ICT&E / Reizen / Finland april 2021
Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding
Een prachtige kans om met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende PO en VO scholen in Finland op zoek te gaan naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’. Deze studiereis wordt in samenwerking met LinQue Consult vorm gegeven. Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken ruim 20 Finse scholen (PO-VO-MBO-HBO/WO ) uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
Eigenaarschap
De basis voor het thema ‘Eigenaarschap’ van deze studiereis ligt in het succes van de Finlandreis in april 2019; met de docenten en leerlingen bezochten we drie prachtige scholen waar ‘eigenaarschap’ …
lees meerVertrouwen – Vakmanschap – Verbinding
Een prachtige kans om met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende PO en VO scholen in Finland op zoek te gaan naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’. Deze studiereis wordt in samenwerking met LinQue Consult vorm gegeven. Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken ruim 20 Finse scholen (PO-VO-MBO-HBO/WO ) uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
De basis voor het thema ‘Eigenaarschap’ van deze studiereis ligt in het succes van de Finlandreis in april 2019; met de docenten en leerlingen bezochten we drie prachtige scholen waar ‘eigenaarschap’ aan de basis van het onderwijs ligt. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van modules, vrije roosters, keuze voor leerlingen die bijdragen aan eigenaarschap, vaardigheden en het leren van ‘regie over eigen leren’. We bezoeken scholen die niet alleen hun successen delen, maar ook met ons willen ‘opdenken’ over thema’s als Formatief handelen, ‘Leren zichtbaar maken’ en Portfolio’s waarin de leerling zijn leeropbrengsten verzameld. Ella Kwakkestein en Jannie Steegenga (LinQue Consult) begeleiden, samen met Bob voor, tijdens en na deze reis het leren van en met elkaar.
Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”. Vertrouwen als basis van en voor eigenaarschap.
Op onderzoek in Finland waar eenieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven.
Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat ‘samen’ – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.
Deze link geeft je een overzicht van eerdere reizen naar Finland en hier delen de deelnemers van de april 2019 studiereis hun ervaringen. Ella Kwakkestein en Jannie Steegenga (LinQue Consult) deelden hun verwondering en enthousiasme en schreven naar aanleiding van de 2019 studiereis een prachtig artikel (pdf) over het onderwijs in Finland. Dit artikel is nu ook in ‘Van 12-18’ gepubliceerd.
De deelnemers uit het netwerk van LinQue Consult kunnen voor en na de reis gebruik maken van extra begeleiding door Ella en Jannie. Hier aan zijn extra kosten verbonden. Wilt u, naast deelname aan de reis, gebruik maken van het aanbod van LinQue Consult, geef dit dan aan in het inschrijfformulier.
We hebben ervaren dat het meerwaarde heeft als er, behalve een aantal collega’s, ook leerlingen mee gaan op deze reis. Ook met de leerlingen (4-6) wordt de reis voorbereid zodat zij met een gerichte leervraag op pad gaan. Aan het einde van de week wordt een vorm van dialoog georganiseerd waarop de deelnemende docenten in gesprek gaan met de leerlingen om te luisteren naar hun ervaringen. Uit ervaring weten we dat dit voor de docenten een verrijking is van hun eigen inzichten. Tevens kunnen de leerlingen die zijn mee geweest op reis een actieve rol spelen bij de implementatie van de veranderingen in de school.
In twee ronden worden de deelnemers actief betrokken bij het opzetten en invullen van het reisprogramma, immers daar ligt de kern van het succes (eigenaarschap) van deze studiereis. Vooraf met elkaar de leerdoelen voor deze studiereis formuleren en heel helder aangeven hoe deze te bereiken. Bob gaat dan in zijn netwerk in Finland op zoek naar die scholen, organisaties en mensen die een waardevolle bron naar eigenaarschap zijn.
Het doel van de reis: ‘Aan het eind van de week willen we met behulp van datgene wat we gezien en ervaren hebben onze eigen geformuleerde leerdoelen aanscherpen en concretiseren”
Uitgangspunten bij onze zoektocht naar ‘Eigenaarschap’:
Ter afsluiting: According to one Finnish maxim, “There is no bad weather; only inadequate clothing”.
verbergenStartbijeenkomst | zaterdag 30-01-2021 / Tijd: 14:30 uur |
Locatie | Op een van de deelnemende scholen |
Naam | Finland april 2021 'Eigenaarschap van Leren' |
Vertrek | 11-04-2021 |
Terugkomst | 16-04-2021 |
Aantal deelnemers | 20 |
Kosten | € 2195,- |
Dag | Vluchtnr. | Vertrek | Van | Naar | Aankomst |
---|---|---|---|---|---|
11-04-2021 | KL1167 | 09:50 | Amsterdam | Helsinki | 13:15 |
16-04-2021 | KL1170 | 18:10 | Helsink | Amsterdam | 19:45 |
Deelnemers dragen zelf zorg voor een reis- en annuleringsverzekering. |
Datum | Opmerkingen |
---|---|
11-04-2021 | Zondag Verzamelen van deelnemers op Schiphol vertrekhal – 08:00 uur Aankomst deelnemers op Vantaa Airport – 13:15 uur Helsinki verkennen – 15:00 – 18:30 uur Diner – Virgin Oil Co. Restaurant – Kaivopiha, Mannerheimintie 5 – gereserveerd om 19:15 uur |
12-04-2021 | Bezoek aan Lumon Lukio (VO), Marianna Sydänmaanlakka (rector), Klassenbezoek, waarbij de leervragen van de deelnemers leidend zijn Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen Diner at Rosso – gereserveerd om 18:30 uur |
13-04-2021 | Dinsdag: Klassenbezoek, waarbij de leervragen van de deelnemers leidend zijn Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen Diner: nog vast te stellen. |
14-04-2021 | Woensdag: Klassenbezoek, waarbij de leervragen van de deelnemers leidend zijn Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen Dinner op eigen gelegenheid, eigen kosten |
15-04-2021 | Donderdag: Lunch op eigen gelegendheid Middag – 13:30 vertrek uit de haven – bezoek aan Suomenlinna Diner bij Lappi – Annankatu 22 – Helsinki – gereserveerd om 19:00 uur |
16-04-2021 | Vrijdag: Vrije tijd in Helsinki 09:00 – 11:30 uur Vertrek vanuit hotel naar Vantaa 12:00 uur. Afsluiting op School Lumon Lukio 13:00 – 15:00 uur Vertrek naar vliegveld Helsinki – 15:00 uur Aankomst in Nederland – 19:45 uur |
Naam | School | Locatie | Bevestigd | |
---|---|---|---|---|
man | gereserveerd | Open | Apeldoorn | ja |
man | gereserveerd | Open | Apeldoorn | ja |
vrouw | gereserveerd | Open | Amersfoort | nee |
man | gereserveerd | Open | Amersfoort | nee |
man | Open | Open | Open | nee |
vrouw | Open | Open | Open | nee |
man | Open | Open | Open | nee |
vrouw | Open | Open | Open | nee |
vrouw | Open | Open | Open | nee |
vrouw | Open | Open | nee | |
vrouw | Open | Open | Open | nee |
vrouw | Open | Open | Open | nee |
vrouw | Open | Open | Open | nee |
vrouw | Open | Open | Open | nee |
man | Open | Open | Open | nee |
man | Open | Open | Open | nee |
man | Open | Open | Open | nee |
Open | Open | Open | nee | |
vrouw | Open | Open | Open | nee |
vrouw | Open | Open | Open | nee |
M | Bob Hofman | ICT&E | Dieren |
Nog geen reisverslag beschikbaar |
Nog geen galerij beschikbaar |
Ⓒ 2024 ICT&E Kollinglaan 13, 6952 HK Dieren, The Netherlands +31 (0)6 - 2279 64 50 info@ict-edu.nl @BobHofman