ICT&E / Reizen / Canada – Quality of Learning / Quest – november 2015
Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.
Nederland, een land waar 17 miljoen mensen een mening over onderwijs hebben en waar we het kritisch benoemen van uitdagingen niet uit de weg gaan. Onderwijs waar met passie en bezieling keihard gewerkt wordt. Onderwijs in de top tien van de wereld waar we trots op mogen zijn!
“Quality of learning”
Met deze studiereis “Quality of learning” naar Canada willen Bob Hofman (ICT&E, Dieren) en Gert ten Hove (CSG het Noordik, Almelo) het beste uit het onderwijs in Canada en Nederland bij elkaar brengen rondom de drie hoofdthema’s ‘Equity & Inclusion, Reflectievaardigheden en Peer Learning’. …
Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.
Nederland, een land waar 17 miljoen mensen een mening over onderwijs hebben en waar we het kritisch benoemen van uitdagingen niet uit de weg gaan. Onderwijs waar met passie en bezieling keihard gewerkt wordt. Onderwijs in de top tien van de wereld waar we trots op mogen zijn!
“Quality of learning”
Met deze studiereis “Quality of learning” naar Canada willen Bob Hofman (ICT&E, Dieren) en Gert ten Hove (CSG het Noordik, Almelo) het beste uit het onderwijs in Canada en Nederland bij elkaar brengen rondom de drie hoofdthema’s ‘Equity & Inclusion, Reflectievaardigheden en Peer Learning’.
Om in reflectie naar jezelf en je school te kijken en samen met een aantal kernvragen op stap te gaan:
Door deze vragen samen aan te scherpen, ze passend te maken voor uw schoolsituaties en elkaar in Canada te blijven bevragen en te inspireren komt u zeker terug met nieuwe energie, ideeën en methodieken. Door het samen onderzoeken en verder uitdiepen van de hoofdthema’s (Equity & Inclusion, Reflectievaardigheden en Peer Learning) van deze reis is de opbrengst van deze studiereis concreet genoeg om in de eigen school aan de slag te kunnen gaan. Wij, Bob en Gert, nodigen u van harte uit om mee op reis te gaan en samen in te zetten op ‘Quality of learning’ voor al onze leerlingen!
Studiereis
Deze 8-daagse studiereis naar Canada van zaterdag 14 t/m zaterdag 21 november legt een basis voor een duurzame samenwerking en onderwijskundige verdieping tussen scholen in Nederland en Canada. We zetten in op:
De reis kent drie waardevolle onderdelen:
1) Universiteit van Toronto – Peer learning en peer assessment
Het team van Professor Steve Joordens nodigt ons uit voor een prachtige dag aan de Universiteit van Toronto. Om te luisteren, te leren en te verdiepen in de methodiek van peer learning en peer assessment.
Steve Joordens, die op uitnodiging van Kennisnet op 4 juni 2014 gastspreker was bij de research conferentie in Den Haag, ontwikkelde het concept van peerScholar in 2009 en is winnaar van de College University level National Technology Innovation Award. Deze jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan iemand die zich verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van het gebruik van ICT in een rijke leeromgeving. Na Canada, Amerika en Nederland wordt peerScholar nu ook in Europa breed omarmd, waarbij de eerste ervaringen en pilots in Nederlandse scholen de implementatie van peerScholar in Italië en Finland gaan leiden. Best iets om trots op zijn! Ook Kennisnet schreef hier een rapportage over.
Wat is peerScholar?
peerScholar is een innovatief online onderwijsinstrument, dat leerlingen ondersteunt in samen werken, leren en reflecteren. Docenten kunnen op een unieke manier vakinhoudelijke én vakoverstijgende opdrachten en toetsen aanbieden. In peerScholar kan de docent naar eigen inzicht opdrachten maken, bestaande opdrachten gebruiken en de beoordelingscriteria instellen. Zo wordt het eenvoudig om te differentiëren, materiaal te delen en het leren digitaal te volgen. Leerlingen doorlopen peerScholar in drie fasen: creëren, beoordelen en reviseren. Daarbij geven en ontvangen ze feedback op elkaars werk. Dat zorgt voor meer kennis, betere reflectievaardigheden en leren van de aanpak van een ander.
Samen met Canada!
Het is tijd om de handen ineen te slaan en de kans te grijpen uitgebreid kennis te maken met dit unieke concept, dat als doelstelling heeft leerlingen meer verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces, kritisch te leren denken over en te reflecteren op hun eigen werk en dat van een ander. Samenwerken is dan geen loze kreet meer, maar draagt aantoonbaar bij aan kwaliteit in leren.
Er ligt en prachtig instrument klaar om direct mee aan de slag te gaan! Daarom nodigt de bedenker van peerScholar, Prof. Steve Joordens ons uit voor een unieke dag op de UTSC campus met:
De Dean van de Universiteit van Toronto, de UTSN-campus heet ons op 16 november persoonlijk van harte welkom!
2) Quest conference en Michael Fullan
Met ruim 200 scholen is het York District een van de grootste districten in Ontario.
Het is de thuisbasis van onderwijsvernieuwer Michael Fullan (onderwijsadviseur van o.a. het Nederlandse, Duitse en Engelse ministerie van Onderwijs). York District organiseert jaarlijks een driedaagse conferentie, de “Quest”, waar ruim 1000 deelnemers worden verwacht uit Groot Brittannië, Zweden, Australië, Finland, Nederland en de VS.
Er worden op de Quest Conference workshops verzorgd door diverse gerenommeerde internationaal erkende onderwijsspecialisten. U kunt een keuze maken uit de workshops in het Quest programma. We ontvangen uw keuze graag voor 5 0ktober via de mail. Tijdens de studiereis Quest 2014 hadden we een speciale workshop met Andy Hargreaves, met volop ruimte voor vragen en dialoog. Voor het bezoek aan de Quest 2015 staat een ontmoeting met Michel Fullan in aanvraag.
3) Samenwerking met Halton District School Board
In Canada zijn de scholen onderverdeeld in districten. Elk district heeft een District School Board dat autonoom beleid kan voeren in onderwijs, financiën, professionalisering.
ICT&E werkt al jaren nauw samen met de Simcoe, York, Toronto en Halton schoolboards; de 12 gezamenlijke educatieve studiereizen leverden prachtige projecten en samenwerking tussen tientallen Canadese en Nederlandse scholen op. Sinds november 2013 werken we samen met het Halton District, net buiten Toronto. Een wat kleiner innovatief en enthousiast District van ruim 100 scholen.
Halton en BYOD – Onderwijskundige visie op “Bring Your Own Device”
Door jarenlange samenwerking in projecten ontwikkelde ICT&E, samen met de Canadese coördinator Mw. Anita Townsend, een nauwe band met de scholen in Halton. Bij een werkbezoek aan Halton in maart 2013 kwam de vraag: “waarom niet een stap verder dan alleen projecten uitvoeren en ontwikkelen we ook ons leren samen verder?” Koppel Nederlandse scholen een op een aan scholen in Halton… maak kennis met elkaar, om co-creatie door leerkrachten en docenten tot stand te brengen. Zo bieden drie VO scholen het International Baccalaureate programme aan; inclusief intensieve en tijdrovende toetsing! Waarom niet samen ontdekken hoe peer learning en peer assessment het leren kan verrijken en docenten veel tijd bespaart?
Het Halton district innoveert en is een van de eerste districten in Ontario die volledig vrij internet aanbiedt en leerlingen uitnodigt hun eigen devices te gebruiken (BYOD). Niet om de apparaten op zich of een financiële besparing maar op basis van een sterke onderwijsvisie. Bijgestaan door een IT-staff die docenten en scholen helpt de juiste keuzes te maken en onderwijskundige kansen en uitdagingen in beeld te brengen. Ook daar kunnen we veel van leren!
Equity and Inclusion.
The Halton District School Board commits to serve staff, students and families in diverse communities by incorporating the principles of equity and inclusive education into all aspects of its operations, structures, policies, programs, procedures, guidelines and practices, consistent with the principles of the Ontario Human Rights Code.
We kunnen dat vertalen als: ‘Leerlingen zijn divers; we dragen zorg voor een rechtvaardige en inclusieve leeromgeving, dit is een fundamenteel onderdeel voor welzijn en succes van elke leerling. Wanneer je nadenkt over wat diversiteit werkelijk betekent, bedenk dat het dan gaat om alles wat ons van onderscheidt van anderen.
We krijgen inzicht in hoe de HDSB dit naar de scholen vertaalt en hoe docenten er in de praktijk handen en voeten aan geven, gevolgd door een ‘in depth school visit’ om zelf te kunnen waarnemen hoe dit er in de praktijk uitziet.
Kosten en subsidie
De reis is all-inclusive: hotel op basis van verblijf 1-persoonskamer, ontbijt, lunch en diner (excl. alcoholische drankjes), vervoer met vliegtuig, vervoer ter plaatse etc.
Kortom: de reis wordt helemaal verzorgd. Ook de kosten van het bezoeken van scholen, de Universiteit en de Quest conference is inbegrepen.
De prijs van deelname aan de studiereis bedraagt € 3.450,- (lichte aanpassing nog mogelijk ivm koersschommeling Euro – $ CAN).
Bij inschrijving na 01-07-2015 is, indien de KLM een toeslag op de ticketprijs gaat berekenen, een verhoging van de reissom mogelijk,
Deze studiereis past uitstekend in het verankeren van internationaliseren in het curriculum en komt daarmee in aanmerking voor een VIOS subsidie van het EP/Nuffic. U dient deze subsidie als school zelf aan te vragen (max. 2 maanden voor vertrek) zie ook de deadlines.
Samenvattend
Al eerder, in november 2009, 2010, 2011, 2013 en 2014 organiseerden Bob Hofman en Gert ten Hove een succesvolle Quest studiereis naar Canada. Samen met Nederlandse docenten en schoolleiders gingen we op zoek naar inspiratie en vernieuwing tijdens de Quest Conferentie en in Canadese scholen. Ook nu staan Gert en Bob samen voor een goede afstemming van uw wensen en verwachtingen, reflectie en verwerking voor, tijdens en na deze studiereis. We nemen ruimte voor een aangenaam verblijf. Om kennis te maken en alles rondom de studiereis goed af te stemmen is er op vrijdagmiddag 9 oktober een startbijeenkomst.
Tip
Lees voor ervaringen van eerdere deelnemers de blogs van Frans Droog en Dico Krommenhoek en de reflecties op de 2014 Canadareis van deelnemers
Startbijeenkomst | vrijdag 09-10-2015 / Tijd: 14:30 - 17:00 uur |
Locatie | Christelijk Lyceum, Jachtlaan 108 7313 EC Apeldoorn |
|
Naam | Canada - Quality of Learning / Quest - november 2015 |
Vertrek | 14-11-2015 |
Terugkomst | 22-11-2015 |
Aantal deelnemers | 29 |
Kosten | € 3.450,- |
Dag | Vluchtnr. | Vertrek | Van | Naar | Aankomst |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2015 | KL0691 | 13:25 | Amsterdam | Toronto | 15:35 |
21-11-2015 | KL692 | 18:30 | Toronto | Amsterdam | 07:45* |
Let op! Maximaal 1 koffer van 23 kg |
Datum | Opmerkingen |
---|---|
14-11-2015 | Zaterdag |
15-11-2015 | Zondag |
16-11-2015 | Maandag |
17-11-2015 | Dinsdag |
18-11-2015 | Woensdag |
19-11-2015 | Donderdag |
20-11-2015 | Vrijdag |
21-11-2015 | Zaterdag |
22-11-2015 | Zondag |
Naam | School | Locatie | Bevestigd | |
---|---|---|---|---|
man | Harald Wiggers | Liemers College | Zevenaar | ja |
vrouw | Berni Drop | Montessori College | Arnhem | ja |
man | Freddy Sikkes | Maarten van Rossem | Arnhem | ja |
man | Erik Jan Bakker | Oss | ja | |
vrouw | Anita Meijer | Vriezenveen | ja | |
vrouw | Anne Marie Lammers | Vriezenveen | ja | |
vrouw | Liza Nijenhuis | Almelo | ja | |
vrouw | Lisette Zonnebelt-Dannenberg | Almelo | ja | |
vrouw | Jolien Lansink | Almelo | ja | |
vrouw | Stephanie Lohuis | Almelo | ja | |
vrouw | Marijke Bakker | Almelo | ja | |
vrouw | Annelinde Lok | Vroomshoop | ja | |
vrouw | Inge Bosma-Luth | Vroomshoop | ja | |
man | Peter Bergambagt | Christelijk Lyceum | Apeldoorn | ja |
vrouw | Hanneke van Riel | Udens College | Uden | ja |
man | Harm van Son | Udens College | Uden | ja |
man | Guus Daanen | Udens College | Uden | ja |
man | Esger van Baest | Udens College | Uden | ja |
man | Erwin Keun | RSG Tromp Meesters | Steenwijk | ja |
vrouw | Alie Gerrits-Jongschaap | RSG Tromp Meesters | Steenwijk | ja |
vrouw | Gerda Knobbout-Tardij | RSG Tromp Meesters | Steenwijk | ja |
vrouw | Marye Teunis | Reggesteyn | Nijverdal | ja |
vrouw | Rolien de Haan | Reggesteyn | Nijverdal | ja |
man | Eddy Held | Reggesteyn | Nijverdal | ja |
man | Geurt Bolderman | Reggesteyn | Nijverdal | ja |
vrouw | Jolien Ligtenberg-Ter Stal | Reggesteyn | Rijssen | ja |
man | Gerlof Puppels | Reggesteyn | Rijssen | ja |
vrouw | Saskia van Dongen | Marant | Elst | ja |
vrouw | Manon van Herwijnen | peerScholar NL | Dieren | ja |
M | Bob Hofman | ICT&E | Dieren |
M | Gert ten Hove | CSG het Noordik | Almelo |
Volg de Blog van Saskia van Dongen (Marant)
Volg de Blog van Erik Jan Bakker (Het Hooghuis – Mondriaan College, Oss)
Nu ook het reisverslag van Malika en Sara (leerlingen Montessori Arnhem) online.
Zie ook Resources and Links in de wiki van de Canadareis november 2015 (deelnemers)
Ⓒ 2024 ICT&E Kollinglaan 13, 6952 HK Dieren, The Netherlands +31 (0)6 - 2279 64 50 info@ict-edu.nl @BobHofman