Suriname – januari 2017 – Reisverslag algemeen
Dagverslag 21-01-2017 |
---|
Zaterdag Verslag door: Raymond Vandaag gaat het gebeuren, op naar Suriname. De wekker zoemt al om 6 uur. Snel een ontbijtje, op naar Zwolle en in de trein naar Schiphol. Derek en Thyrza worden door de ouders gebracht en we ontmoeten elkaar in de hal. Onderweg communiceren we al via de app die door Manon is aangemaakt. Een snelle ontmoeting met de rest van het team, koffers afgeven en door de douane. Daarvoor natuurlijk nog even afscheid nemen van de ouders. Blijft een moeilijk moment. Supervlot en lekker snel gaat het allemaal, daarna wachten we op het moment van instappen. Na een half uurtje vertraging moet het gebeuren. We gaan vliegen. Thyrza vliegt voor de eerste keer, ze is opvallend stil. Als we eenmaal in de lucht zijn komen de praatjes terug. Ze vindt het allemaal erg spannend, maar ook Derek is best wel een beetje nerveus. Ook niet zo gek als je een hele week naar een vreemd gezin toe gaat. De vlucht verloopt zeer rustig en voorspoedig. Na een veilige landing toch wel een kleine tegenvaller, het regent namelijk. De koffers in de bus en de rit naar Eco kan beginnen. Rond half negen Surinaamse tijd zijn we bij het hotel. De sleutels worden uitgedeeld, even opfrissen dan kunnen we naar ´t Vat om wat te eten en te drinken. Net als vorig jaar duurt het allemaal erg lang voordat we het bestelde eten krijgen, de tijd wordt gevuld met het nuttigen van een paar Pardootjes. De muziek staat wel erg hard maar de groep kan elkaar alvast een beetje leren kennen. Moe van alle spanning gaan we te laat naar onze kamers om lekker te genieten van een welverdiende nachtrust.
|
Terug naar boven | Dagverslag 22-01-2017 |
Zondag Verslag door: Gretta, Emine & Evelien De dag begon met een lekker ontbijt op het resort. Gebakken eitjes, pannenkoeken en heerlijk fruit. Ondertussen was de zon achter de wolken tevoorschijn gekomen en we genoten daar volop van. Rond tien uur werden Jamilla, Valerie, Marjolein, Astrid en Leon opgehaald om naar Nickerie te gaan. Met wat gepuzzel paste alles uiteindelijk in de bus en konden wij de groep uitzwaaien. Hierna werden Thyrza en Derek opgehaald door hun gastgezinnen. Wat een stoere kinderen om zo’n avontuur aan te durven! Nadat ook zij uitgezwaaid waren, gingen wij op weg naar onze rondleiding in Fort Zeelandia. Een pittige dame met veel kennis van zaken vertelde ons in vogelvlucht de rijke geschiedenis van Suriname. Na deze intensieve rondleiding sloten Mirjam en haar dochter Rosa zich aan bij onze groep en aangezien wij honger hadden, gingen wij eerst op weg naar de Waterkant. Hier hebben wij heerlijke gebakken bananen met pindasaus gegeten en roze pannenkoeken met kokosvulling. Daarna vervolgde Mirjam haar rondleiding door Paramaribo waar we prachtige koloniale gebouwen hebben bekeken. Hierna gingen we terug naar het Eco resort om onze indrukken te verwerken en even uit te rusten. Na een briefing over het verloop van de studiereis gingen wij heerlijk chinees eten bij Chi Min. Het was een enerverende en informatieve eerste dag. Wij verheugen ons op de rest van de reis.
|
Terug naar boven | Dagverslag 23-01-2017 |
Maandag Verslag door: Emine We starten de dag vroeg met een lekker ontbijt in het Eco Resort. Om 07:10 vertrekken we met de bus naar de Julius Lobato school (PO) en komen rond half 8 aan bij de school. We worden vriendelijk ontvangen door de directrice en nemen plaats in haar kamertje voor een kort gesprek. De directrice geeft aan dat de leerkrachten van klas 6 aan het staken zijn en dus niet werken en dan zijn er ook nog leerkrachten die zich ziek hebben gemeld. Er moeten dus oplossingen bedacht worden om de groepen op te vangen. Dat regelen ze heel collegiaal met zijn allen, inclusief de directrice want zij wil de leerlingen niet naar huis sturen omdat ze dat onveilig vindt. De school start met een vlaggenceremonie. Alle groepen verzamelen stilletjes en rustig op het schoolplein. Als iedereen zijn plek heeft ingenomen hebben drie kinderen de taak om de vlag te hijsen en dit wordt heel kundig gedaan door deze leerlingen. Na het hijsen van de vlag wordt het Surinaamse volkslied gezongen en daarna druppelen alle klassen weer terug naar hun klaslokalen en starten de lessen. En wij kunnen de klassen in waar we door alle leerkrachten hartelijk worden ontvangen. In een van de kleuterklassen wordt er gewerkt over het thema gezond en lekker eten. Bijzonder om te zien hoe de juf alle verschillende culturen die Suriname rijk is, aan bod laat komen. Respect ook voor de samenwerking van de collega’s hoe alles verloopt met zo weinig mogelijkheden en materialen. Helaas doet de Julius Lobato school dit jaar niet mee met de learning circles, omdat ze geen internet meer hebben. Zodra de mogelijkheid er weer is, doen ze weer mee. Verslag door: Evelien Na ons bezoek aan de Julius Lobato school, zijn we door onze chauffeur Anil met het busje naar de volgende school gegaan. Onderweg hebben we een mooie indruk kunnen krijgen van Paramaribo. De school die we een bezoek hebben gebracht was een middelbare school, de VOJ mulo. (Voortgezet onderwijs junior). Dit is vergelijkbaar met een vmbo-TL/Mavo. De directrice ontving ons en we werden voorgesteld aan een aantal collega’s. In een mum van tijd stond er in de personeelskamer voor ons een heerlijke Surinaamse bami met kip en een drankje klaar. Het was namelijk pauze en er moest eerst gegeten worden. De directrice vertelde ons dat er een aantal groepen onbemand waren, vanwege de stakingen van een aantal collega’s. Ondanks dat bleven de leerlingen van deze groepen wel op school en zaten in een lokaal te werken. Uiteraard werden ze enigszins afgeleid door ons bezoek, het blijven per slot van rekening …..pubers… Aangezien de leerlingen geen les meer zouden krijgen, nam Bob de kans om een activiteit met elkaar te doen. Dit resulteerde in een hoop gegiechel, het was duidelijk dat iedereen hier plezier in had. We kregen een rondleiding, en hebben verschillende groepen bezocht. Zo mochten we in een groep meekijken tijdens een les biologie over het oog. Deze les werd gegeven in de mediatheek, waar een aantal computers en stonden. De groep die het betrof was de groep die ook mee gaat doen aan de Learning circles. Het thema waar deze groep aan gaat werken is…”Me becomes we”. De leerlingen zullen bij dit thema in het Engels met elkaar samenwerken, deze groep zal met een school kennis en ervaringen uitwisselen. Bob vertelt aan de leerlingen en docenten dat het de bedoeling is dat er intensief met elkaar wordt samengewerkt. De leerlingen kunnen in de Wiki vragen stellen aan elkaar en deze vervolgens te beantwoorden. Beide groepen leerlingen zullen met elkaar communiceren via Skype en een webcam, op deze manier kan de samenwerking interactief gemaakt worden en ontwikkelen de leerlingen de benodigde vaardigheden. Vanuit een sponsor is een beamer en een laptop beschikbaar gesteld. Nadat we deze hebben overhandigd aan de docenten en leerlingen, bedanken we elkaar. We hebben een duidelijk beeld gekregen vaan een reguliere middelbare school in Paramaribo, het was een indrukwekkend bezoek! |
Terug naar boven | Dagverslag 24-01-2017 |
Dinsdag Verslag door: Gretta Bij aankomst op de F.G. Richenel Sloote school staat er een schoolbord met het bericht aan de ouders dat de school vandaag om 9:30 sluit. Dit in verband met de staking van de leraren. De kinderen druppelen langzaam binnen en wachten in de klassen of spelen op het plein. Carmen komt aanrijden en verwelkomt ons hartelijk. De bel gaat en alle leerlingen verzamelen zich op het plein rond de vlag. De ochtendceremonie gaat beginnen. Na de vlaggenceremonie en het aanbieden van de gesponsorde beamer gaat iedere groep in een rij voor de klasdeur staan. Als de bel klinkt lopen de groepen hun lokaal binnen. Na een gebed en een lied begint de les. Onze rondleiding begint bij de kleuters. De kinderen zijn heerlijk nieuwsgierig en er komen meteen een paar kinderen op ons aflopen. In groep twee laten de leerlingen zien dat zij alle medeklinkers kunnen opnoemen met het juiste klankgebaar erbij. Zo lopen wij alle klassen van klein naar groot langs. De kinderen zijn open, nieuwsgierig en respectvol. Tussendoor worden wij ontvangen door het schoolhoofd. Hij vertelt ons dat de ouders van de leerlingen heel erg betrokken zijn bij de school. Als er iets moet gebeuren dan is er meestal wel een ouder die het regelt. Dit is ook te zien. De school is goed onderhouden. De klassen zien er vrolijk en uitnodigend uit. Ook de leerkrachten stoppen veel energie in het onderwijs onder leiding van de directie. Aan het eind van de rondleiding maken wij kennis met de groep die mee doet aan de Learning Circles. Een vrolijke groep van 22 kinderen onder leiding van juffrouw Claudette. Ook deze leerlingen zijn heel open en ze stellen ons vragen. We vertellen over Nederland en de groep 7 die mee gaat doen aan de learning circles. Eén leerling vraagt ons waarom wij zo anders Nederlands praten. We leggen uit dat er binnen Nederland veel verschillende dialecten bestaan en dat we elkaar soms niet eens kunnen verstaan. Aan het eind van het bezoek zingen de leerlingen nog een paar prachtige liederen. Ook Bob laat een mooi Nederlands lied horen. Met een goed gevoel verlaten wij de school. Verslag door: Raymond Vanuit de Richenel Sloote school vertrekken we met de bus naar het George Asin mulo. De school waar Thyrza en Derek verblijven, natuurlijk worden we weer als een koning binnengehaald. Op het plein worden we blij verrast met zang en dans. Daarna een hapje en een drankje zoals hier gebruikelijk is Natuurlijk zijn we blij Thyrza en Derek weer te zien, deze twee dappere leerlingen doen het toch maar even. Alleen jammer dat er veel docenten aan het staken zijn, er wordt weinig les gegeven. Ook hier krijgen we een rondleiding en kunnen alles op ons gemakje bekijken. Een mooie school maar natuurlijk niet te vergelijken met de scholen in Nederland, ik denk dat we best een beetje verwend zijn. Na afscheid van Derek en Thyrza, stappen we weer in de bus voor de volgende school. Verslag door: Merel Rond 11:30 uur werden we hartelijk ontvangen door de Kennedy School, de school die het langst deelneemt aan de Learning Circles en zich altijd volop inzet voor de opdrachten. Dit is de enige school in Suriname gericht op kinderen met een auditieve beperking. Er zitten nu 80 leerlingen op deze school, waarvan de helft op het internaat van de school woont. De leerlingen zijn zowel van BO, VO, als beroeps onderwijs. Onderdirectrice Marci Silent leidt ons rond en vertelt wat er in de verschillende groepen gebeurt tijdens de les. In de ene groep wordt geoefend met voorlezen en in de andere met tellen of met tekenen. Het is goed te zien dat er op deze school veel tijd en aandacht wordt besteed aan elke leerling. De klassen zijn dan ook een stuk kleiner. Mevrouw Silent vertelt ons hoeveel de Learning Circles voor hun school betekenen. “Ieder jaar zet het de leerlingen weer aan het denken, het maakt hun wereld groter.” Omdat ze niet veel TV kijken en dus geen nieuws meekrijgen over de wereld, is dit een mooie manier voor hen om te ervaren wat er in de wereld speelt. Daarna krijgen we nog een kijkje achter de schermen, waar de tolk de gehoorapparaatjes voor de leerlingen aanmeet en maakt. Met behulp van Evelien’s oor krijgen we een kleine demonstratie hoe dit in zijn werk gaat. Ze legt uit dat de leerlingen en de school hiervoor volledig afhankelijk zijn van donateurs, omdat een gehoorapparaat 500 euro kost en dit voor de meeste ouders onbetaalbaar is. Gelukkig kan er toch voor veel leerlingen op de school een apparaatje geregeld worden. Soms zelfs met glitters! Tot slot worden we ontvangen door de directrice Renate Wartes, die ons verzorgt warme Surinaamse loempia’s en vruchtendrankjes, gemaakt door de leerlingen van de Kennedy School. |
Terug naar boven | Dagverslag 25-01-2017 |
Woensdag Verslag door: Aafke Voor sommigen was het vandaag de mooiste dag uit hun leven. Waarom lees je in dit verslag. We starten de dag wederom met een goed ontbijt, ditmaal schuiven Thyrza & Auricha en Derek & Jamal ook aan. We gaan met z’n allen de natuur in om Suriname verder te ontdekken. Na een korte busrit brengt een typische Surinaamse bootje ons naar de andere kant van de Suriname rivier. Daar krijgen we een rondleiding door openlucht museum Fort Nieuw Amsterdam. Het nieuwe meer strategische fort, dan het Fort Zeelandia dat we zondag nog bezochten. Gids Albert vertelt ons niet alleen veel over de rijke geschiedenis, hij weet ons ook veel te vertellen over al het moois dat we om ons heen zien. We maken een culinaire stop op Frederiksdorp voor een heerlijke Sato soep. Daarna leidt Miriam ons rond op de voormalige koffieplantage Frederiksdorp, aan de rechteroever van de Commewijnerivier. We bezoeken een voormalige dokterswoning, wandelen tussen de mango- en kokosnootbomen over het terrein en eindigen gestrekt in de hangmatten onder een van de woningen. Met een klein beetje geluk hopen we vervolgens een aantal dolfijnen te spotten. Het geluk is aan onze zijde, want al snel worden we getrakteerd op een waar schouwspel van de prachtige grijs glimmende dolfijnen. Af en toe tikken we op de boot, ze reageren duidelijk op onze hoge enthousiaste klanken, elke keer als ze op ons af komen en zich laten zien. De echte groepsdieren verwennen ons met een waar schouwspel. We glunderen, en dat alles zo dichtbij. Tevreden, voldaan en met een grote lach keren we terug. Dankbaar dat alles zo soepel verloopt en klaar voor een verkwikkende duik in het zwembad en een wereldse maaltijd in een echt Javaans restaurant. |
Terug naar boven | Dagverslag 26-01-2017 |
Donderdag Verslag door: Bob Thyrza & Derek nemen vandaag afscheid van hun gast klas. Daarnaast kunnen we de George Asin School een tablet aanbieden ter ondersteuning van hun deelname aan de Learning Circle. Op de George Asin MULO nemen Juf Aretha en Juf Audrey een tablet in ontvangst (met dank aan Louis Hilgers). Alle deelnemers starten vandaag met de Learning Circle trainingsdag. ‘Leren kun je niet alleen’… en dat geldt ook voor de Surinaamse en Nederlandse leerkrachten die in de komende maanden in de Learning Circles gaan samenwerken. Samen met Learning Circle Coordinator Manon van Herwijnen en de landencoördinatoren Nila Pershad (Bo en Vo) en Miriam Weekers (Vso) aan de slag om stap voor door de fasen van de circles te gaan en ervaringen, tips en tops uit te wisselen. In de voorstelfase ga je met je klas bespreken wie je bent….. en hoe je dat met anderen wilt delen in de Learning Circle wiki. Om verder je komen dan een pagina met namen en hobby’s oefenden we met verdiepingsvragen en metafoorkaarten. Prachtig om samen te ervaren hoe je er ruimte komt door los te laten In samenwerking met de Digitale Reisgids Onderwijs deelde Mirjam Weekers het initiatief van de lerarenagenda Suriname. De deelnemers vertelden welke inhoud die agenda voor hen waardevol zou maken. Als afronding een blijk van waardering voor Nila en Miriam :-) En ook voor de Emma school brachten we een tablet mee die voor het Learning Circles werk in de klas gebruikt mag worden! |
Terug naar boven | Dagverslag 27-01-2017 |
Vrijdag Verslag door: Valerie & Jamilla “Hallo allemaal, vandaag zijn we bij een mytylschool geweest in Paramaribo. En het zag er super goed uit, er was een heel mooi zwembad een tillift !! De lokale waren mooi ruim en ze haden ook hoog laag tavels en speels ingericht de kinderen die een rolstoel hadden die hadden ook een helle mooie rolstoel en er waren ook hele mooie computers voor de kinderen. Er waren tussen wanden met spullen er in die je weg kon draaien en super handig. De kinderen waren ook allemaal super gelukkig En er was ook een moestuin en een helle mooie keuken waar de kinderen lekkere dingen konden maken en er was een speel plein zag er allemaal heel mooi uit we hebben zuper veel indrukken op gedaan.” Groetjes, Valerie en Jamilla Verslag door: Gretta Bij aankomst op de Anton Resida school komen we er al snel achter dat vanwege de staking geen leerlingen aanwezig zijn. We worden hartelijk ontvangen door meneer Hendrik en de twee leerkrachten die met hun groep zullen deelnemen aan de learning circles. In de ICT-ruimte, waar de computers achter slot en grendel bewaard worden, hebben meneer Hendrik en zijn collega’s een leuke activiteit voorbereid. Aan de hand van foto’s vertellen wij het verhaal van de school. Meneer Hendrik vult onze verhalen aan. Zo vertelt hij dat de koperen bel niet wordt gepoetst omdat hij dan te aantrekkelijk wordt voor dieven. We krijgen een rondleiding door de school en bekijken onder andere de moestuin die de school met de leerlingen heeft aangelegd. Na een heerlijke roti-rol gemaakt door een van de ouders nemen wij afscheid van dit enthousiaste en gemotiveerde drietal. Verslag door: Merel & Aafke Na een korte omkleed-stop, bracht Aniel (onze fantastische buschauffeur die ons de hele week heeft rondgebracht) ons naar White Beach. Een prachtig aangelegd stukje strand aan de Suriname rivier. De bedjes stonden voor ons klaar, terwijl Aniel in volle gang was met alle BBQ voorbereidingen. De Haagse dames verwenden ons met gepofte aardappelen & knoflook, Raymond en Derek verzorgde een heerlijke fruitsalade, Leon trakteerde iedereen op schaafijs met een smaakje en Bob & Aniel bekommerden zich om het vuur. Volop genieten dus van de zon, de kip- en garnalenspiesjes en de overheerlijke pindasaus (die in grote hoeveelheden door ons wordt geïmporteerd zodat ook jullie hem kunnen proeven). Tot slot zorgde het kampvuur voor een mooi einde van de week, met marshmallows & een overweldigende sterrenhemel toe. |
Terug naar boven | Dagverslag 28-01-2017 |
Zaterdag Verslag door: Aafke Na nog een fijne duik in het zwembad, staat de bus voor ons klaar die ons naar het vliegveld brengt. Met de mooie momenten van afgelopen week stappen we in het vliegtuig. We landen om 08.25 met de opkomende zon in Nederland. Na het verzamelen van alle bagage wensen we elkaar een goede terugreis toe. |
Terug naar boven |
Galerij |
---|
Reacties
Bianca |
Wat gaaf om dit eerste verslag te lezen en de foto’s te zien. |
Geplaatst op: 23 januari 2017 om 12:31 |
Mildrid |
Een mooie en leerzame reis in een warm land, wat een gelukzoekers zijn jullie toch dames (en heren)? OK er moet ook wel worden gewerkt, maar dan toch …..Gebakken banaan, roze pannenkoeken en lekker Chinees eten met uitzicht op het water dat willen wij ook wel. In Nederland is het grijs, mistig, rillerig koud en vochtig, en de ‘hutspot’ gaat straks op het vuur. Ik ben benieuwd hoe jullie dag wordt in de scholen, de kindertjes gaan vast heel mooi zingen voor deze juffen uit Nederland. Veel plezier en een leerzame trip meiden, vergeet niet een stukje cultuur te snuiven en een souvenirtje mee te nemen voor de achterblijvers? |
Geplaatst op: 23 januari 2017 om 15:44 |
Miranda Pape |
Fijn om de verslagen te lezen. Ik mis Derek enorm maar hij is straks een enorme ervaring rijker! |
Geplaatst op: 23 januari 2017 om 17:05 |
Bianca |
Wat een prachtige foto’s weer en mooie verslagen. Het voelt als er weer een beetje bij zijn. Brengt mooie herinneringen terug. |
Geplaatst op: 24 januari 2017 om 10:26 |
Mildrid |
Het zou fijn zijn als onze kinderen gebarentaal en braille zouden leren, om te kunnen communiceren met dove en blinde kinderen? Communicatie is toch de basis van samenwerken in onze maatschappij? Ik wordt wel nieuwsgierig naar de Learning Circles! Ik ben benieuwd hoe dat werkt? Nog veel plezier zo te zien is jullie programma wel vol! (Knipoog) |
Geplaatst op: 25 januari 2017 om 17:59 |
Willem Tuyn |
Het gebrek aan materialen word toch snel goed gemaakt door het heerlijke klimaat ,het zalige eten ,de hangmatten en de schitterende natuur en de relaxte manier van leven . |
Geplaatst op: 26 januari 2017 om 15:34 |
Bob Hofman |
Zo, we zijn allemaal weer veilig thuis. Dank aan onze vrienden in Suriname voor een warm welkom en natuurlijk ook aan ons Website-team –> Aafke en Merel, fijn om met jullie samen op reis te zijn en het bijhouden van foto’s en verslagen helemaal aan jullie over te kunnen laten… TOP! |
Geplaatst op: 29 januari 2017 om 23:13 |