Canada – november 2014 – Reisverslag
Dagverslag 15-11-2014 |
---|
Zaterdag 15 november 2015 Een druilerig begin van onze reis. Terwijl Nederland zich gespannen opmaakte voor de intocht van de Sint en de gekleurde Pieten, repten wij naar ons verzamelpunt: vertrekhal 2 bij de KLM balie. Een grijze lucht, maar koud is het niet. Dat is wel fijn voor de Sint. Het waait anders maar zo door in zijn jurk. Afscheid nemen van je familie, partner en kinderen op het station of het Schiphol. Het voelt een beetje ontwenning om met een onbekend gezelschap op weg te gaan. Je boardingpas uitdraaien en op tijd inchecken, het zijn van die behulpzame situaties waardoor de eerste contacten als vanzelf ontstaan. Het vliegtuig stond al klaar, dat heeft ook enorm geholpen. De bediening was goed en het gezelschap plezierig. Het gas stond er goed op, dus we kwamen eerder aan dan gepland en waren allemaal weer op de hoogte van alle laatste films. De leeropbrengsten van deze dag die zijn wat lastig te formuleren. Wat leert immers 6000 km en 8 uur stilzitten nu over onderwijs? Een inspirerende chauffeur die zonder woorden ons met trots door het verkeer lootste. Zo’n rit van een uur, 16 uur na de laatste douchebuurt, dat verbindt. Een groot hotel met groene en rode liften en zachte warme bedden. Door de niet aflatende aandacht van onze zorgzame reisleiding zaten we tijdig aan de maaltijd. Een gevarieerd menu van patat, frites, steak en hamburger zorgen voor een brok in de keel en een steen in de maag. Het is niet onopgemerkt gebleven. |
Terug naar boven | Dagverslag 16-11-2014 |
Zondag 16 november 2014 |
Terug naar boven | Dagverslag 17-11-2014 |
Maandag 17 november 2015: IT’S SNOWING !!! School Visits Halton District School Board |
Terug naar boven | Dagverslag 18-11-2014 |
Dinsdag 18 november 2014 Bezoek Toronto University of Scarborough . Op de universiteit werden we ontvangen door professor Steve Joordens. We begonnen met een gesprek over 21st century skills en wat we daarvan in het onderwijs in Ontario hebben teruggezien tijdens de schoolbezoeken van gisteren. Lori DiMarco en Peter Aguiar van het Toronto Catholic District School Board vertelden een en ander over de organisatie van het Canadese onderwijs per provincie. Dit School Board heeft een project opgezet,‘The Next Project’,waarin ‘The Next Admin’,‘The Next Teacher’,‘The Next parent’ en ‘the Next student’ centraal staan. Het werkt op basis van 4 C’s: Collaboration, Communication, Creativity en Critical Thinking (document met de uitwerking hiervan is beschikbaar op de website van de Toronto Catholic District School Board: www.tcdsb.org). In 2012 heeft het Schoolboard een conferentie georganiseerd voor alle docenten in Ontario over 21st century skills. Aan de scholen werd gevraagd hun beste lessen over 21st century skills te laten zien. Het bleek dat dit in de opvatting van de scholen vooral lessen waren waarin technologie een rol speelde. Na de conferentie waren docenten overtuigd van de noodzaak om 21st century skills een plek te geven in het onderwijs, maar op welke manier dit tot uiting zou moeten komen in het klaslokaal, bleef een grote vraag. De 4 C’s (the next project) moeten docenten helpen te checken of hun lessen gaan over 21st century skills. Het herhaaldelijk oefenen van 21st century skills helpt de verschillende domeinen: critial thinking, creative thinking, communication, collaboration, self-reflective thinking in het leerproces van de leerling. PeerScholar -Where technology fits: Purpose Built Technologie: Assessments: Phases: Doelen PeerScholar: Onderwijsveranderingsprocessen Intern Locus of Control and Extern Risk Removal: Claims: This afternoon we had the great pleasure and honour to meet Andy Hargreaves. A wonderful oppurtunity to meet a very famous educational thinker and reformer. With great examples, mr. Hargreves made his way of thinking visible to everyone of us. The lecture of mr. Hargreaves was all about his new book: Uplifting Leadership. Find everything about mr. Hargreaves on his website: http://www.andyhargreaves.com/ We discussed various themes, which all come down to one specific question, What makes a good organisation, and more towards our profession: why do we have such a succesful educational system? Every question mr. Hargreaves asked, we had to discuss with each other to bring in one point, so in the end there would be a main picture of all our findings. Questions as: ‘ what explains the high level of your education system’, and ‘ what makes collaborating so difficult’ where very interesting to talk about, especially when you were paired to a teacher, principal or administrator of (in our case) Ontario. We all agreed the high level comes from putting the children on the no. 1 spot, and see them as individuals. At this instant It would reach too far to talk about everything that we discussed, we need to further ellaborate on our notes. Engaging with Mr Hargreaves was indeed an uplifting experience and we will bring his interesting and inspiring ideas home and put them into real practice, share them with colleagues en raise our level of education to even higher standards. However, as mr. Hargreaves mentioned: don’t raise it too fast but ensure sustainable growth which will last for a long time, instead of fading away quite quickly, or falling back in lower standers after everybody else found out your way of working. We would like to share some of mr. Hargreaves’ quotes: First one is: ‘ the point of data is to start good conversation’: it is OK to have grades and to allign something to it, but don’t let it take over the system. Use it to ensure improvement! The second one is: ‘ know what you don’t do well’: and let others do that for you. Be good in what you are good at, and don’t want to do everyting! In that case, everybody is doing what he or she is good at, and in the end we are all collaborating with each other to reach our goals. Many thanks to mr. Hargreaves for being able to find the precious time to entertain is with his ideas and theories! |
Terug naar boven | Dagverslag 19-11-2014 |
Woensdag 19 november. Ochtend: Dr.Frank Hayden Secondary School After a warm welcome with coffee and muffins we’ve were introduced to the school by the principal, Jackie Newton, members of her education team, teachers and of course students. We learned about the founding principles of the school and we’ve been shown some examples of how the students work with Google (Drive). Some videoclips, including a libdup to the song “Happy”, gave us great insights in the culture of the school. The school opened in September 2013 and was build in 7 years with school board and community. For example the attached library is opened for the entire community, as well as the gym facilities. We could really tell that everybody was proud of their school but also of their country when everybody stopped and stood still for the national anthem. We were given a couple of options for the following hours so we could get a personalized experience of the Frank J. Hayden school. Those who selected the tour were shown around by some students, our math colleagues got the chance to see a lesson. Before lunch we had a wonderful session with students where we got to ask any question we had. An informal lunch was a good ending for this Learning Session. The things that stayed with us are: – building a community within the classroom Some quotes we remembered: – to the students: tell us what you need from your principal, your peers and your teachers.
Middag: Thanks to the perseverance of Anita and Bob we managed to make it all the way to Niagara Falls through the snow. Our busdriver wasn’t too happy, but caved in after all. |
Terug naar boven | Dagverslag 20-11-2014 |
Donderdag 20 november |
Terug naar boven | Dagverslag 21-11-2014 |
Vrijdag 21 november. Keynote: Andy Hargreaves Uplifting leadership Andy startte de keynote door ons na te laten denken over de momenten waarop we zelf uplifting hebben ervaren door de volgende vragen te stellen: – Was het omdat je iets behaalde. – Was het omdat anderen je voor gek verklaarde en je iets bereikte. – Was het waardering van een belangrijk iemand – Was het tegenwerking overwinnen Wijze les: ” voordat je dingen goed doet, moet je ze fout doen”. Met een persoonlijk verhaal laat Andy zien dat het belangrijk is dat mensen je upliften, maar ook dat je zelf mensen uplift. Hij geeft aan dat we oog moeten hebben voor: – de mensen die je upliften – de mensen die naast je staan ( Peers) – de mensen die achter je staan Andy formuleerde vier uplifting criteria voor zijn studie naar uplifting forces: – do beter than before – do a lot with a little – outperform your Peers – create something from almost nothing Uplifting leadership: 6 uplifting forces: 1: een droom hebben 2: creativiteit en tegen de stroming ingaan. Hoe verbind je de toekomst mer het verleden. V.b. Trenchcoat burberry. Wat hebben andere gemist? 3: samenwerken met je competitie. 4: pushing (naar elkaar) en pulling (in de juiste richting) 5: measuring with meaning: met data kun je een goede discussie starten. 6: sustainable grow: niet te snel
|
Terug naar boven | Dagverslag 22-11-2014 |
Zaterdag 22 november Arrival next morning at 7AM in Holland :-) |
Terug naar boven |
Galerij |
---|
Nog geen galerij beschikbaar |
Reacties
Nog geen reacties