Finland – september 2014 – Reisverslag
Dagverslag 28-09-2014 |
---|
Dagverslag zondag 28 september door Hetty en Ineke: Gezamenlijk sleuren we onze koffers naar het hotel (zitten al mijn wieltjes er nog onder?), waar we mogen inchecken in ons hotel.Okee we krijgen vrij om even van de sfeer te proeven, dus meteen op zoek naar de terrassen. Terrassen? Waar zijn de terrassen? Na 2 twee blokken te omlopen, terug naar het station, nog een blok om, naar een terras……de serveerster komt maar niet…..pffff. …….Kom op, Hetty, we zoeken een ander terras, lekker in het zonnetje (23 graden) waar de bediening beter is. Een paar blokken verder vinden we een terras in de zon, maar ook hier geen bediening. (doe eens niet zo ongeduldig, echt Hollands zeg!) Ik ga zelf binnen wel de bestelling doorgeven. “Two white wine, please (hurry een beetje op jah, we moeten over een half uur weer terug zijn van de meneren). De juffrouw achter de bar overhandigt me smilend de 2 volle glazen en zeg “thirty-one euros please”, en omdat ik niet zo goed Engels versta vraag ik “Excuse me?”, maar ze meent het. 31 euro voor 2 glazen witte wijn? duh…..”laat maar zitten trouwens, we drinken wel plat water in het hotel”, dat gaat ze nooit begrijpen :-) |
Terug naar boven | Dagverslag 29-09-2014 |
Verslag door Jolanda & Jacoba:
Er zijn veel gemeentelijke voorzieningen binnen de school, o.a. een bibliotheek, een sporthal en een theater. De bibliotheek is gratis: het is een democratisch recht dat iedereen toegang heeft tot informatie.
De leerlingen zitten naast de modulegroepen in een stamgroep met een mentor. Deze groep blijft drie jaar bij elkaar met dezelfde mentor.Na een bordesfoto met de directeur sluiten wij om 16.00 uur dit interessante schoolbezoek af en vertrekken we met een hoofd vol indrukken met de trein terug naar Helsinki.’s Avonds heerlijk gegeten in Virgin Oil, pizza’s echt een echt houtoven. |
Terug naar boven | Dagverslag 30-09-2014 |
Ale en Wim – Bouwen aan een droom Dit is ongeveer het laatste wat we over bedrijfsvoering vertellen want vanaf nu gaat het alleen nog maar over onderwijsinhouden en onderwijskundig leiderschap die dit mogelijk maakt! We maken deze opmerking, omdat we vanuit Nederland steeds geneigd zijn om naar de beheerskant te kijken, terwijl Hanna en Minna zich vrijwel uitsluitend bezig houden met de realisatie van hun onderwijskundige visie. Ja, er moet overleg gevoerd worden met (lagere) overheden, maar dat betreft vaak de rol van de school in de samenleving (lees: wijk).Zorgen over concurrerende scholen zijn er niet. Het kind bezoekt de school in zijn wijk. 1. Is het kind in grade 2 toe aan de volgende stap of heeft het meer tijd nodig? We hebben ook in deze onderwijsvorm vertrouwen en verbinding gezien. Wie je ook vraagt, iedereen rageert vanuit dezelfde visie. Men spreekt één taal! Je ziet dat iedereen vanuit zijn of haar rol gelooft in wat hij of zij doet. En nogmaals: het gaat over onderwijs en uitwerking van de missie. Iedereen zet zich daarvoor in. Ok, Hanna kon met door haar geselecteerde collega’s aan de slag. Dat is niet iedere schoolleider gegeven. Wat nemen Ale en ik mee?
|
Terug naar boven | Dagverslag 01-10-2014 |
Verslag woensdagmorgen door Itske: Er zijn zes richtingen verdeeld over vier locaties in Vantaa waar de leerling uit kan kiezen:
Wij hebben bij verschillende praktijkvakken gekeken. Hier hebben we leerlingen bezig gezien met lassen, timmeren, schilderen, knippen, koken etc. De kinderen weten goed wat ze moeten doen. Ze zijn uiterst geconcentreerd met hun werk bezig en de sfeer is goed. Mooie lokalen die zeer geschikt zijn voor deze vaardigheden. Veel wordt direct hier in school in de praktijk gebracht, zeer functioneel voor alle partijen die erbij betrokken zijn. Moet iemand leren knippen, dan komt er iemand uit Vantaa die voor weinig geld geknipt wil worden. Moet er iemand leren timmeren, dan worden er sauna’s gebouwd die geplaatst worden bij mensen thuis. Moeten ze leren schilderen, dan leven ze zich uit op de muren, trappen en deuren in school. Een prachtig systeem dat multifunctioneel is. Er wordt niets gesimuleerd. Ze hebben een duidelijk doel. Een goed systeem van vraag en aanbod. Iets wat voor deze doelgroep hier heel goed werkt. De theorielessen worden gegeven door universitair geschoolde docenten. De praktijkvakken worden gegeven door mensen uit de praktijk die minimaal drie jaar ervaring hebben en een pedagogische opleiding van twee jaar hebben gevolgd. Op deze locatie werken 260 docenten met 1600 leerlingen. Ze hebben ook veel connecties met het buitenland. Sommige afdelingen komen hiervoor in aanmerking, bijvoorbeeld de opleiding toerisme. Verslag woensdagmiddag Koen: 1. De Finnen zijn pas relatief kort onafhankelijk (sinds 1918) en zijn lang een speelbal geweest in het Europese machtsspel, vooral tussen Zweden en Rusland. 3. Finnen zijn efficiënte bouwers: een kerk is ook een vuurtoren. Het zou me niet verbazen als in de kelder nog wat munitie opgeslagen zou zijn. Dat zou trouwens ook wel passen bij het hekje van kanonnen en scheepskettingen. 4. Hoewel er in de loop van de jaren behoorlijk wat graniet is gespleten om de de verschillende muren van het fort te bouwen en verstevigen is het militaire gebruik van het fort te verwaarlozen. Wellicht heeft het wel een afschrikwekkende functie gehad en daarmee Helsinki beschermd in de 19e eeuw. 6. Suomenlinna is ook een plek voor reïntegratie van gedetineerden. Zij mogen na goed gedrag het eiland gebruiken als plek om te werken. |
Terug naar boven | Dagverslag 02-10-2014 |
Dagverslag donderdag 2 oktober 2014 door Willemien en Sjaak: “Docenten hebben geen leven” – Eric Allenbach. De Internationale school is momenteel een ‘middle school’ (grade 7 – 9), maar wordt volgend jaar een ‘joined comprehensive school’ (grade 1 – 9). Naast het Finse programma biedt de Internationale School het ‘Internationale programma’. Docenten dienen beide systemen aan te bieden en te toetsen. De meeste leerlingen zijn Finnen. De docenten zijn native speakers (Australisch, Brits en Amerikaans Engels). Eric vindt het zorgwekkend dat er op andere scholen Engels wordt gegeven door niet native speakers.Het onderwijs is vooral gericht op het toeleiden naar vervolgonderwijs. Eric zegt dat hier heel hard wordt gewerkt en dat het programma veel eisen stelt aan leerlingen. Er zitten ca. 20 – 24 leerlingen in een klas. Er is een mentordocent (CT: classroom teacher) die de groep 1 keer per week gedurende 3 jaar ziet. Oja, deze docenten hebben geen leven, omdat het zoveel werk omvat om een docent en een CT te zijn. CT’s leren leerlingen om te leren en te plannen. Daarnaast is de CT de aangewezen persoon om problemen die er zijn met een leerling met de pedagogische groep (ons ZAT) en ouders te bespreken. Hierbij lijkt er geen sprake te zijn van planmatig handelen/werken, wel worden de achterstanden in beeld gebracht. Het blijft slechts het in beeld brengen van achterstanden (Eric geeft aan dat alle docenten rekening houden met de gegevens uit het LVS, maar een collega spreekt dit gelijk tegen “I don’t”). Geen nieuws is goed nieuws; het beleid van HRM: “geen nieuws is goed nieuws” en voor de rest wordt er erop vertrouwd dat docenten zich professionaliseren. Bij ziekte wordt er van de docent verwacht dat hij de eerste dag met een doktersverklaring komt. Les scheikunde van Anton. De les van Tjerk: Maatschappijleer (de nieuwe Russen, minderheidsbevolking). Eric Allenbach- Differentiëren. Jay Thompson – guidance counselor. Ho ho ho. Nabespreken. 1. Waar ben je trots op in je eigen school? Lappi Koeni Termaatti |
Terug naar boven | Dagverslag 03-10-2014 |
Verslag vrijdag 3 oktober door Hans en Japke: Vandaag, op de laatste dag van onze studiereis, zijn we te gast op de Viikki-opleidingsschool. In totaal bezoeken ongeveer 1000 leerlingen deze school, verdeeld over het primair onderwijs (7-15 jaar) en het secundair onderwijs (16-18 jaar). Het is lastig om op het secundair onderwijs aan de Viikki-school te komen: de school heeft slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor kinderen die buiten de regio wonen. Alleen de allerbeste leerlingen met de hoogste cijfers worden toegelaten. Visie Opleidingsschool Het onderwijs De praktijk Zoals op veel Finse scholen wordt ook hier gewerkt met een periodesysteem van 5 x 6 weken. Een lesuur op de Viikki-school duurt 75 minuten en wordt afgewisseld met een korte pauze van een kwartier. Ook in deze Finse school heerst er orde en rust. Het is er schoon en netjes. Op weg naar huis. Na even goed zoeken was ook de laatste koffer terecht en namen we met veel omhelzingen afscheid van elkaar. Veel geleerd, fantastische groep, heerlijke reis :-) |
Terug naar boven |
Galerij |
---|
Reacties
Nog geen reacties
Reageer
Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.