Finland Varendonck – Reisverslag – november 2016
Dagverslag 23-11-2016 |
---|
Woensdag 23 november Voor dag en dauw vertrokken we naar Schiphol. Reisleider Bob kon na treinvertragingen op het laatste moment nog aansluiten, dus we vertrokken gelukkig gewoon met z’n elven naar Helsinki. Na een voorspoedige vlucht kwamen we aan in een grauw, bedrukt Finland. Richting Finland werd de bewolking steeds dikker en Vantaa airport lag in een dikke natte grijze deken. Plattegrond van Helsinki, beschrijving van Suomenlinna en een OV-kaart voor 4 dagen; Finland here we come!! Nadat we bij het hotel ingecheckt waren, hebben we de stad verkend. Het werd al vroeg donker, rond half vier, en met alle kerstverlichting zorgde dat voor een sfeervol geheel. Dissonant in dit geheel waren een aantal bedelaars die ondanks het slechte weer hoopten op een aalmoes. Het centrum is niet zo groot en alles is goed te belopen. Daarna zijn we na een korte wandeling door de stad, bij een Italiaans restaurant aangekomen, waar we hebben genoten van heerlijke Italiaanse gerechten in een ontspannen ambiance. |
Terug naar boven | Dagverslag 24-11-2016 |
Donderdag 24 november Voor sommige begon de dag om 6:00; zwemmen, rennen, bellen naar thuisfront (en op tijd bedenken dat het in Nederland wel heel vroeg is!) Om 7:00 uur ontbijt, 7:50 op weg naar de bus en met een busrit van 30 minuten komen we aan op school. We bezoeken Viikki Training School University of Helsinki. We worden ontvangen door Ms Sanna Pöysä, een student counselor. Sanna vindt 15 jaar misschien nog wel te vroeg om van school te veranderen en te kiezen voor Vocational (beroepsopleiding) of General Education. Je komt alleen met een toelatingsexamen binnen in de universiteit. Je mag daarna op de universiteit blijven tot je het haalt. Soms duurt het wel een jaar voordat je toegelaten wordt. Er zijn in de school met ruim 800 leerlingen vier special Educational Needs / support teachers die docenten ondersteunen in of buiten de klas. Ook is er is een psycholoog en een verpleegkundige beschikbaar. De docenten maken hun eigen toetsen. Wel zijn er standaardtesten; deze worden aangepast voor special educational needs leerlingen. Er kan een eigen opleidingsplan gemaakt worden, dat gebeurt echter niet vaak. Meestal wordt het mainstream programma gevolgd. We rekenen uit dat er 64 docenten zijn voor 520 kinderen. Dat is ongeveer 1 op 9. Bij ons ligt dat op ongeveer 1 op 15. De klassen lijken als we rondlopen toch wel even groot. De school is populair. Nieuw modern gebouw. Teaching training in huis. Ze kunnen kiezen uit de beste leerlingen. Dat gebruiken ze ook. Ruim een 9 gemiddeld is niet ongebruikelijk. In deze school zijn er dus minder special ‘Educational needs children’. Er zijn geen gestandaardiseerde testen. De uitkomsten kunnen dus verschillen. Maar dat is niet zo erg. Het is gebouwd op vertrouwen dat de docenten het niveau wel kunnen bepalen. De toetsen zijn rechtsreeks aan de lesstof gekoppeld. Er is om de paar jaar een Nationale rekentest door de overheid georganiseerd. Rond 9:30 vindt de dagopening van de schooldag plaats, verzorgd door leerlingen, met een filmpje en een gedicht. Een filmpje over ‘het goede doen voor elkaar’ en de wereld.
<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/51LkdysQ0gc” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe> Degene die het organiseert, volgens jaarplan, heeft de vrije hand. Hoort bij opvoeden en je kunt dingen delen en laten zien. Ook belangrijk om samen dingen te doen. Daarna een gedicht. In totaal 8 minuten en in alle rust vertrekken de leerlingen weer. Op naar het tweede lesuur. Kunnen we dit ook doen? Vraagt Claus zich af? We worden ontvangen door de directeur. Een gedeelte van de school heeft nu een testweek. Elke dag een test. Aan het eind van de schoolperiode is er een groot examen. Als je het niet haalt kun je het opnieuw doen. Er zijn 5 periodes in een jaar die afgesloten worden met een examen. Daarna krijg je weer andere vakken. Dan is dat vak afgesloten. Een presentatie die gebaseerd is op onderzoek van de twee directeuren. Een planmatige strategie alleen met visie en tussendoelen is niet genoeg. Dat betekent dat er bewustzijn moet zijn dat je uiteindelijke plan altijd zal afwijken van het oorspronkelijke plan. Het is een kwaliteits cyclus. Hier start jouw leiderschap. Ontwikkel een visie, doel en strategie hoe daar te komen en vergeet niet je stakeholders daarbij te betrekken. We bespreken hoe we dat organiseren in de scholen. Zoals onze Varendoncks cafe s afgelopen schooljaar is ook deze school bezig met de ontwikkeling van een strategisch meerjarenplan. Terwijl de dagelijkse gang doorgaat moet je al die veranderingsprocessen ook leiden. De principal vertelt over de professionele ruimte die de docenten krijgen en de autonomie die docenten nodig hebben voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Drie dagen per jaar zijn professionaliseringsdagen voor alle docenten beschikbaar, bij wet geregeld. De inhoud wordt door de docenten zelf bepaald. Hoe koppel je dat aan de strategische plannen? Door deze opvatting worden docenten niet beoordeeld en vindt er geen gesprekkencyclus plaats. De directeur geeft aan dat ze dat niet altijd goed vindt. Maar er wordt wel feedback gegeven bijvoorbeeld door de studenten in opleiding. Salaris bestaat uit twee delen, basisloon en een kleine bonusstap. Deze wordt elke twee jaar vastgesteld. Hiervoor vindt wel een beoordelingsgesprek plaats; over de resultaten en de werkafspraken. Elke docent zit in een vakgroep-team en in een werkgroep; welke werkgroepen is bepaald door de directie. Samengevat: strategic management plan : GLOCAL POWER PLAYER 11.15 we bezoeken de klassen, wat zien we? Daarna tussen de leerlingen en docenten een lunch. We hebben in de grote eetzaal gegeten. Er was soep en brood en boter en je kon tegen betaling koek en yoghurt kopen. De medewerkers van de school eten hier ook. Leuke gewaarwording, meer natuurlijk, dat de leerlingen van alle leeftijden bij elkaar zitten. Er liep is surveillance, het was rustig, mooi om te zien dat iedereen zo ‘gemoedelijk’ bij elkaar zat.
13.00 uur Nabespreking met de principal Schoolboeken en laptops moeten door ouders zelf aangeschaft worden.. Uitdagingen voor hun school ICT – Byod Afsluiting een ijshockeywedstrijd: Finland – Rusland. Het werd 2:2, helaas verloren we in de shoot outs. Pieter en Paula
|
Terug naar boven | Dagverslag 25-11-2016 |
Vrijdag 25 november Om precies 07.50 uur stond iedereen te trappelen om de trein te pakken naar Kervo. Een uurtje later werden we namelijk verwacht op Lumon Lukio. Deze school, een upper-secondary school (highschool), kun je het beste vergelijken met een school voor de bovenbouw voor vwo/havo. Ze hebben 40 docenten, 600 leerlingen en werken in een relatief nieuw gebouw (2003), dat ook ruimte biedt aan een restaurant, bibliotheek, theaterzaal, een grote sporthal en publieke schuilkelders die in gebruik zijn als sportruimtes. We begonnen, volgens Finse traditie, met een kopje koffie en een Pulla (kaneelbroodje) nadat we met open armen waren ontvangen door de directeur Jari samen met een 3e jaars studente, Douani. De rondleiding startte in een nieuw-ingericht lokaal met ronde werktafels, en bijzonder ander meubilair zoals balanceerstoelen en ~krukken met ronde rubber voeten, stairclimbers, en rotan hangstoelen aan een ketting aan het plafond. Een deel van het lokaal had vloerbedekking waar schoenen verboden zijn. Met name dit lokaal vraagt andere vaardigheden volgens leerlingen én docenten. Daar hebben we gesproken met drie leerlingen en een mentor, die ons vertelden hoe zij het onderwijs op Lumon Lukio ervaren. Lumon Lukio is een school die als Arts-school bekend staat. Veel van de keuzemodulen liggen op het creatieve vlak, zoals dans, zang, theater etc. In het restaurant hebben we geluncht met leerlingen, Jari en een guidance-counsellor. Alle leerlingen lunchen gratis en de personeelsleden kunnen BTW-vrij lunchen. Suomenlinna. Na het inspirerende schoolbezoek 10 minuten opfrissen en daarna op naar de boot met als reisdoel Suomenlinna. Suomenlinna is een vestiging die op zes eilanden voor de haven van Helsinki is gebouwd. Suomenlinna staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Er wonen ongeveer 1000 mensen op de verschillende eilanden, waarvan er 350 het hele jaar door op de eilanden werken. Naast een museum en een bibliotheek is er ook een marineschool. Op bovenstaande foto staan wij voor een detailkaart van Suomenlinna en krijgen wij uitleg over de ontstaansgeschiedenis. Met behulp van onze gids hebben wij met een wandeling van twee uur deze prachtige vesting verkend. Afsluitend het oudste droogdok van Scandinavië; je boot mag hier liggen als je hem opknapt. |
Terug naar boven | Dagverslag 26-11-2016 |
Zaterdag 26 november Stipt om 9.00 uur was iedereen fris, monter en startklaar om de opgedane ervaringen te delen, van elkaar te leren en het geleerde te verbinden met het schoolplan. Bij aanvang werden we verrast door Sinterklaas. Finland had hij (of was het een zij??) immers ook aangedaan. De Nederlandse gasten werden niet vergeten. Voor iedereen een gedicht en een lekkere versnapering. De toon was gezet. Aan Bob de uitdaging om iedereen in het gareel en bij de laatste Finse les te houden. Reflectie op Finland, verbinding met het schoolplan en wat de Finnen van ons kunnen leren stond op met menu. Als voorgerecht nam Bob ons mee naar het gedachtengoed van Gert Biesta (leren, ontwikkelen en vormen) en Michael Fullan (raamwerk deep learning). Betrokken, enthousiast, bevlogen en kritisch werden vervolgens de drie agendapunten aangevlogen. De thema’s ownership of learning, testing/assessment, professional development/ school as a learning organization, inclusion/differentiatie/choises en learning evironments/organizational aspects waren door tweetallen zorgvuldig uitgewerkt. Deze werden besproken en voorzien van do’s en don’ts en verbonden met de speerpunten uit het schoolplan: de leerling centraal in beeld, bildung, professionele cultuur en omgeving.
Drie ingrediënten bleven over voor nadere uitwerking.
Als toetje zoomden we in op wat de Finnen van ons kunnen leren. Dit is veel. We zijn ons bewust , dat we trots kunnen zijn op onze school. Als voorbeelden werden de aanpak van het Technasium, de buitenschoolse activiteiten, de betrokkenheid en gerichtheid op het verbeteren van ons onderwijs van de medewerkers, de procesbegeleider in de professionele leergemeenschap en de vormgeving van LOB genoemd. Tot slot werd Bob terecht in de schijnwerpers gezet. Hij heeft op inspirerende en kundige wijze ons een uitdagend programma voorgeschoteld. De klok van Asten als aandenken is dan ook meer dan verdiend!! Daarna een moment van rust in de Temppeliaukio kerk Tijd om huiswaarts te gaan….. we nemen Finland mee in ons hart. |
Terug naar boven |
Galerij |
---|
Reacties
Nog geen reacties