ICT&E / Reizen / Canada 2019 – Op weg naar een formatieve cultuur
Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.
De docenten uit het Schoolinfo / Leerling 2020 ‘Leerlab Formatief‘ hebben in samenwerking met Bob Hofman, ICT&E een studiereis in de steigers gezet. We gaan in samenwerking met de Stichting Carmelcollege naar Toronto, Ontario, Canada van 26 oktober t/m 3 november 2019; de reis wordt begeleid door Bob.
Aanleiding – Van toetscultuur naar formatieve cultuur
De vijf scholen in het leerlab Formatief wilden meer de nadruk leggen op de persoonlijke groei van leerlingen. Aan de start van het leerlab in 2016 was het verminderen van de toetsdruk een uitgesproken wens. …
Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.
De docenten uit het Schoolinfo / Leerling 2020 ‘Leerlab Formatief‘ hebben in samenwerking met Bob Hofman, ICT&E een studiereis in de steigers gezet. We gaan in samenwerking met de Stichting Carmelcollege naar Toronto, Ontario, Canada van 26 oktober t/m 3 november 2019; de reis wordt begeleid door Bob.
Aanleiding – Van toetscultuur naar formatieve cultuur
De vijf scholen in het leerlab Formatief wilden meer de nadruk leggen op de persoonlijke groei van leerlingen. Aan de start van het leerlab in 2016 was het verminderen van de toetsdruk een uitgesproken wens. “We willen meer tijd besteden aan leren, begeleiden en inspireren.” De interesse in formatief leren is de afgelopen paar jaar enorm gegroeid. Precies in de tijd dat het leerlab hiermee startte. Formatief leren betekent dat de docent doelgericht bezig is met de ontwikkeling van de individuele leerling. De leerlabscholen zijn gaan werken vanuit het feed up, feedback, feed forward-model. De leerling leert te werken met leerdoelen (feed up) en leert samen met de docent en medeleerlingen te reflecteren op de inhoud van het leren (feedback). Om daarna samen te bekijken of en met welke leerstrategieën het gestelde doel gehaald is. Om daarna samen te bepalen de volgende stappen zijn (feed forward).
“Door volgens dit principe te werk te gaan, krijg je als docent inzicht waar de leerling staat in zijn leerproces en kun je inspelen op wat een leerling nodig heeft. Maar ook de leerling zelf ontwikkelt inzicht in zijn eigen leren. Dit model vormt ook de basis van onze mentor- en oudergesprekken”, zegt docent Liene Selten van Hooghuis Heesch.
De formatieve kurkentrekker.
Als opbrengst van twee jaar samenwerken ontwikkelde het leerlab een model voor de groei van formatief toetsen naar een formatieve cultuur; de formatieve kurkentrekker. We ontdekten dat formatief toetsen vaak in de klas begint. Wil je verder komen? Dan is het belangrijk om met collega’s samen te werken en als school een eenduidige visie en gemeenschappelijke taal te ontwikkelen over dit onderwerp. Als je formatief wilt werken, krijgt uiteindelijk de hele school hiermee te maken. Met het model willen ze andere docenten inspireren om verder te komen in het formatieve proces.
Is er leven na het Leerlab??
Nou en of? Na de afronding van het leerlab in december 2018, stelden de leerlabtrekkers van de vijf scholen zich de volgende vragen:
Met als motto ‘Leren kun je niet alleen’ nemen we samen het initiatief voor een studiereis naar Canada. We gaan ‘leren door te doen’ en met heldere leerdoelen op pad om te verkennen wat we van en met scholen in Canada kunnen leren.
Als voorbeeld een uitwerking van het samen met leerlingen ontwerpen van een rubric op basis vam ‘Learning intentions & Success Criteria’ tijdens de Canadareis in 2018.
Samenwerken met Canada.
We gaan samenwerken met scholen in het Peel district en het Halton District. Scholen die piloten met ‘Gradeles Teaching’ en volop ontwikkeling doormaken wat betreft bovengenoemde thema’s. Tijdens een voorbereidende bezoek in september 2017 hebben de Principals Cawthra Park Secondary School en de Mayfield Secondary School hun wens tot samenwerking met Nederlandse scholen al uitgesproken.
Drie leerdoelen die de vijf leerlabtrekkers tijdens de eerste voorbereiding in januari 2019 hebben verwoord:
In de komende voorbereidende bijeenkomst(en) met de deelnemers vragen we hen deze leerdoelen voor de eigen school uit te werken, zodat we gericht in Canada op zoek kunnen naar rijke leeromgevingen. Niet om daar de kant en klare oplossingen te vinden, maar op basis van dialoog verdere stappen uit te werken. Met deelname krijg je dus niet alleen inspirerende voorbeelden te zien, maar bouw je samen aan concrete vervolgstappen in je eigen school en draagt bij aan het duurzaam inweven van formatief binnen de Stichting Carmelcollege.
De reis wordt aangeboden op basis van overnachting in een 2-persoonskamer* en is inclusief ontbijt, lunch en diner**. De vluchten worden uitgevoerd door de KLM en de reis is inclusief het vervoer in Canada.
* De meerprijs van een 1-persoonskamer ligt rond de € 450,- en wordt na afloop van de reis op basis van de werkelijke kosten verrekend.
** Het diner van woensdag 30 oktober is voor eigen rekening, i.v.m. wisselende locaties van de middagactiviteit.
Startbijeenkomst | vrijdag 27-09-2019 / Tijd: 14:30 uur inloop, 17:30 einde (dit is de 2e voorbereidende bijeenkomst) |
Locatie | Europaweg 25, 6816 SL Arnhem |
|
Naam | Canada - Op weg naar een Formatieve Cultuur |
Vertrek | 26-10-2019 |
Terugkomst | 03-11-2019 |
Aantal deelnemers | 22 |
Kosten | € 2.495,- |
Dag | Vluchtnr. | Vertrek | Van | Naar | Aankomst |
---|---|---|---|---|---|
26-10-2019 | KL691 | 09:45 | Amsterdam | Toronto | 11:40 |
02-11-2019 | KL696 | 22:55 | Toronto | Amsterdam | 11:05* |
Denk je aan een reisstekker / adaptor voor Canada??
|
Datum | Opmerkingen |
---|---|
26-10-2019 | Zaterdag |
27-10-2019 | Zondag |
28-10-2019 | Maandag 08:00 uur: ophalen busjes. |
29-10-2019 | Dinsdag |
30-10-2019 | Woensdag |
31-10-2019 | Donderdag |
01-11-2019 | Vrijdag |
02-11-2019 | Zaterdag |
03-11-2019 | Zondag 11:05 uur: aankomst op Schiphol. |
Naam | School | Locatie | Bevestigd | |
---|---|---|---|---|
vrouw | Liene Selten | Het Hooghuis Heesch | Heesch | ja |
man | Robert van Oorschot | Het Hooghuis Heesch | Heesch | ja |
vrouw | Monique Hendriks | Het Hooghuis Z/W | Oss | ja |
man | Robbert van der Veer | Het Hooghuis Z/W | Oss | ja |
vrouw | Elvera Pennings | Titus Brandsma Lyceum | Oss | ja |
vrouw | Karin De Bie-Hogemans | Titus Brandsma Lyceum | Oss | ja |
man | Nick Timmerman | Het Hooghuis Stadion | Oss | ja |
man | Marcel Thomassen | Het Hooghuis Stadion | Oss | ja |
vrouw | Rachel Faessen | Augustinianum | Eindhoven | ja |
man | Niel van Beek | Augustinianum | Eindhoven | ja |
vrouw | Karin Hage | Mondriaan College | Oss | ja |
vrouw | Suzanne Vlak | Mondriaan College | Oss | ja |
man | Arman Plender | JFC | Barneveld | ja |
man | Peter Koopman | Pius Canisius | Almelo | ja |
man | Matthijs van de Woestijne | Pius X | Rijssen | ja |
vrouw | Monique Theussing | Pius X | Almelo | ja |
vrouw | Sabine Schuttelaar | Antoniuscollege Gouda | Gouda | ja |
man | Peter Verheij | Antoniuscollege Gouda | Gouda | ja |
vrouw | Yvonne Bouw | SG Marianum | Groenlo | ja |
vrouw | Gitti Burema | SG Marianum | Groenlo | ja |
vrouw | Christel Wolterinck | SG Marianum | Groenlo | ja |
man | Javier Castilla Martin | SG Marianum | Groenlo | ja |
M | Bob Hofman | ICT&E | Dieren |
Ⓒ 2024 ICT&E Kollinglaan 13, 6952 HK Dieren, The Netherlands +31 (0)6 - 2279 64 50 info@ict-edu.nl @BobHofman