Suriname – januari 2015 – Reisverslag algemeen
Dagverslag 24-01-2015 |
---|
Zaterdag: Vertrek uit Nederland. Code Oranje.. maar met zo’n warm vooruitzicht, een studiereis naar Suriname met 18 leerlingen en 14 docenten, gaan we met z’n allen dapper ijzelen. De docenten van VSO Orion uit Amsterdam: ‘Dit is de dag van de transfer van Nederland naar Suriname, van Europa naar Zuid-Amerika, van de kou naar de warmte, van altijd druk naar rustig, van geen tijd naar alle tijd, kortom van de ene wereld naar de andere wereld. Werelden die echter wel dezelfde geschiedenis delen, dezelfde taal en vele familiebanden. We vertrekken vanuit een winterse wereld met ijsbloemen op de ramen, sneeuwstormen en treinen die niet rijden. Iedereen die meegaat is kortom hartstikke blij naar de tropen te kunnen reizen. The Learning Circle goes on the road’. Werkenrode school: Vandaag is het ook dé dag voor de leerlingen van Expeditie Suriname van het Corlaer College uit Nijkerk: Volg hun expeditie en hun reis op hun eigen expeditiepagina. Marenda en Myrthe: Het is eindelijk zo ver, we gaan naar SURINAME!! Half negen stonden we samen bij elkaar in vertrekhal 2 op Schiphol. Rond half 10 gingen inchecken en hebben we onze koffer afgezet. We hadden ongeveer nog 3 kwartier voor ons zelf op Schiphol. Rond half 11 waren we bij Gate 8 met zijn alle en rond 11 uur zijn we het vliegtuig ingestapt en om 12 uur gingen we de lucht in. In het vliegtuig hebben we film gekeken of tijdschriften lezen en gezellig met elkaar gekletst. Na een vlucht van ongeveer 9 uur vliegen zijn wij veilig in Suriname geland. We kwamen met regen aan op het vliegveld maar was het al snel weer droog. Na dat we een half uur lang moesten wachten voor de douane hebben we de koffers opgehaald. Na dat we de koffers hebben opgehaald gingen we met de taxi naar het hotel het Eco Resort. De bus reis duurde ongeveer een anderhalf uur en met de file er bij. De reis was erg mooi en we hebben veel nieuwe dingen gezien dat erg bijzonder was.Toen we aan kwamen was het 8 uur en hebben we gelijk de sleutel gekregen om de kamer te zien en hem in te richten. Rond half 9 hadden we met zijn alle af gesproken. Toen we bij elkaar waren zijn we met Bob en de andere van de reis zijn we naar het restaurant t’ Vat en hebben we daar heerlijk gegeten rond 10 uur zijn we weer naar huis gegaan en zijn we lekker gaan slapen. Dit zijn Esmée Boddeman en Dirk Scherphof van het Noordik College Vriezenveen, begeleid door hun docent Jeffrey Willemsen. Zij zullen een hele week te gast zijn bij een gezin in Paramaribo. Hun klasgenoten en reisgenoten hebben er nu al veel bewondering voor: Zo ver vliegen en dan ‘in je eentje’ logeren, zo ver van huis.. Dirk wordt door het gezin van Shawn Hellings ontvangen en Esmée door Auricha van der Leeuw en haar familie. Met hen samen zullen ze op maandag beginnen aan hun week op de George Asin MULO. Een hele belevenis! Expeditie Suriname van het Corlaer College is vlot met het inchecken. Natuurlijk gaat de handbike van Tim ook mee. Zo kan hij ook in Suriname, helemaal in Nickerie, grote afstanden zelf afleggen. Rick, David, Ajay en Nikki zitten goed en verheugen zich op relaxed filmpjes kijken. Ook de begeleiders van het Corlaer College, Karen van den Bos en Peter Varenkamp, hebben veel zin in de reis met hun 14 leerlingen. Bram en David, dat is geluk hebben: een kijkje in de cockpit, mét uitleg door de piloten zelf. Euh, toen we geland waren hoor..! Taart van familie uit Suriname, voor de jarige Suzy. |
Terug naar boven | Dagverslag 25-01-2015 |
Zondag Een prachtige dag om de cultuur en historie van Suriname beter te leren kennen….. ‘Zeg vrienden, dit is toch wel heel anders wakker worden dan gisteren!’ Arthur, Cees en Michel van het Orion College schreven: ‘Vanochtend om zes uur, zaten de eerste deelnemers van deze editie van de studiereis van de Learning Circles al op het terras, waar ook het ontbijt gebruikt kon worden. Voor iedereen was het in meer of mindere mate ‘a climate shock’, omdat we gisteren met sneeuw en temperaturen onder nul uit Nederland vertrokken. En nu zaten we in de zon, tussen de palmen en met twinkelerende kleurige vogels in de blauwe lucht, een boerenomeletje te verorberen. Het leven heeft er wel eens beroerder uitgezien was het algemene gevoelen dat uit de gevoerde gesprekken viel op te maken. Muhammed wil graag een Surinaams sapje proberen. En is dit dan een echt Surinaams ontbijt? Hoe dan ook: Tim, Linda, Muhammed, Anke genieten! Goede energie voor hun vertrek naar Nickerie, een paar uur rijden naar het westen van Suriname. Nikki en Manouk van het Corlaer College: Verzamelen voor de rondleiding en de speurtocht. Eerst goed insmeren met zonnebrand en deet! Peter Varenkamp bij het beeld van de eerste Hindoestanen die in Suriname arriveerden. De leden van Expeditie Corlaer: I Love SU! Dirk en Esmée en de leerlingen van hun gastfamilies, Shawn en Auricha, gaan vandaag ook mee op speurtocht. De collega’s van OBS De Voorsprong uit Den Haag. Arthur, Cees en Michel zijn de mannen van het VSO Orion in Amsterdam. Een uitgebreide rondleiding in Fort Zeelandia. Het Orion College schrijft: Om half tien verzamelden we bij de ingang om naar Fort Zeelandia te gaan, alwaar er een rondleiding op het programma stond en een bezoek aan de historische tentoonstelling die in het complex was uitgestald. Al luisterend naar het verhaal over de geschiedenis van Fort Zeelandia moest ik denken aan de Chinese filosoof die beweerde dat wanneer een vlinder in het ene deel door een druppel van een waterval wordt getroffen dit zijn invloed zal hebben op het verloop van de rest van de geschiedenis. In Fort Zeelandia hebben zich tot ver in de 20ste eeuw gebeurtenissen voorgedaan die bepalend zijn geweest voor de loop van de geschiedenis van vele mensen, en vaak waren dit drama’s die mensenlevens voorgoed ontwrichtten of vroegtijdig beëindigden. Miriam Weekers, coördinator in Suriname, legt uit hoe we de speurtocht gaan doen. Zondagavond: Leerlingen en docenten van de Werkenrode school zijn goed aangekomen in Nickerie en Dirk en Esmée van Het Noordik blijven bij hun gastgezin. De rest van ons gezelschap gaat heerlijk samen eten, ontspannen op loopafstand van het hotel. Een lange dag in een heel nieuw, warm land, met hier en daar wat tekenen van een jetlag… maar we zijn er. En morgen gaan we echt op de scholen beginnen. Leuk en spannend! |
Terug naar boven | Dagverslag 26-01-2015 |
Maandag De eerste dag met schoolbezoeken!! Corlaer College: Dit was onze eerste echte werkdag in Suriname. We hebben het erg leuk met ze alle gehad en kijken uit naar de rest van de week! Directrice Mevr. Belfor verwelkomt Jeffrey Willemsen. Hij bezoekt de George Asinschool, waar zijn studenten Esmée en Dirk deze week in de klas zitten. Het Orion College heeft de komende drie dagen werkoverleg op de Grietjebie school, om de langdurige samenwerking met deze school een goede basis te geven. Ze spreken elkaar over: ‘Samen werken en samen leren in het Speciaal Onderwijs, met ICT als een van de hulpmiddelen’. OBS De Voorsprong uit Den Haag bezoekt vandaag drie scholen, waaronder deze Julius Lobato Basisschool. Hun leerlingen en die van 6 andere scholen uit Suriname, Curaçao en Nederland gaan elkaar ontmoeten in de Learning Circle. Een deel van hun verslag: Wij rijden door naar de O.S. Julius Lobato te Beekhuizen en arriveren om 07:45 uur, waar wij vriendelijk ontvangen worden door het onderhoofd, die ons aan het overige personeel voorstelt. Stipt om 08:00 uur wordt hier, zoals op veel Surinaamse scholen de ‘vlaggenparade’ uitgevoerd, wat bestaat uit het gezamenlijk hijsen van de Surinaamse vlag en het zingen van het volkslied. Alle kinderen stellen zich in rijen op met hun eigen juf en zijn uniform in uniform. Ook de juf. Het is opvallend, dat vlak voor deze dagelijkse ceremonie er een gehoorzame stilte heerst. Op de vrijdag wordt er in het Sranan Tongo gezongen, op de overige dagen alleen in het Nederlands. Hierna volgt er een rondleiding. Tijdens deze rondleiding nemen wij een kijkje in elke groep, waarbij wij even extra stil staan bij leerjaar 5, die overeenkomt met groep 7 bij ons. Suzy en Bob vertellen over de Learning Circles (LC’S) en onthullen de poster en het ‘Met Lot op reis’ boekje van 2014. Het stukje van de J.Lobatoschool wordt vervolgens voorgelezen door een van de leerlingen. De mediatheek was het laatste klaslokaal wat wij bezochten. Deze bestond uit een rekje leesboeken, 2 pc’s en een televisiescherm. Aangezien er momenteel geen internetmogelijkheden zijn, is dit een extra uitdaging!!! De school kan momenteel alleen via een mobiele telefoon verbinding maken en op die manier info uitwisselen. Hier gaan wij uiteraard naar kijken. Tot slot bekijken wij een kleutergymles, waarbij met weinig middelen het maximale uit de les kon worden gehaald. Wij hebben met de schoolleiding en de betrokken juf een tafelgesprek over de ins- en outs van het project. Het is voor ons opmerkelijk, dat er op deze school per klas een aantal vakken verdeeld worden tussen twee juffen. Een leerkracht krijg van bovenaf te horen wat de leermiddelen zijn, in welk tijdsbestek die moet worden afgewerkt en de aanpak ligt bij de leerkrachten zelf. Collega’s nemen zelf het initiatief tot het inzetten van expertise met parallelcollega’s. Een van de leerlingen wil graag het verhaal voorlezen dat de leerlingen van deze school in 2014 hebben geschreven over kinderrechten. Onze collega’s Margo Rowlins en Naomi Olf van de Julius Lobatoschool ontvangen geschenken van OBS De Voorsprong. En dan omhoog..via de Jules Wijdenbosch brug, over de brede Surinamerivier, die na al die regenval bruiner ziet van het meegenomen zand. Welkom op OS 1 Meerzorg! Een nieuwe school in de Learning Circles. En ook voor deze klas is er een poster, een boekje en fijne schriften. Meester Soeshiel overhandigt ze aan een van de leerlingen.
Ondertussen, ver weg in Nickerie, waar Tim en Muhammed hartelijk zijn ontvangen op de Monkouschool; ze zijn te volgen op de Facebookpagina van Expeditie Suriname/ Werkenrode! |
Terug naar boven | Dagverslag 27-01-2015 |
Dinsdag:
De leerlingen van het Corlaer College gaan verder met hun expeditie. (zie hun verslag) We wensen ze veel succes en daar gaan ze weer! We arriveren om 07:45 uur bij de Petrus Dondersschool. Het verschil t.o.v. de scholen van gisteren is duidelijk zichtbaar. We zijn op een school die er verzorgd uitziet. De kinderen en ouders zien er ook verzorgd uit en we komen zelfs wat Nederlandse ouders tegen. De school is een R.K. school en duidelijk een school in het centrum van de stad. Wij wachten op de vlaggenparade, maar door een plots opkomende tropische bui gaat deze helaas niet door. Wij worden ontvangen door het schoolhoofd, die ons meeneemt naar groep 6a, die aan de LC’s gaat deelnemen. Wij komen binnen tijdens het zingen van het volkslied (deze maal ook in het Sranan Tongo) en een uitvoering van 2 leerlingen op de blokfluit. Als toegift wordt het lied “bloemen van geluk” ingezet door juf Shiefanie en de gehele groep. De groep heeft zich duidelijk goed voorbereid op onze komst. Ondertussen komt Suzy steeds meer bekenden tegen. Bob doet de introductie en we doen een voorstelronde. Een aantal kinderen hebben vorig jaar al deelgenomen aan de LC’s, maar voor de meesten is het helemaal nieuw. Vervolgens krijgen de kinderen in groepjes een opdracht om na te denken over wat ze in de Learning Circles kunnen/zullen leren. We delen schriften en pennen uit en de eerste stap naar samenwerking is gezet. Na een aantal fotomomenten vertrekken we naar de mediatheek voor een informeel gesprek met het schoolhoofd en de groepsleerkracht, meester Rahvin, omtrent de technische aspecten. Juf Shiefanie Moenne heeft al jaren ervaring in de Learning Circles. Rond 09:20 uur verlaten we de P.D. School en maken we de oversteek naar de F.G. Richenel Slooteschool. 30 stappen verder arriveren wij en worden ontvangen door juf Carmen en het schoolhoofd. Bob doet de introductie en wederom leest een leerling voor uit de reisgids. Toevalligerwijs zit het meisje dat vorig jaar de tekst voor de reisgids heeft aangeleverd in deze klas. Klassikaal worden de 10 belangrijkste kinderrechten doorgesproken, waarbij de kinderen 2 minuten de tijd krijgen om vragen op ons af te vuren. Er worden over en weer vragen gesteld. Hierna worden er presentjes uitgedeeld. De meegenomen pennen en schriften staan ook hier weer symbool voor de aanloop naar eventuele samenwerking. Tenslotte hebben wij een afsluitend gesprek met het schoolhoofd en tot onze verbazing heeft de Richenel Slooteschool al een band met Den Haag. Zij hebben namelijk al jaren een vriendschappelijke band met basisschool Onze Wereld. Verder vertelt hij dat de school een gewilde stageplek is voor studenten uit Nederland. Juf Suzy van De Voorsprong uit Den Haag maakt kennis met de leerlingen die met haar klas gaan samen werken. Bianca is directeur van De Voorsprong. Zij maakt kennis met directeur Ramesh Mohadin en Juf Carmen Jones. Na een donut en een drankje vertrekken wij om 10:25 uur per bus naar de Nassy Brouwerschool. Na een korte pitstop via de Chinese supermarkt komen we aan bij de school. Wij waren verrast door de aanblik van het schoolgebouw. Waar wij eerder laagbouw aantroffen, betrof het hier hoogbouw. We worden ontvangen door de schoolmanager in het ICT lokaal. U leest het goed: een ICT lokaal. Zij hebben een echte server en 24 werkstations, waar de leerlingen van groep 1 t/m 8 computerlessen hebben. U merkt het al, het gaat hier om een particuliere school. Na een korte introductie lopen wij naar de (goed gesorteerde) bibliotheek, waar wij een Nederlandse vrijwilliger en een ‘voorleesoma’ aantreffen. Opvallend was dat de kleuters over goede materialen beschikken en de aanwezigheid van Kinderen met Nederlandse afkomst. Wij komen aan bij groep 7, de groep die aan de Learning Circles deelneemt en we overvallen ze tijdens hun rekenles. Het schoolhoofd stelt voor dat wij een les gaan verzorgen na de pauze. Tijdens de pauze hoort Bianca van de groepsleerkracht dat zij op school werken met het DIM model. Er wordt hier dus gedifferentieerd. Er wordt ook pre-teaching geboden, echter niet in deze groep omdat dit niet nodig is. De groep werkt voornamelijk met verlengde instructie. De pre-teaching wordt gegeven door een RT’er. De kinderen met zorgbehoeften zitten voor in de klas. De klas bestaat uit 26 leerlingen. Na de pauze worden wij officieel geïntroduceerd bij de kinderen en begint Bob zijn introductie over de LC’s. Vervolgens geeft Bianca een korte topografie / geschiedenisles. Suzy vraagt aan de kinderen wat zij zeker moet meenemen uit Suriname en de kinderen verzinnen in tweetallen een antwoord. Wat zij moest meenemen was: Hierna geeft Bob (via een topografieles) alvast een opdracht in lesvorm voor voor de Circles, waarbij de kinderen via Skype een antwoord met de Nederlandse kinderen kunnen delen. Ook de kinderen van Suzy krijgen een opdracht voor de Surinaamse kinderen. Zij mogen het in Nederland wereldberoemde lied “Oh Oh Den Haag” zingen. We sluiten het bezoek rond 12:20 uur af en worden na een hapje en een drankje (en een prachtig verhaal over de boom op het schoolplein) opgehaald door Aniel, die blij is met het meegebrachte pasteitje. Intussen op een andere school in Paramaribo: Schoolhoofd Mw. Patricia Crawford van de GrietjeBie School bedankt Michel, Arthur en Cees van het Orion College Zuid Oost. Er staat een mooie samenwerking op stapel!! En ver weg in de buurt van Nickerie zijn de leerlingen van de Werkenrode school na hun ochtend op de Monkou school nu in natuurgebied Bigipan; Juf Linda en Juf Anke en Tim en Muhammed gingen tijdens hun bezoek in Nickerie dus ook op avontuur! |
Terug naar boven | Dagverslag 28-01-2015 |
Woensdag: In de ochtend bezoeken we de Mytylschool en ’s middags maken we een boottocht naar Fort Nieuw Amsterdam. De leerlingen van het Corlaer gaan weer vroeg op pad! En ook de Werkenrode school is er helemaal klaar voor. Zij beginnen de dag met een skype met hun groep in Nederland, die helemaal meeleeft met hun avontuur! En dan worden we gastvrij ontvangen in de Mytylschool, die met hun leerlingen al jaren deelnemen in de Learning Circles en graag over hun enthousiaste ervaringen vertellen. Het is heel bijzonder om de vlaggenparade te kunnen meemaken en een gymles. Ook Cees Blij van het Orion College is onder de indruk van deze school. Vrolijk weerzien met Mevr. Meriam Karnadi, de onvermoeibare directrice van deze school. Werkoverleg op Eco en dan met de hele groep in de boot naar Fort Nieuw Amsterdam: Stukje uit het verslag van OBS De Voorsprong: ’s Middags brengen wij een bezoek aan Fort Nieuw Amsterdam, waar wij schockerende beelden van het slavernijverleden zien tijdens de rondleiding door het openluchtmuseum. Hierna gaan wij per boot dolfijnen spotten op de kruising van de surinamerivier en de commewijnerivier en de zeemonding, begeleid door de dreunende bassen van Reggae for Lovers volume 12. Zowel Cees als Jeff zijn nu op zoek naar deze cd. Super dat Tim (inclusief rolstoel) ook mee kon op deze bootreis! Inleiding door onze gids, in Fort Nieuw Amsterdam. Mooie plaatjes schieten van een heerlijke middag. En daar zijn ze…heel dichtbij! |
Terug naar boven | Dagverslag 29-01-2015 |
Donderdag: GTP Learning Circles trainingsdag in Lala Rookh en afscheid van de GTP landencoördinator in Suriname: Mevr. Betty Burgos. Hieronder een terug- en vooruitblik van Jeffrey Willemsen van Het Noordik: Uit het verslag van het Orion College: Nu zitten de deelnemers aan de Learning Circle vanaf 8 uur ’s ochtends in het Lalah Rookhcentrum, een multifunctionele ruimte die is afgehuurd voor een meeting van de deelnemers uit Nederland en Suriname van het Global Teaching Program (GTP) waar de Learning Circle deel van uitmaakt. In totaal betreft het ongeveer veertig mensen. Behalve ontmoeting vormt deze ochtend ook een verdere stap in de samenwerking en voorlichting betreffende het nieuwe thema van het GTP: Kinderrechten. Bob Hofman houdt een inleidend verhaal over het ontstaan en de waarde van het GTP in een wereld waarin globalisering onontkoombaar en waarvan de positieve kanten de vooral de laatste tijd overschaduwt dreigen te worden door de negatieve. Aangezien onze kinderen de toekomst zijn moeten we in hen investeren. Tijdens zijn inleiding ruimt hij ook tijd in om de nieuwe deelnemers zich kort te laten voorstellen. Vervolgens wordt er in groepjes gediscussieerd over de meerwaarde van het GTP. Daar komen noties uit als: Vervolgens geeft Manon uitleg over het nieuwe thema van de Learning Circle, de Kinderrechten en gelardeerd met voorbeelden uit de zaal ontstaat een beeld hoe de leerlingen daaraan vorm kunnen gaan geven. Ieder kind heeft rechten en die zijn vastgelegd in het VN- kinderrechten verdrag. Op 20 november 2014 vierden we het 25-jarig bestaan van dit verdrag, dat door bijna alle landen ter wereld werd ondertekend, maar niet wordt nageleefd zoals is afgesproken. Hoe is dit verdrag, uitgewerkt in 54 artikelen, nu voor kinderen te begrijpen? Hebben kinderen over de hele wereld, gehandicapt of niet, dan ook allemaal dezelfde rechten en hoe is de werkelijke situatie voor kinderen? Deze belangrijke vragen en vele meer, komen in de Learning Circles aan bod op een manier die leerlingen uitdaagt verder te kijken en verdiepend te leren. Kinderen stellen elkaar vragen over kinderrechten, vertellen hun eigen verhalen en die van anderen en delen wat ze ontdekt hebben. Leerlingen uit Suriname, Curaçao, Bonaire, St.Maarten en Aruba gaan met elkaar op wereldreis om te verzamelen! Tevens wordt een boek van het GTP, met daarin allemaal praktijkvoorbeelden en deelnemers die zichzelf en de door hen verrichtte werkzaamheden voorstellen. En ten slotte wordt de poster onthult die behoort bij het thema Kinderrechten. Het is een tekening van het meisje Lot met daarnaast de elf belangrijkste kinderrechten op een rijtje. De volgende stap in de ochtend is het in groepjes bekijken van de site en de werkwijze en het tijdspad met elkaar doornemen. Hierdoor leren de aanwezigen elkaar ook beter kennen en bestaande contacten worden ververst. De mannen van Orion schuiven aan bij de collega’s van Stizona, een school voor praktijkonderwijs voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. Het weerzien is dermate sprankelend dat wordt afgesproken om ’s avonds samen wat te gaan drinken en dansen in de Havannalounche. Het is al met al een bijzonder positieve ochtend, een ochtend waarbij gekeken is naar hoe de jeugd van nu, met behulp van de moderne media, met elkaar leert communiceren, om van elkaar te leren en tot een beter begrip te komen. Er is deze ochtend ook aandacht voor de uitgave van de Reisgids Digitaal Leermateriaal Bob Hofman met coördinatoren Miriam Weekers, Betty Burgos en Nila Pershad. Tijd voor een interview dat diezelfde avond nog wordt uitgezonden. En dan danken we Betty Burgos voor haar karakteristieke, jarenlange inzet voor het onderwijs in Suriname. Met veel kado’s, een afscheidsliedje en natuurlijk stevige brasa’s! |
Terug naar boven | Dagverslag 30-01-2015 |
Vrijdag: Bezoek aan de Bloementuin School en dan op naar de Colakreek!! Wij groeten Aniel om 08:30 uur en stappen in de bus richting Openbare School De Bloementuin. Er zijn 2 gymleerkrachten aanwezig, deze geven hun lessen op de binnenplaats, aangezien de aanwezige gymzaal door waterschade niet te gebruiken is. De groepen zijn verdeeld in ABCD groepen en een eindgroep. In groep D zitten 3 niveau’s, te weten de groepen 3,4 en 5. De kinderen in de eindgroep van 15 tot 16 jaar gaan eind dit schooljaar doorstromen naar het bijzonder voortgezet onderwijs. En wéér worden wij verwend met heerlijke Surinaamse warme snacks! Na het scholenbezoek gaat het hele gezelschap, op een paar deelnemers na, richting Cola Kreek om te zwemmen. Dankzij de goede zorgen van meester Hendrik van de Anton Resida school was er eten in overvloed en hadden wij een onvergetelijk dag! Ondanks de regen werd er volop gezwommen en gespeeld; natter konden we toch niet worden…! Van de leerlingen van Expeditie Suriname Corlaer: Heel hartelijk dank!! Voor alles wat u dit jaar weer voor ons deed, meneer Hendrik en leerlingen van de Anton Resida school. ’s Avonds reden we met de hele groep naar Blauwgrond om een lekkere Saté of een Sauto te eten. |
Terug naar boven | Dagverslag 31-01-2015 |
Voor de laatste keer staan we vroeg op, velen gaan het centrum in voor souvenirs of naar de markt om de laatste inkopen te doen. Gran tangi, mo syi , Switi Sranan! |
Terug naar boven | Dagverslag 01-02-2015 |
Zondag: Veilig terug in Nederland rond 8:15 uur.
|
Terug naar boven |
Galerij |
---|
Reacties
A.M.Stockmann (oma Manouk) |
Ik heb net de foto’s bekeken en zo te zien genieten jullie. |
Geplaatst op: 26 januari 2015 om 23:27 |
Arjo en Tineke |
Het ziet er gezellig en leerzaam uit! Wat een fantastische kans hebben jullie gekregen!! |
Geplaatst op: 27 januari 2015 om 00:43 |
Peter Greven |
Goed bezig! |
Geplaatst op: 29 januari 2015 om 10:02 |
Jeff Willemsen |
Een reis om nooit meer te vergeten. Jeff Willemsen |
Geplaatst op: 3 februari 2015 om 12:51 |
Anke Akkermans |
Een mooi verslag van een mooie reis! |
Geplaatst op: 3 februari 2015 om 18:04 |
Bob Hofman |
En nu ook met jouw foto op de Bloementuin Anke; echt zo leuk :-) |
Geplaatst op: 3 februari 2015 om 21:30 |
shiefanie |
Wat hebben jullie een mooi verslag gemaakt van jullie studie week. Petrus Dondersschool |
Geplaatst op: 4 februari 2015 om 01:43 |
Anke Akkermans |
Dankje Bob! |
Geplaatst op: 4 februari 2015 om 11:12 |
Bram Siteur |
Een reis om nooit te vergeten!!!!! Bram Siteur |
Geplaatst op: 18 februari 2015 om 10:29 |
daniela |
Wat een mooi verslag van jullie studie week. Groetjes , |
Geplaatst op: 23 oktober 2022 om 17:59 |