Schotland – Reisverslag – maart 2018
Dagverslag 18-03-2018 |
---|
Zondag 18 maart – Remon en Peter Na een goed verlopen vlucht van Schiphol naar Edinburgh en een busritje langs de Schotse kust, arriveerden we bij de Ocean Serviced Appartments. De appartementen bevinden zich bij de havens en bieden uitzicht op de grote schepen, die daar liggen ten behoeve van de olie-industrie. Een deel van de groep koos ervoor om even bij te komen van de reis en de tijd te nemen voor wat boodschappen voor het ontbijt. De rest van de groep pakte de bus richting het centrum van de stad. Na de lunch bezocht deze groep het kasteel dat op de rotsen boven de stad uittorent. Vervolgens hebben we een expositie bekeken in de National Gallery. Dit gratis museum had verrassend veel grote werken tentoongesteld van onder andere: Rembrandt, da Vinci, Raphaël en Andere grootmeesters. Om 17 uur werd de hele groep verwacht in The Vaults, waar The Scotch Malt Whiskey Society gevestigd is. Een bevlogen lid van deze club, vertelde ons van alles over whiskey in het algemeen en drie te proeven whiskey’s in het bijzonder. We weten nu alles over barrels, casks, houtsoorten en rijpingsjaren. Na de proeverij werd een heerlijk diner geserveerd met zalm, parelhoen en whiskey-chocolademousse. We dronken nog een afzakkertje in de lounge en sloten zo de eerste dag tevreden af. Een goed begin van onze reis. |
Terug naar boven | Dagverslag 19-02-2018 |
Maandagochtend 19 maart – Verslag van Thijs Jan en Erik: Het ochtend gedeelte waren we te gast bij No Tosh, een wereldwijd consultantbedrijf dat werkt aan innovatie en vernieuwing. Naast het onderwijs werkt men met bedrijven zoals Google en Apple. Een samenvatting van hun werk luidt: ”Designing your thinking” en de werkwijze bestaat uit het opeenvolgende proces: – Immersion (je bent als een soort detective met gegevens doende) Het uiteindelijke doel is om van Problem Solvers te komen tot Problem finders. In ons bezoek aan Schotland is het de bedoeling dat we de fasen van dit proces doorlopen waarbij deze eerste dag in het teken staat van ‘immersion”. Allereerst kwam aan het woord aan Dr. Val Corry. Ze ging in haar bijdrage uitvoerig in op het waarom van het Curriculum for Excellence CfE). Het gaat in het CfE om onderwijs dat de persoonlijkheid-, het talent- en de mentale- en lichamelijke mogelijkheden van het kind op het zo hoog mogelijke niveau brengt. Dit curriculum is ontworpen voor de doorlopende leerlijn van 3 tot 18. Haar bijdrage toont de paradigmashift die sinds 2001 gaande is en nog steeds niet is afgerond. Uiteindelijk maakt de docent het verschil. Daarbij staat niet het lesgeven centraal maar de aandacht voor het leren van het kind. Een opmerking die wat ons betreft de shift illustreert luidde: “Iedereen kan lesgeven in een leeg klaslokaal”. Deze voorwaardelijke rol van de docent in het CFE maakt tegelijkertijd de spanning merkbaar die er bestaat ten aanzien van het welslagen: Maandagmiddag 19 maart – Verslag van Angela en Grace: In de middag bezochten we de Pinkie St. Peters primary school. Die bestaat uit een nursery voor kinderen van 3-5 jaar en een primary school voor kinderen van 5-11 jaar. Ze vervolgde haar verhaal hoe het CFE dingen op school veranderde. CFE paste bij haar manier van lesgeven en dat vertrouwen wilde ze haar team ook geven. Het was een zware taak om haar team mee te krijgen, maar kinderen moeten elke dag het beste krijgen en gelooft zij in CFE. Daarom support zij haar team om CFE zo goed mogelijk te ontwikkelen binnen de school. Later op de locatie kwam Nick Good vertellen. Zijn overtuiging voor de implementatie over CFE was praten met leerkracht en tot leerkrachten. Hij zegt dat CFE de scheiding tussen de vakken weg heeft gehaald. |
Terug naar boven | Dagverslag 20-02-2018 |
Dinsdagochtend 20 maart – Verslag van Pieter en Bas: Queens Margaret University – een korte schets: Widening Participation Children’s University Paspoorten Tijdens de presentatie gaat een paspoort rond van een leerling. Het valt op dat deze leerling vooral sportactiviteiten heeft gedaan (judo, gymnastiek etc.), en een beetje arts. De vraag die opkomt is of dit wel past bij het beeld van een universiteit. Zou de universiteit niet moeten gaan over kennis in plaats van sporten? Callum Maguire antwoordt dat ze juist in deze onderdelen vaardigheden oefenen die belangrijk zijn voor academisch succes. Het gaat onder andere over komen opdagen, doorzetten en samenwerken. Juist die elementen ontbreken in een lage sociaal-economische klasse. Als leerlingen eerst deze dingen leren, vormen die een goede voedingsbodem voor het verwerven van kennis. Er zijn ook meer inhoudelijk onderwerpen, zoals health sciences waarin leerlingen bijvoorbeeld leren over de impact van suiker op het lichaam. Financiën Lothian Equal Access Programme for Schools (LEAPS). Reflecties op Curriculum for Excellence: Dinsdagmiddag 20 maart – Verslag van Cors en Tom: Inhoud Proces Dunbar Grammar School: De Principal gelooft echt in het CfE: Programma S123 en S456 (zie handout Claire Slowther): Senior Phase S456 Guidance Gesprek met 10 leerlingen en Max: Examenstructuur Dilemma’s 2. Professionaliseren van docenten (na 1e jaar) 3. Als je niet aan de standaard voldoet… Dunbar in getallen Tips voor ons proces |
Terug naar boven | Dagverslag 21-02-2018 |
Woensdagochtend 21 maart – Verslag van Arianne en Robert: Woensdagochtend startten we de werkdag wederom met een frisse wandeling naar de Barge. Onze reisgenoot en collega Pieter Boerman, werkzaam aan de Universiteit van Twente trapte de dag af en gaf ons een inzicht in de keuken van een naar eigen zeggen, ‘mooiste baan van de wereld’, namelijk als directeur van de pre-U van de Universiteit Twente. Zo gaf hij ons een inzicht in de HO / VO- netwerken. Fearghal Kelly, werkzaam als ‘lead specialist’ (ondersteuner van schoolleiders) bij ‘The Scottisch College for Educational leadership’, sprak de wens uit dat de basis van de gesprekken over het secundaire onderwijs moet veranderen. Hij gaf aan dat hij niet verwacht dat de CfE volledig geïmplementeerd zal worden in de toekomst en hij onderstreepte het belang van het ontwikkelen van een professionele leercultuur, die om kan gaan met de veranderingen in het onderwijs. Kern van zijn verhaal was dat zodra er onderwijsvernieuwing moet plaatsvinden, dit niet moet gebeuren aan de hand van een powerpointpresentatie. De reden hiervoor is dat verandering ‘gevoeld’ moet worden door de mensen die de verandering moeten verwezenlijken. Verder gaf hij aan dat een verandering alleen mogelijk is, zodra het collectief er klaar voor is. De volgende spreker, Steven Kelly, is adjunct-directeur aan de ‘Liberton High School’. (Goed om te weten is dat op de site van deze school, goed inzichtelijk is gemaakt wat een ‘short of long course’ inhoudt en welke alternatieve routes er voor de leerlingen te bewandelen zijn, red.) Kelly maakte duidelijk dat vijftig procent van de leerlingen op zijn school leerproblemen heeft en dertig procent van de leerlingen uit achterstandsgezinnen komt. Hij besprak tevens de sociale en emotionele gedragsproblematiek die bij deze jongeren komt kijken. Na het verhaal van Steven Kelly, werd ons verzocht om in groepen van drie uit elkaar te gaan. De werkvorm die hierbij gehanteerd moest worden was een ABC-model, waarbij persoon A, persoon B interviewde (en later vice versa), waarbij er gevraagd werd naar de observaties van diegene, zonder daarbij een waardeoordeel te vellen. Persoon C werd gevraagd het interview te notuleren. Hierna werden de groepen verzocht om hun bevindingen te delen in de groep van hun eigen school. Op deze manier konden zij samen de belangrijkste visies delen. Deze visies werden genoteerd op Post-its en deze mochten op het raam van de werkruimte worden geplakt. Vervolgens werd de groep als geheel gevraagd om de verschillende thema’s te structureren. Deze thema’s werden hierna niet alleen verder besproken en zodoende uitgediept, maar de ideeën leverden ook nieuwe vragen en inzichten op. Woensdagmiddag 22 maart – Verslag van Kasper en Wim: De middag, na een wederom prima verzorgde lunch, met uiteraard chips op je bord (wat zullen we het zoutje missen), dachten we even dat we gewoon verder konden. Ian merkte op dat het toch door de ‘after-dinner-dip’ de energie aan het wegzakken was. Hij koos er terecht voor om er een energizer in te gooien. Weer terug op je eigen plaats ging de aandacht uit naar de volgende fase van het “designed thinking proccess”. Om uit te vinden wat je precies vanuit Schotland mee wil nemen naar je eigen school, maar ook wat niet. Welke ideeën heb je en hoe ga je zorgen dat je er allemaal achter staat wat je mee neemt? Vervolgens was er gelegenheid voor feedforward van eenieder op de ingebrachte ideeën. De volgende vraag die ons gesteld werd: “Wat als …?” Hierdoor werden we gedwongen om onze gedachten te filteren richting de plannen die we echt wilde gaan uitvoeren. De uitdaging was vervolgens om je ideeën ook aan andere groepen te pitchen en zo bij hen ook feedforward te halen. Als iemand een pitch aan je gaf mocht je alleen maar antwoorden met: “Ja, en…, heb je daar en daar aan gedacht..?” Of “een goed idee en ik zou ook nog…” Fijn om te merken dat er zo veel mensen zijn die vanuit dezelfde of soms ook vanuit andere observaties van de afgelopen week met je meedenken in de verdere ideeën voor ontwikkeling van je eigen school. Om nog meer input te leveren aan de ontwikkeling van de ideeën voor je school stelde Ian nog de volgende vragen: ‘Wat zou Google doen met jouw probleem?” En in het verlengde daarvan: ‘Wat zouden andere grote internationale bedrijven met jouw probleem doen? Hoe zouden zij en hun medewerkers dat aanpakken?” Uitkomend bij je, met behulp van anderen, gepitchte, gefinetunede, geteste en van feedforward voorziene ideeën. Aangezien je dit ook bij anderen gedaan hebt met hun ideeën, kwam je allemaal tot betere ideeën. Gezamenlijk bereik je meer dan je ooit in je eentje zou hebben bereikt. Distilleren is een belangrijk woord geweest in deze werkweek. Waar we zondagavond begonnen met uitmuntend gedestilleerde whisky, zijn we toen en met woensdag bezig geweest met goed gedistilleerde ideeën om mee te nemen naar je eigen organisatie. Na het bedanken van eenieder voor zijn of haar inzet deze week sloten we de werkweek af met de afspraak om op 8 juni weer samen te komen. Dan gaan we met elkaar kijken naar hetgeen we hier bedacht hebben, wat deze werkweek ons op school gebracht heeft en wat de opgedane kennis nog gaat brengen. Nawoord van Gert en Bob: We rondden de studiereis af met een pitch per school. Na 1:45 minuten werden de 12 Post-its aan de kant gegooid… En ’s avonds samen afsluiten met een heerlijk diner bij ‘Loch Fyne’… Rest ons nu nog de koffers pakken, onze appartementen op te ruimen en morgenvroeg nog even de stad in te gaan om souvenirs halen voor het thuisfront. |
Terug naar boven | Dagverslag 22-02-2018 |
Donderdag 22 maart. Tijd voor de terugreis…. einde van een bijzonder inspirerende studiereis! |
Terug naar boven |
Galerij |
---|
Reacties
Nog geen reacties