Finland – Reisverslag – School of Education – april 2017

Dagverslag 09-04-2017

Zondag 9 april:

Programma:
ye  Vertrek om 09:50 uur met vlucht KL1167  van Amsterdam naar Helsinki.
  Aankomst rond 13.15 uur.
Helsinki verkennen, daarna programma bespreken.

Reisverslag door Nienke Bonte.

Toch altijd spannend, zo’n reisdag… De wekker al rond 5 uur gezet, want Schiphol is voor ons allemaal een aardig eindje rijden. Carpooldates waren al gemaakt, iedereen had vervoer en we zouden elkaar om 8 uur in de vertrekhal treffen. Bob reisde met de KLM bus uit Arnhem.

Hoe heerlijk als je dan op P3 al verwelkomd wordt met een hartelijk Fries “Aaah goeiuh!”.

Hè gezellig, de toon is gezet.

Het inchecken en de douane waren eigenlijk de grootste hobbels deze ochtend en daar zijn we allemaal zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Iedereen zat dus ongeschonden eerst aan de koffie in Taxfreeland en later in onze prachtige blauwe Boeing.

Onderweg prachtige beelden van eerst de Waddeneilanden en later de Finse meren.

Na een heerlijk rustige vlucht met dito landing begon de ellende; we hadden Jildau haar koffer wel, maar zijn was zelf nog even zoek… samen met Cees.
Een stressvol halfuur later kwamen zij lachend aangelopen en konden wij eindelijk weer rustig ademhalen en onze hartslag weer onder de 200 krijgen. Kudde weer compleet.

Een busrit, wandeling en chillmoment later zaten we in de lobby alwaar Bob met ons het programma doornam. We hebben er allemaal enorm veel zin in om morgen de universiteit lerarenopleiding en overmorgen de middelbare school waar de studenten (LIO’s) stage lopen van binnen te gaan bekijken. En de mensen aldaar te bestoken met onze vragen. Want we willen leren!!!

Maar first things first: een heerlijk diner in de stad. En na een digestieve wandeling er terug liggen we nu allemaal in ons eigen bed/ bad en maken ons op voor de eerste nacht in Helsinki.

Dagverslag 10-04-2017

Maandag 10 april:

Programma:
  Bezoek aan University of Helsinki – Centre for Continuing Education van 09:00 – 16:00 uur.

Verslag door… Ida, drs. Ali, Irene en dr. Marieke.

Nadat iedereen wel of niet goed heeft geslapen, treffen we elkaar ’s ochtend in de ontbijtzaal van het hotel. Sommigen van ons durven al echte Finse delicatessen zoals haring op hun bordje te leggen en zelfs te eten.

We verzamelen in de lobby en dan neemt wervelwind Wilma Andersson ons mee naar de universiteit. Wilma is een masterstudent die alleen nog haar masterthesis moet schrijven.

Na een frisse wandeling zijn we ruim op tijd op de universiteit en is er nog tijd voor een groepsfoto bij de ingang. Dan proppen we ons in een krappe oude lift die ons naar de zesde verdieping brengt. Zelfs nu zijn we nog te vroeg.

We worden welkom geheten door dr. Kirsi Kettula, hoofd internationalisering van Centre of Continuing Education HY+. Ze vertelt over de universiteit en hoe het onderwijs in elkaar zit zodat we een globaal beeld krijgen. Toevallig hadden we nog wat stroopwafels mee en konden we hier dr. Kirsi heel blij mee maken.

Dan komt dr. Heidi Krzywacki. Zij is een associate professor en zij is van het department Teacher Education. Zij breidt onze kennis over het Finse onderwijs en in het bijzonder over de lerarenopleiding uit. Om half twaalf is het dan al tijd voor de lunch, in de mensa van de Uni.

Helaas gaat Monique niet mee lunchen. Ze voelt zich niet lekker en gaat terug naar het hotel. Wij (Ida en Marieke) schrokken hun lunch weg om stipt 12:15 weer verder te kunnen met het programma.

Nu neemt dr. Kaisa Hahl het woord. Zij vertelt ons over de selectieprocedure en -criteria aan de poort van de lerarenopleiding. dr. Marieke let goed op, want dat moest van dr. Klaas 😉. Toevallig hadden we nog wat stroopwafels mee en konden we hier dr. Kaisa heel blij mee maken.

Wij werden weer blij gemaakt met een korvapuusti, een soort Zeeuwse bolus.

De laatste twee uur gingen we met dr. Heidi en Wilma meer in detail in gesprek over het curriculum van met name de subject teacher en de stage. Nu wordt het echt een uitwisseling van praktijken en ervaringen. Het viel ons op dat ze open en kritisch naar hun eigen systeem en opleiding keken. Dat konden we zeer waarderen.

Toevallig hadden we nog wat stroopwafels en oude wijvenkoek, chocola en Fryske dumkes mee en konden we hier dr. Heidi en Wilma heel blij mee maken.

Om 4 uur sluiten we af en is het even tijd voor ontspanning en het leeg maken van onze volle hoofden. We eten vandaag pizza en drinken wel erg dure wijn (15 euro per glas). Dankzij Cees weten we nu elkaars muzieksmaak.

Om half tien zijn we weer terug in het hotel, moe maar voldaan.

Dagverslag 11-04-2017

Dinsdag 11 april:

Programma:
  Schoolbezoek aan Viikki Teacher Training school.

Verslag door Birgit, Aly en Monique.

Alle leerlingen en docenten verzamelen in het auditorium, dit is een vast onderdeel van de schooldag. Het thema is een presentatie over Zwitserland. Iets over kaas en chocolade, uurwerken e.d., een presentatie landenkunde door leerlingen.

Wat vind je van de teachert rainees? Sommigen zijn heel fijn. Anderen hebben lang gestudeerd maar kunnen nog niet lesgeven. Een goede docent beheerst zijn vak en geeft je nieuwe ideeën en maakt het interessant. Hij/zij vindt nieuwe wegen om het aan te bieden. Werken met voorbeelden is belangrijk.

Veel trainees vragen feedback van de leerlingen. Als ze beter willen worden dan is het belangrijk dat ze ons vragen.

Hoe motiveer je jezelf? Ik stel mezelf doelen. Goede lessen helpen, je vrienden en supporting ouders. Ik moet zelf steeds meer bedenken wat ik wil en waarom. Leraren kunnen je volgen en vragen hoe het gaat. De verwachtingen zijn hoog en je moet zelfstandiger worden. Ik weet nog niet wat ik wil worden.

Een goede les = helder, doelgericht, eerst de basis, dan een fun-opdracht die zo leuk of interessant is dat je het onthoudt in de fase dat je getest wordt.

Lesdag van 8 tot 16 uur. Het hangt ook af van de vakken die je kiest. Daarna nog 30 minuten huiswerk. Aardrijkskunde is favoriet vak. De lerares is aardig. We kijken video’s, maken aantekeningen, werken in groepjes. Er zit veel afwisseling in.

Over vorige school: daar was chaos. Hier is de populatie ook heel anders. De leraren hadden daar geen orde.

Stage kent twee periodes (herfst en lente) om:

  • lessen te geven,
  • observaties uit te voeren en
  • seminars te volgen.

Lesplannen (samenvatting, leraar-activiteit en leerling-activiteit) van tevoren invullen en opsturen.

Feedback in de vorm van conversatie/nagesprek ‘the sooner the better’ / niet altijd haalbaar.

Werken aan globale doelen en eigen doelen: ik wil een andere docent worden. Het werken aan de basisbeginselen is vaak het hoogst haalbare. We hebben coaching en intervisie om op dit proces te reflecteren.

Belangrijk om te leren: hoe ik een les opbouw waarmee ik de leerlingen bereik. Van de coach leer ik het meest. De informatie/theorie is aanvullend of ondersteunend.

Wat is ons opgevallen?

Leerlingen:

  • leerlingen komen hier met alleen met hoge cijfers binnen (dat zie je in het gedrag terug van deze leerlingen).
  • leerlingen hebben keuzeruimte in het kiezen van vakken en niveaus;
  • Hebben kennis van hun eigen voorkeurstijl in omgaan met de kennis opdoen, bijv: het maken van aantekeningen
  • mooie school, fijne sfeer, moderne middelen
  • doordacht ict-gebruik.

Teacher trainees:

  • goed georganiseerd programma (lesformulieren, plannen e.d.
  • als snelkookpan zeer geslaagd (1 jaar met veel praktijk, reflectie, seminars, observaties)
  • of hier op school of daar op de Universiteit geeft rust;
  • eigen docentenkamer (geeft afstand, voor uitwisseling heel geschikt);
  • oudere studenten zijn professioneler en rijper voor het vak;
  • hoge werkdruk.
Dagverslag 12-04-2017

Woensdag 12 april:

Programma:
  Reflectiebijeenkomst:  gezien, gedaan, geleerd, genoten.
Van 09:00 – 12:00 uur.

De laatste dag alweer. Time flies when you’re having fun!

Om 09:00 uur verzamelden we ons onder de bezielende leiding van Irene in ruimte Pekka om onze ervaringen en indrukken te koppelen aan de thema’s van onze reis: vakmanschap, vertrouwen en verbinding.

Via allerlei leuke, activerende werkvormen werden we gestimuleerd en uitgedaagd om onze beelden met elkaar te delen.

Daaruit bleek dat onze reis zeer geslaagd is: wat een inspiratie! Vooral het versterken en verduidelijken van de positie van de coach en de verdere intensivering van de samenwerking tussen werkveld en instituten blijken gedeelde wensen te zijn.

Op de eerstvolgende bijeenkomst van ons opleidingsteam komen de indrukken en ervaringen die nu nog even moeten landen vast en zeker verder te berde.

Daarna hebben we ons bezoek aan Helsinki afgesloten met een momentje in de stad: even wandelen, even shoppen, mensen kijken en genieten van al het moois dat Helsinki te bieden heeft.

… En voor Bob en Irene nog één keer troelala!

En dan samen op weg naar de luchthaven van Vantaa, fijn om een studiereis met zulke mooie en warme af te ronden…. met veel plezier en dankbaarheid gedaan…. Bob.

 

  Vertrek om 18:15 uur met vlucht KL1170.
ye  Aankomst op Schiphol rond 19.45 uur.

Galerij

Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Naam Email