Finland april 2019 'Eigenaarschap van Leren'

Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende scholen gaan we in Finland op zoek naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’.  Deze studiereis is geïnitieerd door de schoolleiding, docenten en leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum uit Groningen die al eerder met ICT&E op studiereis naar Schotland en Canada gingen. Ga je ook mee??

Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.

De zes leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum die mee gaan op deze reis, …

lees meer

Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende scholen gaan we in Finland op zoek naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’.  Deze studiereis is geïnitieerd door de schoolleiding, docenten en leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum uit Groningen die al eerder met ICT&E op studiereis naar Schotland en Canada gingen. Ga je ook mee??

Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.

De zes leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum die mee gaan op deze reis, gaan een week in Finland naar school en verblijven in een homestay.

Met de docenten bezoeken drie prachtige scholen waar ‘eigenaarschap van leren’ aan de basis ligt van het leren. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van vakken, roosters, keuze voor leerlingen die bijdragen aan eigenaarschap, vaardigheden en het leren van ‘regie over eigen leren’.

Vertrouwen
Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”.

Vakmanschap
Op onderzoek in Finland waar eenieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven.

Verbinden
Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat ‘samen’ – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.

Wat vinden anderen?
Hier vindt u een overzicht van eerdere reizen naar Finland.
Deelnemers aan de april 2016 leerlab studiereis van het Herbert Vissers College beschreven hier hun ervaringen.

Eigenaarschap van leren.
Ook de wijze van invulling van het programma van deze studiereis is ‘walk the talk’: in twee ronden nemen de deelnemers het voortouw bij het opzetten en invullen van het programma, immers daar ligt de kern van het succes van deze studiereis. Dus vooraf met elkaar de leerdoelen voor deze studiereis formuleren en heel helder aangeven hoe deze te bereiken. Bob gaat dan in zijn netwerk in Finland op zoek naar die scholen, organisaties en mensen die een waardevolle bron met kennis en ervaring van ‘eigenaarschap’ in de zoektocht naar eigenaarschap zijn.

Doel en uitgangspunten:
Het doel van de reis: ‘Aan het eind van de week willen we met behulp van datgene wat we gezien en ervaren hebben onze geformuleerde uitgangspunten kunnen aanscherpen/concretiseren”

Uitgangspunten vernieuwing

  1. Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken en zijn daarop aanspreekbaar.
  2. We coachen en volgen het leren van leerlingen structureel.
  3. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen breder dan alleen cognitief en anders dan met alleen (summatieve) toetsen. De leerling ontwikkelt zelf ook inzicht in de eigen ontwikkeling.
  4. De leerdoelen bepalen onze didactische aanpak. Het leren van de leerlingen wordt vormgegeven volgens diverse didactische principes.
  5. Ons onderwijs heeft op momenten in alle vakken een verbinding met buiten aan de hand van relevante, authentieke lesinhouden.

Ter afsluiting: According to one Finnish maxim, “There is no bad weather; only inadequate clothing”.

verbergen
 

Inschrijven

Inschrijfformulier Finland april 2021

Ik wil wel/geen gebruik maken van de extra ondersteuning door LinQue

Een moment geduld aub.

Bijeenkomsten

Startbijeenkomst vrijdag 18-01-2019 / Tijd: 14:45 uur
Locatie Nieuwe Sint Jansstraat 11 9711 VG Groningen

Reisgegevens

NaamFinland april 2019 'Eigenaarschap van Leren'
Vertrek 07-04-2019
Terugkomst12-04-2019
Aantal deelnemers 20
Kosten1995,-
Reisschema
DagVluchtnr.VertrekVanNaarAankomst
07-04-2019KL 116709:55AmsterdamHelsinki13:15
07-04-2019KL 116914:05AmsterdamHelsinki17:20
12-04-2019KL 117018:10HelsinkiAmsterdam19:45
Opmerkingen
Reisprogramma
DatumOpmerkingen
07-04-2019

Zondag

ye   Verzamelen 18 deelnemers op Schiphol vertrekhal – 08:00 uur
Vliegen vanaf Schiphol Airport Met KL 1167– 09:55 uur

ye   Verzamelen 6 leerlingen en 1 deelnemer op Schiphol vertrekhal – 12:00 uur
Vliegen vanaf Schiphol Airport met KL1169 – 14:05 uur

fi   Aankomst 18 deelnemers op Vantaa Airport – 13:15 uur
Aankomst hotel met bus 615 –> Hotel Arthur, Vuorikatu 19, Helsinki,check in

fi   Aankomst 6 leerlingen + 1 deelnemer  op Vantaa Airport – 17:20
De gastgezinnen ontvangen de leerlingen op de luchthaven.
Aankomst docent hotel met bus 615 –>Hotel Arthur, , check in

– Helsinki verkennen – 15:00 – 18:30 uur
– Programma doorloop – samenstellen thematische verslaggroepen – 18:45 – 19:15 uur

Diner – Virgin Oil Co. Restaurant – Kaivopiha, Mannerheimintie 5 – gereserveerd om 19:15 uur

08-04-2019

Maandag:
fi   Bezoek aan Lumon Lukio (VO), Marianna Sydänmaanlakka (rector),
Adres: Urpiaisen Tie 4, Vanta

– Klassenbezoek
– Gesprekken met docenten en leerlingen

Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen

Diner at Rosso – gereserveerd om 18:30 uur

09-04-2019

Dinsdag:
fi 
  Bezoek aan Saunalahti Koulu (PO), Mrs. Hanna Sarakorpi, principal and Mrs. Minna Weli Vice-Principal
Address: Brinkinmäentie 1, Espoo

– Klassenbezoek
– Gesprekken met docenten en leerlingen

Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen

Diner op eigen gelegenheid, eigen kosten

10-04-2019

Woensdag:
  Bezoek aan Normal Lyceum Helsinki, Mrs. Jaana Silvennoinen, Principal
Address: Ratakatu 6, 00120 Helsinki

– Klassenbezoek
– Gesprekken met docenten en leerlingen

Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen

Dinner op eigen gelegenheid, eigen kosten

11-04-2019

Donderdag:
  Evaluatiebijeenkomst:
Gezien, gedaan, geleerd, genoten – 09:00 – 12:00 uur.

Lunch op eigen gelegendheid

Middag – 13:30 vertrek uit de haven – bezoek aan Suomenlinna

Diner bij Lappi – Annankatu 22 – Helsinki – gereserveerd om 19:00 uur

12-04-2019

Vrijdag:
  Afronden:

Vrije tijd in Helsinki 09:00 –  11:30 uur
Voor wie wil, om 09:30 uur, een kort bezoek aan de Temppeliaukiokerk (ook wel Rotskerk genoemd), 10 mimuten lopen vanaf het hotel

Afsluiting met presentatie van leerlingen op Lumon Lukio 13:00 – 15:00 uur

Vertrek naar vliegveld Helsinki – 15:00 uur
Vliegen vanaf Vantaa Airport – 18:10 uur

  Aankomst in Nederland – 19:45 uur

Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
manDocent 1H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manDocent 2H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manDocent 3H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 4H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 5H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 6H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 7H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 8H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 9H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 10H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDeelnemer 1LinQue ConsultHoutenja
vrouwDeelnemer 2LinQue ConsultHoutenja
manDocent 1Praedinius GymnasiumGroningenja
vrouwDocent 2Praedinius GymnasiumGroningenja
manDocent 3Praedinius GymnasiumGroningenja
vrouwDocent 4Praedinius GymnasiumGroningenja
vrouwDocent 1RSB BrokledeBreukelenja
manDocent 2RSB BrokledeBreukelenja
manDocent 1Leon van Gelder - O2G2Groningenja
vrouwDocent 2Leon van Gelder - O2G2Groningenja
manLeerling 1H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manLeerling 2H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwLeerling 3H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwLeerling 4H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manLeerling 5H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwLeerling 6H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
Reisverslag
Handige links
Wiki
Galerij