Canada – Quality of Learning / Quest – november 2015
Dagverslag 14-11-2015 |
---|
Zaterdag 14 november 2015 – dagverslag door Lisette Zonnebelt: Om 10.30 u hebben we ons verzameld in vertrekhal 2 op Schiphol in Amsterdam. Na de bagage incheck en douane, waarbij van sommigen nog iets extra gecheckt moest worden, zijn we in 7,5 uur naar Toronto gevolgen. We werden verwelkomd door de Canadese coördinator Anita Townsend, waarna we per bus naar het hotel zijn vertrokken. Na incheck en kamerbezichtiging zijn we lekker uit eten geweest. We hebben kennis gemaakt met de grote porties eten in Canada, hongerlijden hoeft hier niet… Aan tafel is kennis gemaakt en gezellig gesproken. Na een lange en vermoeiende dag ‘kropen’ we om 10 uur terug naar ons hotel. Berni Drop is trots op haar leerlingen Sara en Malika. Deze week zijn ze bij een Canadees gezin te gast en gaan drie dagen lessen volgen op de Dr.F. Hayden School in Burlington. Samen met twee leerlingen van deze school bereiden zij ook een presentatie voor de Quest Conference voor, over hun internationale leerervaringen in de Learning Circles Children’s Rights. Onze Canadese coördinator en steun en toeverlaat Anita Townsend verwelkomt de Nederlandse gasten. Ze begeleidt ons naar de bus die ons naar het hotel in het centrum van Toronto brengt. We genieten onderweg van de heel on-Hollandse skyline. En ook van het indrukwekkende en bruisende city centre, ook al is het voor ons gevoel midden in de nacht. |
Terug naar boven | Dagverslag 15-11-2015 |
Zondag 15 november 2015 Velen waren vandaag op de eerste volledige Canadese dag al vroeg, om 3 uur, wakker! De vraag is of dit was vanwege de Europese biologische klok, hoogtevrees i.v.m. de glassfloor van de CN tower of de spanning dat vandaag Santa Claus aan zou komen. We laten het maar in het midden. Uitgebreid ontbijten in het Chelsea Eaton Hotel. Fotomoment bij the City Hall. Bezoek aan de CN Tower. Harald Wiggers en Freddy Sikkes: overwinning op the Glass Floor. And Santa Claus is also arriving in Toronto! |
Terug naar boven | Dagverslag 16-11-2015 |
Maandag 16 november 2015. Verslag van de maandagochtend. Masterclass Steve Joordens. Steve Joordens Hoewel voor velen in Toronto ongetwijfeld de grote parade met de entree van Santa Claus het hoogtepunt van afgelopen week was, keek ik vooral uit naar de kennismaking met Steve Joordens op de University of Toronto. Deze sympathieke prof, zoon van Nederlandse ouders, bleek een vlotte motorrijdende vent op gympies te zijn, wiens gitaaroptredens met zijn coverband in de pauzes het scherm vulden. Geen doorsnee, dat werd meteen duidelijk. Zijn populariteit bij studenten is groot, vooral ook omdat hij de moeite doet hen echt uit te dagen, zo hoorden we studenten tijdens onze lunch vertellen. (Zie verder pagina Feedback deelnemers: Erik Jan Bakker) Voor Joordens is een viertal zaken in onderwijs klip en klaar. Er moet dus echt iets gebeuren om de leerlingen (en docenten) van nu stevig de 21ste eeuw in te helpen. Forse uitspraken dus en toen waren we nog maar net 10 minuten aan het luisteren. De verwachtingen ten aanzien van hoe PeerScholar hier een rol in zou kunnen spelen werden daarmee alleen nog maar hoger gespannen. We hadden daar gedurende het eerste uur intussen onze eigen ervaring mee opgedaan. Vooraf hadden we namelijk als opdracht een tekst geschreven en daar werd nu in een digitale omgeving PeerScholar op losgelaten. Wat dat inhoudt is ongeveer dit: op ieders opdracht werden door ons anoniem reviews gemaakt die uit drie onderdelen bestaan: een score op een schaal van een tot vijf sterren; je gaf 1 ding aan dat je heel goed gedaan vond; je gaf 1 ding aan dat het echt beter zou maken. Zelf had je overigens al eerder je eigen werk ook al een score toegekend. Met die feedback kon je aan de slag. Het lezen van de meningen van de anderen is spannend en confronterend. Maar je gaat wel analytischer kijken naar je eigen tekst als je immers net zelf ook 3 reviews van anderen hebt gemaakt. Je kritisch denken wordt zo geoefend, alsof je je eigen leraar bent geworden. Je creativiteit was in beeld toen je verbeter voorstellen gaf, de manier waarop je die geeft (en zelf van anderen ontvangt) doet een beroep op je communicatief vermogen. Het voor en met anderen aan het resultaat werken kun je als samenwerken bestempelen. Kortom: het lijdt geen twijfel dat hier een aardige stukje training van maar al te belangrijke vaardigheden aan de orde is! En als je dat structureel doet veranker je de betrokken vaardigheden echt in het leren. Interessanter werd het nog toen de suggestie werd gedaan dat de anonieme beoordeling voor leerlingen met (leer)handicaps positief werkt, omdat ze dit als eerlijk (en dus veiliger) ervaren. Even doordenken leidt ertoe, dat je dan ook opeens mogelijkheden voor passend onderwijs ziet, al is dat nog niet echt uitgewerkt. Deze technologie maakt het voor leerlingen leuker, voor de docent uitdagender (zeker als ze de opdrachten met elkaar gaan delen wereldwijd), en het vermindert misschien zelfs de werklast van docenten. Misschien is hierbij een toevoeging van mij: uit voorzichtigheid, want voor Joordens gaat het vast dat het voor docenten veel van dat soort voordelen heeft. Een volgende versie van peerScholar wordt in februari 2016 in Nederland geïntroduceerd. Op het Mondriaan hopen we dan al de nodige ervaring te hebben opgedaan. Zie over peerScholar ook de blog van Saskia van Dongen (Marant) Dagverslag van de middag: Gerda, Hanneke, Gerlof en Jolien J. Presentatie Jasmin Razack: Hoe ziet Global Citizenschip er uit binnen de het inclusieve onderwijs?Hoe kijken leerlingen naar de wereld? 2.0 betekent dat we op dit moment leren naar de wereld te kijken en niet wachten tot de wereld naar ons kijkt. Bij globalisering gaat om onafhankelijkheid. Global Citzenship zijn richtlijnen die worden aangeboden en die toegepast worden binnen elk vak. Er is controle vanuit consultants of scholen aan de richtlijnen voldoen. Of een school het binnen elk vak of algemeen uitvoert, mag de school zelf bepalen. De thema’s binnen Global Citzenship moeten wel aan bod komen. Per jaar kunnen scholen 1 thema behandelen. Uiteindelijk moeten leerlingen zich de vaardigheden binnen het thema eigen maken en dit kunnen toepassen in het dagelijks leven. Global Citizenship wordt dus georganiseerd binnen elk vak. Het is een richtlijn waaraan leerlingen moeten voldoen en docenten. Scholen worden uiteindelijk gecontroleerd of zij zich ook houden aan de richtlijn die ze per jaar krijgen opgedragen. Global Citzenship wordt pas binnen vervolgopleiding ingevoerd (college). De tweede presentatie was van Anita Drossis. Zij begeleidt en coördineert districts/boards bij projecten die aangevraagd zijn voor SEN leerlingen. De projectaanvragen hebben te maken met taal (literacy) en reken/wiskunde (math) en dienen innovatieve projecten te zijn, met de bedoeling om het niveau van taal en rekenen/wiskunde te verhogen en om de kwaliteit van docenten in dezen te verhogen (capacity building). Jeff Denacio, rector van een elementary school (voor leerlingen t/m 14 jaar), was de expert die ons vertelde over de procedure die de scholen in zijn regio volgen om duidelijk te krijgen welke ondersteuning een leerling nodig heeft. Hij komt uit het primair onderwijs. Zijn school heeft ongeveer 1 op de 10 leerlingen met een SEN indicatie. Hij vertelde over de zogenaamde community classes binnen de school, kleine groepen die bestaan uit leerlingen met dezelfde specifieke (leer)behoefte. Deze groepen hebben een eigen docent die wordt ondersteund door twee onderwijsassistenten. De leerlingen zitten voor ongeveer de helft van de tijd in dit eigen groepje en voor de andere helft nemen ze, onder begeleiding van hun eigen docent, plaats in een reguliere klas waar ze een aangepast programma volgen. De eigen docent is samen met de docent van de reguliere klas verantwoordelijk voor het samenstellen van dat programma. De vierde presentatie werd gegeven door Cheryll Paige, oud directrice van een basisschool, een school met veel problemen en veel leerlingen met een verschillende culturele achtergrond,, een school in een achterstandsgebied. Het duurde 10 jaar voordat haar school presteerde van een school met slechte resultaten tot een school die uitstekend presteerde. Afsluitend een gezellige borrel en etentje in het restaurant/mensa van de Universiteit. |
Terug naar boven | Dagverslag 17-11-2015 |
Dinsdag 17 november 2015 – dagverslag door: Harald Wiggers, Berni Drop, Freddie Sikkes, Rolien de Haan In de ochtend hebben we een inleiding gehad over het programma wat ontwikkeld is in Canada rond inclusion en equity. Hieronder staat de kern van hun overtuigingen, de principes waarmee ze werken en de manier waarop ze het implementeren beschreven. “Equality is giving everyone a shoe, Er was een groot probleem in Canada. Ongelijkheid en discriminatie voorkomen de ontwikkeling van mensen en het land.. De 7 Equity lenses zijn er in 2009 opgeteld. De 7 kijkrichtingen waarmee scholen moesten gaan werken: De 7 equity lenses (kijkrichtingen) geven targets. Strategie voor 4 jaar. “It is the equity of outcome, that makes sense”. De derde en vierde lenses waren de sense of urgengy om met equity te starten. De andere lenses is upgrading. Er zijn adviseurs in de equity teams die alle kennis binnen de scholen ophalen en weer met elkaar delen. Een van de voorbeelden is Milton. Milton was door de exponentiële groei geëxplodeerd. Volgens het equity team: Belangrijk zijn een heldere strategie en de relatie! Maar de mensen die moeten veranderen moeten zich veilig voelen bij hun leider. Uitgangspunten van het uitwerken van het strategisch plan zijn : Assessment : (Zie verder de verslagen van de schoolbezoeken van deze middag in de wiki.) |
Terug naar boven | Dagverslag 18-11-2015 |
Woensdag 18 november 2015 Uit de blog van Erik Jan Bakker, Mondriaan College Oss: ‘Believers’ Kun je als directeur van een VO-school ook nog iets leren van een lagere school? Eentje in Canada bijvoorbeeld? Vandaag kreeg ik daar een antwoord op. De Irma Coulson Public School staat in Milton en is drie jaar geleden opgericht met 750 leerlingen, die -aldus de directeur, “mister Matthews”, van 7 uitstekende andere scholen kwamen. Hij had met zijn medewerkers dus wel iets te bewijzen aan die nieuwe leerlingen. Drie jaar verder lijkt het erop dat hij het inderdaad bewezen heeft: 1050 leerlingen intussen, die samen opgeteld 37 talen spreken, vinden althans van wel, zo bleek tijdens ons bezoek. Hij bouwde met zijn team van “believers”, zoals ze zichzelf noemden, vol passie aan een school die predikt dat “iedereen excellent kan worden”, omdat ze geloven “in de kracht van de leerling”. Mooi gezegd, maar je moet vervolgens wél duidelijk maken wat je daarmee bedoelt. Heel concreet werd de pretentie vormgegeven doordat leerlingen werkelijk meedenken, en werkelijk serieus genomen worden. Suggesties van de stafleden over wát er zou kunnen gebeuren of wát er gedaan kan worden, brengt de leerlingen steevast tot antwoorden over het waarom en het hoe. De gedachte “iets” te doen voor de Syrische vluchtelingen levert dan al gauw op dat een groep 8 zelf vervolgens alles bedenkt en uitvoert en daarmee de hele gemeenschap om de school heen weet te mobiliseren. En met het verslag daarover aan de Nederlandse bezoekers vandaag, gedaan door de hele groep met een rol voor iedereen, wisten zij ons hart te stelen. Ons hart was trouwens al eerder gestolen door de schoolambassadeurs: leerlingen die in tweetallen groepjes van 5 bezoekers rondleidden in hun school. Dat verschijnsel van rondleidende leerlingen is van ons open dagen niet onbekend, maar ik vraag me af of dat daar ooit met eenzelfde passie gedaan wordt als in mijn geval gebeurde door twee Hindoestaanse meisjes voor wie Engels hun tweede taal is. Het oudste meisje hielp zo ongemerkt mogelijk haar ietwat verlegen jongere klasgenootje als die soms even niet goed uit haar woorden kwam. Samen brachten ze zo iets moois tot stand. In de vriendelijke sfeer waarvan de school doordrenkt lijkt te zijn werd ons duidelijk gemaakt, dat het erom gaat te inspireren. De inspiratie voor de schoolleider, mister Matthews, kwam van een boek van Mawi Asgedom. Het verhaalt van een jongen die vanuit een vluchtelingenkamp uiteindelijk als succesvol student in Harvard eindigde. Ik heb de graduation-speech van die jongen via Twitter ooit een keer gezien, herinner ik me nu. Die inspiratie brengt mister Matthews ertoe de leerling altijd kansen te geven, hij willigt al hun verzoeken in: make it happen! En wat is hij -met zijn mensen- trots op wat er dan keer op keer aan bijzonders ontstaat! De groep 8 leerlingen gaven ieder van ons een exemplaar van het boek, zoals Mr. Matthews ieder van deze leerlingen het boek overigens ook al eens had gegeven. Voor hem was het een allesbepalend boek geworden. Voor deze groep 8 leerlingen is het begin gemaakt, zo zou je kunnen denken. En nu ben ik dus benieuwd wat het bij mij teweeg brengt, op deze manier een leerling van Mr. Matthews te zijn, de directeur van de Irma Coulson Public School, zelf zo te zien nog geen 35 jaar oud… Een dankwoord met kado’s uit Nederland door Berni Drop, Montessori College Arnhem: Als lunch een heel uitgebreid en heerlijke Indiaas buffet: Middag: Visit to Niagara Falls, Niagara on the Lake and Winery Peller Estates. Daar gingen we dan, na een zeer geslaagde morgen en een smakelijk Indische maaltijd, in de bus naar de wereldberoemde Niagara watervallen. De omgeving was ietwat verrassend met zijn krachtcentrales en vele hotels, maar de watervallen hebben ons niet teleurgesteld. Ze waren indrukwekkend, wat een kracht. Na wat foto’s (zie hieronder) te hebben gemaakt op ‘ground level’, daalden we met de lift zo’n 60 meter af. Gele jasjes aan en we konden er tegenaan. De kracht van de waterval was daar nog indrukwekkender. Via de gangen met allerlei info over de watervallen, konden we zelfs achter de waterval komen. In de lift naar de tunnels achter de Niagara Falls. Bezoek aan het plaatsje Niagara on the Lake. Goed toeven bij Winery Peller Estates. |
Terug naar boven | Dagverslag 19-11-2015 |
Donderdag 19 november 2015 – dagverslag door: Liza Meurs-Nijenhuis, Jolien Ligtenberg-ter Stal, Saskia van Dongen, Marijke Bakker Start van de dag De eerste keynote speaker Will Richardson uit Chicago trekt de aandacht met zijn krachtige verhaal over modern learning, met talloze veelzeggende sheets over wat en waarom het onderwijs moet veranderen: disruptief. Kijk naar de kinderen, ze groeien op in een digitale wereld, in contact met anderen, waar kennis beschikbaar is voor de problemen die ze nu ervaren. Daar moet onderwijs op inspelen, door ervoor te zorgen dat ze zo engaged raken dat ze thuis doorgaan met leren. En welke skill is het belangrijkste? Dat is het vermogen om te leren. Bring your own learning. Harald Wiggers, directeur Liemers College, tijdens de presentatie van Will Richardson. Workshop ‘How does learning happen?’ Workshop ‘Artonomy Project’ Workshop ‘Teston’s Village Modern Learning’ Workshop ‘Learning with the world, not just about it. Creating meaningful learning isn’t a single teacher’s job! Learning Circles as a pedagogical approach for deeper learning offer engagement to your students in an amazing 12-week learning EDventure, connected with 100+ schools in 18 countries. Dutch and Canadian students welcome you to gain insights in their learning activities and share how the 6 C’s are put into action. Gesprek met Michael Fullan Het is gelukt om een speciale afspraak te maken met Michael Fullan voor ons gezelschap van 14.45 tot 15.45 uur! Michael Fullan begint te vertellen over zijn publicaties, activiteiten in Californië, Canada, Nieuw Zeeland en Engeland en de groei van zijn inzichten: van capacity building for whole system change sinds 2004 via changing culture en engaging students, naar wellbeing and humanity.
Tot slot mag iedereen met Michael Fullan op de foto. Thank you very much!! A Dutch gift for Michael Fullan. Peter Bergambagt, Michael Fullan, Erik Jan Bakker. Gert ten Hove, Bob Hofman, Michael Fullan, Manon van Herwijnen, Saskia van Dongen. Bob Hofman, Michael Fullan, Anita, Townsend. |
Terug naar boven | Dagverslag 20-11-2015 |
Vrijdag 20 november 2015. Nadat de mist van de donderdag was opgetrokken zijn we na het uitchecken de Quest gestart met de opening door onze inmiddels vertrouwde indiaan en een voorstelling over pesten. Aansluitend zijn we uitgebreid welkom geheten met een samenvatting van het programma van donderdag. 10.00 – 12.00: Workshop ‘Learning with the world, not just about it. Creating meaningful learning isn’t a single teacher’s job! Learning Circles as a pedagogical approach for deeper learning offer engagement to your students in an amazing 12-week learning EDventure, connected with 100+ schools in 18 countries. Dutch and Canadian students welcome you to gain insights in their learning activities and share how the 6 C’s are put into action. In het middagprogramma is middels een paneldiscussie aandacht besteed aan modern learning vanuit verschillende perspectieven. Modern learning is authentic, relevant, deep learning that enables learners to create, to connect, to communicate, to share their learning with the word and to be future-ready. Michael Fullan: Bij optimalisering van deep learning (in a digital world) is samenwerking in ruime zin essentieel. De slotaccoorden van de week. Door Erwin Keun, RSG Tromp Meesters – Steenwijk. Helaas waren de medewerkers van de conferentie zo voortvarend aan het opruimen geslagen dat de beamer niet meer aanwezig was. De arme principal moest een vermoeid dertigtal zonder beeldmateriaal te woord staan. Wellicht viel er nog wat te regelen, dus eerst maar onze reflectie in groepjes (van deelnemende scholen) bespreken en centraal terugkoppelen. Opbrengsten Quick wins Equity and Inclusion en Deep Learning in a Digital World Programma Middag: Sir Ernest MacMillan Senior Public School We kregen de spiegel voorgehouden of wij onze stakeholders wel inspireren en hoe we dat doen. Daarna was het tijd voor de vragen die we nog dringend wilden stellen. Q: how to create the mindset for a collective dream of the teachers: Q: how do you differentiate: Q: how are parents involved in education (except from clubs): Q: Biggest challenge: Q: Where are the schools that we didn’t see in the lower social area’s: Q: are students being bullied? De principal werd bedankt en we namen afscheid van Anita Townsend, die de Canadese kant van de organisatie voor haar rekening heeft genomen. Een organisatie die bijna vlekkeloos was verlopen, waar veel werk in heeft gezeten. Daarna restte ons een bustocht van de conferentielocatie naar ons vertrouwde Chelsea Hotel downtown Toronto, alwaar we bij een Italiaan voor het laatst gezamenlijk het diner nuttigden. De week werd afgesloten met een gezellig samenzijn in een kroeg. Zaterdag rest ons een vrije ochtend, waarbij we onze persoonlijke leerervaringen nog vast moeten leggen en de reis huiswaarts. Erwin Keun. |
Terug naar boven | Dagverslag 21-11-2015 |
Zaterdag 21 november 2015 – dagverslag door: Closing day and travel from Toronto to Amsterdam |
Terug naar boven |
Galerij |
---|
Reacties
Martha Teunissen |
Wat n geweldige ervaring meiden. Wat n geweldige foto’s ook. Ik vind het super knap van jullie. Snuif de cultuur op en leg t vast. Wat n mooie herinnering zal dat altijd zijn. Geniet ervan saampjes nog en voorzichtig. Gr Martha. |
Geplaatst op: 16 november 2015 om 13:34 |
Familie Lansink |
Prachtige foto’s van een groots en mooi avontuur! Geniet er van met z’n allen! |
Geplaatst op: 17 november 2015 om 20:41 |
familie Mengerink |
mooi , geniet er van !! ( oom & tante van Jolien ) |
Geplaatst op: 18 november 2015 om 23:43 |