Reisverslag leerlingen Finland 2019
Dagverslag 07-04-2019 |
---|
Zondag 7 april 2019 Lotte, Jarne, Guus, Julia, Lina en Wessel, leerlingen van het H.N. Werkman Lyceum in Groningen, gaan in Finland op onderzoek naar het beoordelen en volgen van het leren. Research: When we’ll go to Finland, we’ll be interested in seeing what the grading system is like. Do you look at tests and knowledge only or do you also look at the effort of the student? And in what ways; doing your homework, paying attention and trying your best or in other ways. Op de pagina van vrijdag 12 april vind je de opbrengst van hun onderzoek. Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman Op het vliegtuig werden we opgehaald door Anni en haar moeder. Het was meteen erg gezellig en ze hebben een leuke familie. Tijdens het avondeten zaten we met z’n allen aan tafel, we waren een deel van het gezin geworden. Dat was ook meteen een goed moment om onze cadeautjes te geven. Ze waren er heel blij mee! We slapen in een guesthouse in de achtertuin, echt ontzettend mooi!! Ook zijn we meteen in de sauna en jacuzzi geweest samen met Anni en haar 2 zusjes. De eerste dag is geslaagd! Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen Op het vliegveld werd ik opgehaald door Miika, zijn broer en zijn moeder. We zijn direct naar zijn huis gegaan en hebben daar aardappelen met zalm gegeten. We hebben daarna een tijd je gesproken over school, de reis en onszelf. Uiteindelijk zijn we ‘s avonds nog wezen basketballen met Pyry en Guus. Toen we weer thuis waren zijn we na een half uurtje op bed gegaan. Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen De reis ging voorspoedig met de trein en met het vliegtuig. Alles was goed geregeld en de vlucht ging goed. In het vliegtuig kregen we ook te eten en dat was wel fijn gezien de tijd. Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen Aankomst op het vliegtuig gaan we samen met Guus en Pyrde naar huis. Ik ben heel vriendelijk en open ontvangen. Ik krijg een eigen kamer en eten (een soort pasta met gehakt). Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen We verzamelden ons rond 9:30 op het centraal station en om 9:48 was het zover: we gingen naar Finland. Na een lange reis kwamen we aan op schiphol, we hadden allemaal onder de 23 kg ingepakt en konden dus zo doorlopen.
|
Terug naar boven | Dagverslag 08-04-2019 |
Maandag 8 april 2019 Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman Om half 7 ging de wekker en om 8 uur stonden we bij de bushalte te wachten. Op school aangekomen zagen we nog even de groep en hadden we als eerste kunst. Het 2e uur hadden we Zweeds, dat was erg leuk. We gingen ganzenbord spelen met vragen die de leerlingen in het Zweeds moesten beantwoorden, maar omdat wij er waren moesten ze het niet alleen vertalen naar het Fins maar ook nog naar Engels. Dus 3 talen door elkaar, het gaf een verwelkomend gevoel. Daarna was de lunch met zalm saus, het was te eten. Om 1 uur hadden we een bespreking met de Finse studenten en Bob, hier bespraken we wat onze doelen zijn en wat we willen bereiken met onze reis. We kwamen erachter dataverkeer niet precies konden uitleggen wat we hier deden, maar na een meeting met alle leraren was het allemaal wat helderder. Morgen gaan we met de Finse leerlingen bij elkaar komen om de doelen te bespreken. S Middags gingen we met z’n 11ven eerst wat eten en daarna gezellig bowlen. Wessel had 2 euro gewonnen. Hij was er heeeel blij mee! Hierdoor hebben we de groep beter leren kennen. We kwamen nog vrienden van Finse leerlingen tegen die gezellig aansloten met de groep. Het leuke eerste schooldag! Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen De dag begon erg vroeg, want we moesten om 7 uur al opstaan. We hebben toen even ontbeten en zijn daarna naar de bus gelopen waarmee we naar school gingen. We hadden vier uur les. We begonnen met politiek. Ik kon er weinig van begrijpen want Eskes was in het Fins maar Miika vertaalde de belangrijke dingen. Na 75 min politiek hadden Zweeds wat ik persoonlijk erg leuk vond, want ik er redelijk veel van begrijpen aangezien Zweeds een beetje op Duits en Nederlands lijkt. Na Zweeds hadden we pauze en kregen we warm eten. Wat erg raar was vergeleken met Nederland, want daar eet je in de pauzes gewoon een broodje. Na de pauze hadden we nog twee lessen en een bespreking met alle leraar van Nederland. Toen we uiteindelijk klaar waren zijn we met de groep Finse gast leerlingen en Nederlandse leerlingen naar een winkel centrum geweest. Hoer hebben we eerst bij een restaurant gegeten genaamd hesburgers. Het is een Fins restaurant way erg vergelijkbaar is met burgerking. Nadat iedereen had gegeten zijn we wezen bowlen met de hele groep way erg gezellig was. Toen we klaar waren is iedereen terug naar huis gegaan en eenmaal thuis hebben Miika en ik eerst even gegeten en wat dingen besproken voordat we naar bed gingen. Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen De wekker ging vandaag om 07:15 toen ben ik gaan douchen en hebben we ontbeten. We zijn toen om 08:15 op de bus naar de school gestapt. Naar een grote school met maar 300 leerlingen. Dat zie je ook terug in de klassen die zijn namelijk veel kleiner, dus er is meer persoonlijke aandacht. De lessen zijn 1 uur en 15 minuten. Dat geeft veel tijd voor opdrachten de uitleg was ongeveer 15 minuten en ze waren 1 uur aan het werk met verschillende opdrachten. Het viel me op dat de docent geen PowerPoint had maar plaat had met een camera. Op die plaat legde ze een briefje die vervolgens te zien was op het bord. Op die manier hoef je alleen maar een briefje te schrijven en niet een hele PowerPoint voor te bereiden. Dit hebben ze in elk klaslokaal en zo kunnen ze ook elk oefenblad goed bespreken. En hoeven ze de antwoorden niet op te zoeken via een online leerweg ofzo. Het valt ook op dat sommige leerlingen gewoon de hele les op hun telefoon zitten. Ik denk dat de leraren vinden dat het hun eigen verantwoordelijkheid is. in tegenstelling tot Nederland waar je je telefoon dan gewoon moet inleveren.Na het 2e uur gingen we eten in de kantine. Dat doe je in 30 minuten en dat is gewoon genoeg. Het eten was gezond in tegenstelling tot andere landen.Na school gingen we bowlen in het winkelcentrum waar we ook hebben gegeten dat was natuurlijk erg gezellig. Toen werden we opgehaald hebben we nog iets gegeten, muziek gespeeld en gingen we naar bed. Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen Leerlingen hebben een gesprek over wat ze wil worden. Ze heeft dit niet vaak, maar ze wordt dus wel begeleid naar haar examens toe. Bij Wiskunde hebben we eerst 45 minuten uitleg en het valt me op dat het heel makkelijk is vergeleken met wat wij doen nu. Daarna krijgen ze tijd om huiswerk maken. Omdat het nieuwe blok is begonnen hebben veel geen boek, omdat ze dit zelf moeten kopen. Ook kwam de docente over alsof ze er absoluut niet wilde zijn. Ze was ook totaal niet geïnteresseerd in iets anders dan haar eigen les voor mijn gevoel. Volgens de anderen heeft deze school niet een hoog aanzien en hebben ze daarom minder goede docenten. Ik was hier wel verbaast over, want voor mijn gevoel is het over het algemeen een hele goede school. We hebben Finse literatuur. Ik krijg niet veel mee, maar de docent is heel erg geliefd. Hij kan goed omgaan met de leerlingen en ik heb gehoord dat hij aan het begin van z’n lessen zegt dat het hem niet uitmaakt of je er bent of mee doet; zolang je er bent bij het proefwerk. Ik denk dat dit goed werkt samen met de leerlingen, omdat ze niet het gevoel hebben dat ze iets moeten doen, maar ze keuze hebben. Bij Zweeds moest Anni een presentatie geven. Ze praatte hier al een tijdje over, maar ze had volgens mij niet veel voor bereid. In de les was ik bezig met het verslag en ik miste de presentatie zo, omdat ze gewoon een tekst van haar computer mocht aflezen. Als je dit vergelijkt met de presentaties die wij (bijvoorbeeld in Duits) moeten geven, is er een enorm verschil. Hierna hadden we wiskunde. Hoewel dit een ander niveau en een hoger leerjaar was, was de stof nogsteeds enorm makkelijk. Halverwege de les kwam de docent naar me toe om te vragen of ik een uitdaging wilde en ik zei dat dat goed was. Hij ging lachend dingen opschrijven die zo moeilijk mogelijk waren. Ik kon 1 oplossen, de andere 2 waren nieuw voor mij. Toen tekende hij een som die ik moest oplossen en ik was klaar in een minuut. Dit bleek een som te zijn op de examens van een paar weken geleden. Ik ben heel verbaasd over het verschil in niveau, omdat Finse mensen nogsteeds hoogopgeleide mensen zijn. Misschien moeten we meer focussen op de dingen die we later nodig hebben en niet waarmee we de examens gaan halen. Hiervoor moeten natuurlijk alle examens in heel Nederland veranderen en dat ligt waarschijnlijk buiten ons bereik. Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen Ik had vandaag mijn wekker gezet om 07:25 en we werden naar school gebracht om 08:00. We waren dus erg op tijd omdat de school pas begint om 08:30. Ons eerste uur was Zweeds en je kon gelijk merken dat je als student erg veel vrijheid krijgt in de lessen. Ons tweede uur was natuurkunde, de leraar bleef de hele 75 minuten lang aan het woord over de algemene gaswet. Na deze lange les zijn we met z’n allen gaan eten. Op het 3e uur stond muziek ingepland maar dat ging niet door dus hadden we 1,5 uur vrij. Als laatste hadden we health class voor 45 minuten omdat we een meeting hadden met alle personen uit NL. Later kwamen ook de finse leerlingen erbij. Om de middag af te sluiten hadden de finse leerlingen bedacht om te gaan bowlen. We werden uiteindelijk opgehaald door de moeder van Heidi, voordat we naar ons huis gingen brachten we Lina en Lotte naar hun huis. In de avond gingen de broer van Heidi en ik samen de sauna in. Na de sauna hebben we nog wat worsten gegeten die we klaar hadden gemaakt in de sauna. Ik ben daarna gelijk naar bed gegaan omdat de we er dinsdag weer vroeg uit moesten. |
Terug naar boven | Dagverslag 09-04-2019 |
Dinsdag 9 april 2019 Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen We moesten vandaag weer vroeg beginnen. Ik stond om 7 uur op het me even klaar gemaakt en wat gegeten en toen zijn we vertrokken naar school. De eerste twee lessen waren health en biologie. Er werd niet veel uitgelegd wat ik snapte omdat alles in het Fins was, maar Miika kon sommige dingen aan me uitleggen. We hebben na de lessen warm gegeten en daarna hadden we politiek en wiskunde. Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen De wekker ging vandaag om 07:00. We gingen weer met de bus naar school, maar voor school gingen we naar de supermarkt waar natuurlijk energy gekocht moest worden. we begonnen de dag met wiskunde waarvan Pyry zei:’ It’s like she is always tired .’ Hij had wel gelijk ze praatte veel en klonk erg moe. Engels vond ik leuker we werden namelijk echt betrokken bij de les en ik begrijp Engels natuurlijk beter. Wat mij opviel is dat er in de 15 minuten pauze tussen de uren massages werden gegeven door docenten! Dat wil ik wel meenemen naar nederland. Zweeds was eigenlijk weer precies hetzelfde. Ze ging uitleggen en vervolgens deelde ze een oefenblad uit. Na de schooldag hebben we samen met de Finse leerlingen 2,5 uur gepraat over hun school en onze school. Het duurde lang maar nu snappen we hun systeem wat beter en kennen zij ons systeem ook wat beter hopelijk. Na die bespreking zijn we naar huis gegaan om te eten. Ik heb tortilla pannenkoeken gegeten met van alles erop het was erg lekker. Vervolgens zijn we opgehaald en bij school gebracht. Daar was namelijk een spelletjesavond waarvoor de school open is gehouden. Na die spelletjesavond hebben we nog een kleine wandeling gemaakt door een parkje en daarna werden we opgehaald. Ik heb in het huis nog een beetje voetbal gekeken en toen ben ik gaan slapen. Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen |
Terug naar boven | Dagverslag 10-04-2019 |
Woensdag 10 april 2019 Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen We moesten vandaag weer om 7 uur opstaan en zijn toen om 8 uur naar school gegaan. Onze eerste les was kunst. Ik ben er toen achter gekomen dat leerlingen €10 moeten betalen aan het begin van de periode voor alle spullen die ze gebruiken. Ik vind dit op zich wel een goed systeem want hierdoor heeft de school een groter budget voor extra spullen en is er meer mogelijkheid om dingen te maken. Na kunst zijn we door gegaan naar Zweeds dit was wel een interessante les, want de leerlingen leren talen hier heel anders dan in Nederland. Je krijgt niet eerst uitleg en dan maak je opdrachten. Je bespreekt eerst met elkaar wat je gast leren en doet spreekvaardigheid oefening en krijgt tussen door uitleg en vragen. Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen De wekker ging vandaag om 07:15 en ik ben gaan douchen en we hebben ontbeten. Vandaag werden we gebracht door de moeder van Pyry, dus hoefden we niet echt op te schieten. Toen we op school kwamen namen we wat gratis koffie en thee wat klaar is gezet door de docenten in een kleine leuke plek met zitzakken en banken. De eerste les was AK. Vervolgens een tussen uur waarin we naar het muzieklokaal zijn gegaan en wat hebben gespeeld. Na het eten hadden we Fins, wiskunde en Engels. Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen |
Terug naar boven | Dagverslag 11-04-2019 |
Donderdag 11 april 2019 Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman Jarne – in gastgezin bij Miika Savolaine Na het tweede uur hebben we geluncht en zijn we naar het station gegaan. Vanaf het station zijn we naar Helsinki gegaan. Toen we aan kwamen hebben even door Helsinki gelopen en zijn we bij de president zijn huis geweest. Dit was erg dichtbij de plek waar onze bood naar suomelina vertrok. We zijn die middag naar het eiland Suomelinna geweest. Dit was erg leuk, want het was een mooie historische plek met een prachtig uitzicht. Toen we weer terug waren van het eiland in Helsinki zijn we met alle leerlingen naar de mcdonalds geweest. Daarna zijn we wezen winkelen en hebben wat souveniertjes gekocht. We zouden daarna naar miika’s floorball wedstrijd gaan alleen wegen complicaties konden we niet. hebben er uiteindelijk een hele mooie reis door de omstreek aan overgehouden. We hebben uiteindelijk de dag afgesloten door met alle leerlingen uiteten te gaan bij Lappi. Dit was erg lekker. Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen
|
Terug naar boven | Dagverslag 12-04-2019 |
Vrijdag 12 april 2019 Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen De opbrengst van de reis. 1) Wat ons als eerste is opgevallen:
2) Hoe ontstaat de motivatie? We zijn erachter gekomen dat vrijheid/ zelfstandigheid (ownership) een grote rol speelt op Lumon Lukio. Zoals dat naar school gaan een keuze is van de leerlingen want ze kunnen ook meteen een opleiding doen. Dus door ze opties te geven hebben de leerlingen het gevoel dat ze eigen keuzes kunnen maken. Maar doordat de opties beperkt zijn is er niet teveel vrijheid. Ook door die vrijheid hebben ze de motivatie om naar school te gaan. In Nederland is het een plicht om naar school te gaan, dus voelen de leerlingen zich gedwongen en is er een lek aan motivatie. Ook in de lessen zie je het terug. De leraren in Finland zijn helemaal niet streng, ze hebben een begeleidende rol. De instelling hier is namelijk dat als de leerlingen niet de les verstoren is alles prima, op je telefoon appen of Netflix kijken mag allemaal. De leerlingen hebben dus de vrijheid om op te letten in de les, wat ook weer meer motivatie opwekt. In Nederland heeft de leraar een controlerende rol, ook al verstoor je niet de les maar zit je wel op je telefoon of ben je niet aan het opletten, je hebt de kans om eruit gestuurd te worden. Hierdoor ontstaat er een gebrek aan motivatie. Wat ons opviel is dat je de taal leert met bepaalde onderwerpen. We vinden het heel goed om te zien hoe deze twee dingen gecombineerd worden, omdat je van beide dingen veel leert. Ook dit zorgt voor interesse en motivatie. Bij Zweeds zijn 6 leerlingen. We doen een spel in het Zweeds, dan vertalen ze het naar het Fins, en voeren daarna een discussie in het Zweeds. Door de kleine groep kan de docent ons goed begeleiden zodat alles ook in het Zweeds blijft. 3) Hoe ontstaat er een goede sfeer? Na elke les is 15 minuten pauze, dit is fijn na een lange les. Dan hebben ze even tijd voor hun zelf en hoef je niet meteen door. Zo hebben ze meer concentratie in de volgende les. In de pauze zijn er leraren met tennisballen, die je aanbieden een massage te geven. We vinden dit een bijzondere dienst. Op woensdagen is er altijd gratis koffie. Iedereen was hier super enthousiast over en ik vind het ook een heel leuk concept, net als de massages. Het is namelijk niet veel moeite, maar het verandert de sfeer absoluut! Ook zorgt het ervoor dat iedereen optijd is, omdat ze koffie willen halen voor de les. Ik denk dat iets in deze richting makkelijk na te doen is voor bij ons. Iets wat ik heel positief vind van deze school is dat de ontspanning zo belangrijk is. Ze hebben lange lessen maar ook veel pauzes en in die pauzes kunnen ze van alles doen. Er is een ping pong tafel en een tafelvoetbal tafel. Ook zijn door de hele school door verschillende zit plekken waar genoeg plek is voor iedereen. Ik denk dat iets als tafelvoetbal een haalbaar doel is en het kan een pauze een stuk leuker maken, ook al is er maar 1. (Side note: ze hadden een extra lange zodat veel mensen tegelijk kunnen spelen) Ook viel het me op dat er een jongen met een handicap rondloopt op school. Hij wordt begeleid door een man die hem overal naartoe brengt en mee gaat naar de lessen. Ik denk dat in Nederland iemand zoals hij al snel naar een speciaal onderwijs gestuurd zou worden, terwijl hij blijkbaar alleen fysiek beperkt is. Ik vond het heel mooi om te zien hoe iedereen hem accepteert en niet bijvoorbeeld grapjes gaat maken. Iets wat ik ook super tof vind: de linnen tassen. Iedereen heeft een linnen tas met “Lumon Lukio” erop en vanaf vandaag hebben wij ook 1! Ik denk dat iets simpels zoals deze tas een eenheid veroorzaakt. Een soort team waar iedereen bij hoort en dat is heel leuk om te zien. 1 van de studenten herinnerde mij aan het feit dat wij de doppers hebben, maar dat is toch anders, ook omdat alleen de eerste klassen ze hebben. Ik heb nu een tas met ‘Groningen university’ en ‘Lumon Lukio’ dus ik denk dat het tijd wordt voor de ‘werkman’ tas. Desnoods kan ik hem ontwerpen (; Ook het gebouw zelf helpt met de sfeer. Er is veel licht en groen! Door een goede sfeer en motivatie ontstaat er interesse en dus ook goeie lessen!!
|
Terug naar boven |
Galerij |
---|
Reacties
Nog geen reacties