Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding
Met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende scholen gaan we in Finland op zoek naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’. Deze studiereis is geïnitieerd door de schoolleiding, docenten en leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum uit Groningen die al eerder met ICT&E op studiereis naar Schotland en Canada gingen. Ga je ook mee??
Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
De zes leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum die mee gaan op deze reis, …
lees meerVertrouwen – Vakmanschap – Verbinding
Met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende scholen gaan we in Finland op zoek naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’. Deze studiereis is geïnitieerd door de schoolleiding, docenten en leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum uit Groningen die al eerder met ICT&E op studiereis naar Schotland en Canada gingen. Ga je ook mee??
Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
De zes leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum die mee gaan op deze reis, gaan een week in Finland naar school en verblijven in een homestay.
Met de docenten bezoeken drie prachtige scholen waar ‘eigenaarschap van leren’ aan de basis ligt van het leren. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van vakken, roosters, keuze voor leerlingen die bijdragen aan eigenaarschap, vaardigheden en het leren van ‘regie over eigen leren’.
Vertrouwen
Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”.
Vakmanschap
Op onderzoek in Finland waar eenieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven.
Verbinden
Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat ‘samen’ – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.
Wat vinden anderen?
Hier vindt u een overzicht van eerdere reizen naar Finland.
Deelnemers aan de april 2016 leerlab studiereis van het Herbert Vissers College beschreven hier hun ervaringen.
Eigenaarschap van leren.
Ook de wijze van invulling van het programma van deze studiereis is ‘walk the talk’: in twee ronden nemen de deelnemers het voortouw bij het opzetten en invullen van het programma, immers daar ligt de kern van het succes van deze studiereis. Dus vooraf met elkaar de leerdoelen voor deze studiereis formuleren en heel helder aangeven hoe deze te bereiken. Bob gaat dan in zijn netwerk in Finland op zoek naar die scholen, organisaties en mensen die een waardevolle bron met kennis en ervaring van ‘eigenaarschap’ in de zoektocht naar eigenaarschap zijn.
Doel en uitgangspunten:
Het doel van de reis: ‘Aan het eind van de week willen we met behulp van datgene wat we gezien en ervaren hebben onze geformuleerde uitgangspunten kunnen aanscherpen/concretiseren”
Uitgangspunten vernieuwing
Ter afsluiting: According to one Finnish maxim, “There is no bad weather; only inadequate clothing”.
verbergenStartbijeenkomst | vrijdag 18-01-2019 / Tijd: 14:45 uur |
Locatie | Nieuwe Sint Jansstraat 11 9711 VG Groningen |
|
Naam | Finland april 2019 'Eigenaarschap van Leren' |
Vertrek | 07-04-2019 |
Terugkomst | 12-04-2019 |
Aantal deelnemers | 20 |
Kosten | 1995,- |
Dag | Vluchtnr. | Vertrek | Van | Naar | Aankomst |
---|---|---|---|---|---|
07-04-2019 | KL 1167 | 09:55 | Amsterdam | Helsinki | 13:15 |
07-04-2019 | KL 1169 | 14:05 | Amsterdam | Helsinki | 17:20 |
12-04-2019 | KL 1170 | 18:10 | Helsinki | Amsterdam | 19:45 |
Datum | Opmerkingen |
---|---|
07-04-2019 | Zondag Verzamelen 18 deelnemers op Schiphol vertrekhal – 08:00 uur Verzamelen 6 leerlingen en 1 deelnemer op Schiphol vertrekhal – 12:00 uur Aankomst 18 deelnemers op Vantaa Airport – 13:15 uur Aankomst 6 leerlingen + 1 deelnemer op Vantaa Airport – 17:20 – Helsinki verkennen – 15:00 – 18:30 uur Diner – Virgin Oil Co. Restaurant – Kaivopiha, Mannerheimintie 5 – gereserveerd om 19:15 uur |
08-04-2019 | Maandag: – Klassenbezoek Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen Diner at Rosso – gereserveerd om 18:30 uur |
09-04-2019 | Dinsdag: – Klassenbezoek Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen Diner op eigen gelegenheid, eigen kosten |
10-04-2019 | Woensdag: – Klassenbezoek Middag: 14:00 15:00 uur – Reflectie en verslag in themagroepen Dinner op eigen gelegenheid, eigen kosten |
11-04-2019 | Donderdag: Lunch op eigen gelegendheid Middag – 13:30 vertrek uit de haven – bezoek aan Suomenlinna Diner bij Lappi – Annankatu 22 – Helsinki – gereserveerd om 19:00 uur |
12-04-2019 | Vrijdag: Vrije tijd in Helsinki 09:00 – 11:30 uur Afsluiting met presentatie van leerlingen op Lumon Lukio 13:00 – 15:00 uur Vertrek naar vliegveld Helsinki – 15:00 uur Aankomst in Nederland – 19:45 uur |
Naam | School | Locatie | Bevestigd | |
---|---|---|---|---|
man | Docent 1 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
man | Docent 2 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
man | Docent 3 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Docent 4 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Docent 5 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Docent 6 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Docent 7 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Docent 8 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Docent 9 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Docent 10 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Deelnemer 1 | LinQue Consult | Houten | ja |
vrouw | Deelnemer 2 | LinQue Consult | Houten | ja |
man | Docent 1 | Praedinius Gymnasium | Groningen | ja |
vrouw | Docent 2 | Praedinius Gymnasium | Groningen | ja |
man | Docent 3 | Praedinius Gymnasium | Groningen | ja |
vrouw | Docent 4 | Praedinius Gymnasium | Groningen | ja |
vrouw | Docent 1 | RSB Broklede | Breukelen | ja |
man | Docent 2 | RSB Broklede | Breukelen | ja |
man | Docent 1 | Leon van Gelder - O2G2 | Groningen | ja |
vrouw | Docent 2 | Leon van Gelder - O2G2 | Groningen | ja |
man | Leerling 1 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
man | Leerling 2 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Leerling 3 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Leerling 4 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
man | Leerling 5 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
vrouw | Leerling 6 | H.N. Werkman Stadslyceum | Groningen | ja |
M | Bob Hofman | ICT&E | Dieren |
Ⓒ 2024 ICT&E Kollinglaan 13, 6952 HK Dieren, The Netherlands +31 (0)6 - 2279 64 50 info@ict-edu.nl @BobHofman