Finland april 2021 'Eigenaarschap van Leren'

Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Een prachtige kans om met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende PO en VO scholen in Finland op zoek te gaan naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’.  Deze studiereis wordt in samenwerking met LinQue Consult vorm gegeven. Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken ruim 20 Finse scholen (PO-VO-MBO-HBO/WO ) uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.

Eigenaarschap

De basis voor het thema ‘Eigenaarschap’ van deze studiereis ligt in het succes van de Finlandreis in april 2019; met de docenten en leerlingen bezochten we drie prachtige scholen waar ‘eigenaarschap’ …

lees meer

Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Een prachtige kans om met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende PO en VO scholen in Finland op zoek te gaan naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’.  Deze studiereis wordt in samenwerking met LinQue Consult vorm gegeven. Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken ruim 20 Finse scholen (PO-VO-MBO-HBO/WO ) uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.

Eigenaarschap

De basis voor het thema ‘Eigenaarschap’ van deze studiereis ligt in het succes van de Finlandreis in april 2019; met de docenten en leerlingen bezochten we drie prachtige scholen waar ‘eigenaarschap’ aan de basis van het onderwijs ligt. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van modules, vrije roosters, keuze voor leerlingen die bijdragen aan eigenaarschap, vaardigheden en het leren van ‘regie over eigen leren’. We bezoeken scholen die niet alleen hun successen delen, maar ook met ons willen ‘opdenken’ over thema’s als Formatief handelen, ‘Leren zichtbaar maken’ en Portfolio’s waarin de leerling zijn leeropbrengsten verzameld. Ella Kwakkestein en Jannie Steegenga (LinQue Consult) begeleiden, samen met Bob voor, tijdens en na deze reis het leren van en met elkaar.

Vertrouwen

Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”. Vertrouwen als basis van en voor eigenaarschap.

Vakmanschap

Op onderzoek in Finland waar eenieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven.

Verbinden

Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat ‘samen’ – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.

Wat vinden anderen?

Deze link geeft je een overzicht van eerdere reizen naar Finland en hier delen de deelnemers van de april 2019 studiereis hun ervaringen. Ella Kwakkestein en Jannie Steegenga (LinQue Consult) deelden hun verwondering en enthousiasme en schreven naar aanleiding van de 2019 studiereis een prachtig artikel (pdf) over het onderwijs in Finland. Dit artikel is nu ook in ‘Van 12-18’ gepubliceerd.

Ondersteuning door LinQue Consult

De deelnemers uit het netwerk van LinQue Consult kunnen voor en na de reis gebruik maken van extra begeleiding door Ella en Jannie. Hier aan zijn extra kosten verbonden. Wilt u, naast deelname aan de reis, gebruik maken van het aanbod van LinQue Consult, geef dit dan aan in het inschrijfformulier.

Leerlingen

We hebben ervaren dat het meerwaarde heeft als er, behalve een aantal collega’s, ook leerlingen mee gaan op deze reis. Ook met de leerlingen (4-6) wordt de reis voorbereid zodat zij met een gerichte leervraag op pad gaan.  Aan het einde van de week wordt een vorm van dialoog georganiseerd waarop de deelnemende docenten in gesprek gaan met de leerlingen om te luisteren naar hun ervaringen. Uit ervaring weten we dat dit voor de docenten een verrijking is van hun eigen inzichten. Tevens kunnen de leerlingen die zijn mee geweest op reis een actieve rol spelen bij de implementatie van de veranderingen in de school.

Eigenaarschap en het reisprogramma.

In twee ronden worden de deelnemers actief betrokken bij het opzetten en invullen van het reisprogramma, immers daar ligt de kern van het succes (eigenaarschap) van deze studiereis. Vooraf met elkaar de leerdoelen voor deze studiereis formuleren en heel helder aangeven hoe deze te bereiken. Bob gaat dan in zijn netwerk in Finland op zoek naar die scholen, organisaties en mensen die een waardevolle bron naar eigenaarschap zijn.

Doel en uitgangspunten:

Het doel van de reis: ‘Aan het eind van de week willen we met behulp van datgene wat we gezien en ervaren hebben onze eigen geformuleerde leerdoelen aanscherpen en concretiseren”

Uitgangspunten bij onze zoektocht naar ‘Eigenaarschap’:

  1. We leren leerlingen zijn zelf verantwoordelijk te zijn voor de keuzes die ze maken en daarop aanspreekbaar te zijn.
  2. Docenten coachen en volgen het leren van leerlingen structureel.
  3. Docenten volgen de ontwikkeling van de leerlingen breder dan alleen cognitief en anders dan met alleen (summatieve) toetsen. De leerling ontwikkelt zelf ook inzicht in de eigen ontwikkeling.
  4. De lesdoelen, door de leerling vertaalt in leerdoelen, bepalen onze didactische aanpak. Het leren van de leerlingen wordt vormgegeven volgens diverse didactische principes.
  5. Onderwijs heeft in alle vakken een verbinding met buiten aan de hand van relevante, authentieke lesinhouden.

Ter afsluiting: According to one Finnish maxim, “There is no bad weather; only inadequate clothing”.

verbergen
 

Inschrijven

Inschrijfformulier Finland april 2021

Ik wil wel/geen gebruik maken van de extra ondersteuning door LinQue

Een moment geduld aub.

Bijeenkomsten

Startbijeenkomst zaterdag 30-01-2021 / Tijd: 14:30 uur
Locatie Op een van de deelnemende scholen

Reisgegevens

NaamFinland april 2021 'Eigenaarschap van Leren'
Vertrek 11-04-2021
Terugkomst16-04-2021
Aantal deelnemers 20
Kosten€ 2195,-
Reisschema
DagVluchtnr.VertrekVanNaarAankomst
11-04-2021KL116709:50AmsterdamHelsinki13:15
16-04-2021KL117018:10HelsinkAmsterdam19:45
Opmerkingen

Deelnemers dragen zelf zorg voor een reis- en annuleringsverzekering.

Reisprogramma
DatumOpmerkingen
11-04-2021

Zondag

ye   Verzamelen van deelnemers op Schiphol vertrekhal – 08:00 uur
Vliegen vanaf Schiphol Airport Met KL 1167– 09:50 uur

fi   Aankomst deelnemers op Vantaa Airport – 13:15 uur
Aankomst hotel met bus 615 –> Hotel Arthur, Vuorikatu 19, Helsinki , check in

fi   Helsinki verkennen – 15:00 – 18:30 uur
fi   Programma doorloop – samenstellen thematische verslaggroepen – 18:45 – 19:15 uur

Diner – Virgin Oil Co. Restaurant – Kaivopiha, Mannerheimintie 5 – gereserveerd om 19:15 uur

12-04-2021

fi   Bezoek aan Lumon Lukio (VO), Marianna Sydänmaanlakka (rector),
Adres: Urpiaisen Tie 4, Vantaa

fi   Klassenbezoek, waarbij de leervragen van de deelnemers leidend zijn
fi   Gesprekken met docenten en leerlingen

Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen

Diner at Rosso – gereserveerd om 18:30 uur

13-04-2021

Dinsdag:
fi 
  Bezoek aan Saunalahti Koulu (PO), Mrs. Hanna Sarakorpi, principal and Mrs. Minna Weli Vice-Principal
Address: Brinkinmäentie 1, Espoo

fi   Klassenbezoek, waarbij de leervragen van de deelnemers leidend zijn
fi   Gesprekken met schoolleiding, docenten en leerlingen

Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen

Diner: nog vast te stellen.

14-04-2021

Woensdag:
  Bezoek aan Normal Lyceum Helsinki, Mrs. Jaana Silvennoinen, Principal
Address: Ratakatu 6, 00120 Helsinki

fi   Klassenbezoek, waarbij de leervragen van de deelnemers leidend zijn
fi   Gesprekken met schoolleiding, docenten en leerlingen

Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen

Dinner op eigen gelegenheid, eigen kosten

15-04-2021

Donderdag:
  Evaluatiebijeenkomst:
Gezien, gedaan, geleerd, genoten – 09:00 – 12:00 uur.

Lunch op eigen gelegendheid

Middag – 13:30 vertrek uit de haven – bezoek aan Suomenlinna

Diner bij Lappi – Annankatu 22 – Helsinki – gereserveerd om 19:00 uur

16-04-2021

Vrijdag:
  Afronden:

fi   Vrije tijd in Helsinki 09:00 –  11:30 uur
fi   Voor wie wil, om 09:30 uur, een kort bezoek aan de Temppeliaukiokerk (ook wel Rotskerk genoemd), 15 minuten lopen vanaf het hotel

fi   Vertrek vanuit hotel naar Vantaa 12:00 uur.

fi   Afsluiting op School Lumon Lukio 13:00 – 15:00 uur

fi   Vertrek naar vliegveld Helsinki – 15:00 uur
fi   Vliegen vanaf Vantaa Airport – 18:10 uur

  Aankomst in Nederland – 19:45 uur

Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
mangereserveerdOpenApeldoornja
mangereserveerdOpenApeldoornja
vrouwgereserveerdOpenAmersfoortnee
mangereserveerdOpenAmersfoortnee
manOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
manOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
manOpenOpenOpennee
manOpenOpenOpennee
manOpenOpenOpennee
OpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
Reisverslag
Nog geen reisverslag beschikbaar
Handige links
Wiki


Galerij
Nog geen galerij beschikbaar