien.
Gert en Bob kennen als geen ander de waarde van een gezamenlijke onderwijskundige verkenning. …
lees meer– Samen op weg naar een professionele cultuur met de 3 V’s –
– Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding –
#finedu2015
Aan de hand van bovenstaand thema willen we ons professionaliseren; samen op weg naar een professionele cultuur. Wij zijn Gert ten Hove, vestigingsdirecteur van CSG het Noordik in Almelo en Bob Hofman, ICT&E in Dieren en jullie…. een groep met 12 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen die voelen dat het antwoord op veel van de vragen van nu al in je eigen school ligt. Maar ook dat het kijken door de bril van ander aanzet tot verwondering waardoor je de kansen en mogelijkheden binnen je eigen school opeens veel beter gaat zien.
Gert en Bob kennen als geen ander de waarde van een gezamenlijke onderwijskundige verkenning. Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
Tijdens de Quest conferentie, Canada in 2010, en tijdens de twee Finland reizen in 2012 maakten Gert en Bob kennis met twee hele bijzondere Finse scholen. Scholen waar onderwijskundig leiderschap en een bijzondere visie op leren vorm geeft aan degelijk onderwijs dat aanzet tot verwondering. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van vakken, roosters, keuze voor leerlingen, zorg, differentiatie en professionaliteit.
Vertrouwen
Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”.
Vakmanschap
Op onderzoek in Finland waar een ieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven. Maar ook een land om te bezoeken en samen na te denken over passend onderwijs en differentiatie.
Verbinden
Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat “samen” – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.
Verandering
Being in the top of PISA ranking makes it all the more remarkable that Finland is about to embark on one of the most radical education reform programmes ever undertaken by a nation state – scrapping traditional “teaching by subject” in favour of “teaching by topic”. “This is going to be a big change in education in Finland that we’re just beginning,” said Liisa Pohjolainen, who is in charge of youth and adult education in Helsinki – the capital city at the forefront of the reform programme.
Op studiereis dus naar een land dat actief vernieuwing in haar onderwijs voedt: “Finland schools: Subjects scrapped and replaced with ’topics’ as country reforms its education system” – een beweging die verankerd is in o.a. de Saunalahti school die we in deze week bezoeken. Wat een pracht kans om er samen in te duiken en uit te zoeken wat dit voor ons eigen onderwijs kan betekenen!
Wat vinden anderen?
Op de Finland pagina vindt u een overzicht van eerdere reizen naar Finland.
Deelnemers aan de september 2014 Finlandreis beschreven hier hun ervaringen.
Subsidie
Deze studiereispast uitstekend in het verankeren van internationaliseren in het Curriculum en komt daarmee in aanmerking voor een VIOS subsidie van het EP/Nuffic. U dient deze subsidie als school zelf aan te vragen (max. 2 maanden voor vertrek) zie ook de deadlines.
Startbijeenkomst | vrijdag 11-09-2015 / Tijd: 14:30 - 17:00 uur |
Locatie | Comenius College, Bisonlaan 1, 1217 GH Hilversum |
|
Naam | Finland Calling - september 2015 |
Vertrek | 20-09-2015 |
Terugkomst | 25-09-2015 |
Aantal deelnemers | 12 |
Kosten | 2.150,- Euro |
Dag | Vluchtnr. | Vertrek | Van | Naar | Aankomst |
---|---|---|---|---|---|
20-09-2015 | Kl1167 | 09:55 | Amsterdam | Helsinki | 13:20 |
25-09-2015 | KL1170 | 18:15 | Helsinki | Amsterdam | 19:45 |
Let op! Paspoort Verzekeringen |
Datum | Opmerkingen |
---|---|
20-09-2015 | Zondag: Aankomst hotel met bus 615 –> Hotel Sokos Presidentti, check in Diner at Rosso Citykäytävä – Keskuskatu 6 – 18:30 – confirmed |
21-09-2015 | Maandag: Diner – Virgin Oil Co. Restaurant – Kaivopiha, Mannerheimintie 5 – 18:30 – confirmed
|
22-09-2015 | Dinsdag: Diner – Seahorse restaurant – Kapteeninkatu 11 – 18:30 uur – confirmed |
23-09-2015 | Woensdag: Diner vrij /op eigen gelegenheid |
24-09-2015 | Donderdag: Middag – 14:00 bezoek aan Suomenlinna Diner bij Lappi – Annankatu 22 – Helsinki – 19:00 uur |
25-09-2015 | Vrijdag: Vrije tijd in Helsinki 11:00 – 14:30 uur Aankomst in Nederland – 19:45 uur |
Naam | School | Locatie | Bevestigd | |
---|---|---|---|---|
vrouw | Brenda van Olphen | Jan van Egmond Lyceum Purmerend | Purmerend | ja |
vrouw | Francisca den Baas | Jan van Egmond Lyceum Purmerend | Purmerend | ja |
vrouw | Viola Brummelhuis | ROC van twente | Almelo | ja |
vrouw | Akkie Ferwerda | ROC van twente | Almelo | ja |
vrouw | Yvonne Rotering | ROC van twente | Almelo | ja |
vrouw | Marleen van Dijk | ROC van twente | Almelo | ja |
man | Arjen Daelmans | Stedelijk College Eindhoven | Eindhoven | ja |
vrouw | Ernaline Folkerts | Stedelijk College Eindhoven | Eindhoven | ja |
man | Remzi Ercan | Stedelijk College Eindhoven | Eindhoven | ja |
man | Theo van der Maazen | Stedelijk College Eindhoven | Eindhoven | ja |
man | Jan Krol | Comenius College Hilversum | Hilversum | ja |
vrouw | Juliette Brouwer | Comenius College Hilversum | Hilversum | ja |
M | Bob Hofman | ICT&E | Dieren |
M | Gert ten Hove | CSG het Noordik | Almelo |
Ⓒ 2024 ICT&E Kollinglaan 13, 6952 HK Dieren, The Netherlands +31 (0)6 - 2279 64 50 info@ict-edu.nl @BobHofman