Canada – november 2014 – Reisverslag

Dagverslag 15-11-2014

Zaterdag 15 november 2015

can_15-11-2014_001

Een druilerig begin van onze reis. Terwijl Nederland zich gespannen opmaakte voor de intocht van de Sint en de gekleurde Pieten, repten wij naar ons verzamelpunt: vertrekhal 2 bij de KLM balie. Een grijze lucht, maar koud is het niet. Dat is wel fijn voor de Sint. Het waait anders maar zo door in zijn jurk. Afscheid nemen van je familie, partner en kinderen op het station of het Schiphol. Het voelt een beetje ontwenning om met een onbekend gezelschap op weg te gaan.

can_15-11-2014_002

can_15-11-2014_003

can_15-11-2014_004

can_15-11-2014_005

can_15-11-2014_006

Je boardingpas uitdraaien en op tijd inchecken, het zijn van die behulpzame situaties waardoor de eerste contacten als vanzelf ontstaan. Het vliegtuig stond al klaar, dat heeft ook enorm geholpen. De bediening was goed en het gezelschap plezierig. Het gas stond er goed op, dus we kwamen eerder aan dan gepland en waren allemaal weer op de hoogte van alle laatste films. De leeropbrengsten van deze dag die zijn wat lastig te formuleren. Wat leert immers 6000 km en 8 uur stilzitten nu over onderwijs?

can_15-11-2014_008

can_15-11-2014_011

Een inspirerende chauffeur die zonder woorden ons met trots door het verkeer lootste. Zo’n rit van een uur, 16 uur na de laatste douchebuurt, dat verbindt. Een groot hotel met groene en rode liften en zachte warme bedden.

Door de niet aflatende aandacht van onze zorgzame reisleiding zaten we tijdig aan de maaltijd. Een gevarieerd menu van patat, frites, steak en hamburger zorgen voor een brok in de keel en een steen in de maag. Het is niet onopgemerkt gebleven.

can_15-11-2014_014

Dagverslag 16-11-2014

Zondag 16 november 2014

can_16-11-2014_001

can_16-11-2014_002

can_16-11-2014_003

can_16-11-2014_004

can_16-11-2014_005

can_16-11-2014_010

can_16-11-2014_011

can_16-11-2014_012

can_16-11-2014_025

Dagverslag 17-11-2014

Maandag 17 november 2015: IT’S SNOWING !!!

School Visits Halton District School Board
Meeting with the Halton principals at the hotel by Halton principals.
At 10.00:Each group of 3 or 4 guests leaves to the schools with ’their’ principal.

can_17-11-2014_001
can_17-11-2014_004

can_17-11-2014_002

can_17-11-2014_003

can_17-11-2014_005

can_17-11-2014_006

can_17-11-2014_007

can_17-11-2014_008

can_17-11-2014_009

can_17-11-2014_010

can_17-11-2014_011

can_17-11-2014_012

can_17-11-2014_013

can_17-11-2014_014

can_17-11-2014_015

can_17-11-2014_016

can_17-11-2014_017

can_17-11-2014_018

can_17-11-2014_019

can_17-11-2014_020

can_17-11-2014_021

can_17-11-2014_022

can_17-11-2014_023

can_17-11-2014_024

can_17-11-2014_025

can_17-11-2014_026

Dagverslag 18-11-2014

Dinsdag 18 november 2014

Bezoek Toronto University of Scarborough .

Op de universiteit werden we ontvangen door professor Steve Joordens. We begonnen met een gesprek over 21st century skills en wat we daarvan in het onderwijs in Ontario hebben teruggezien tijdens de schoolbezoeken van gisteren. Lori DiMarco en Peter Aguiar van het Toronto Catholic District School Board vertelden een en ander over de organisatie van het Canadese onderwijs per provincie. Dit School Board heeft een project opgezet,‘The Next Project’,waarin ‘The Next Admin’,‘The Next Teacher’,‘The Next parent’ en ‘the Next student’ centraal staan. Het werkt op basis van 4 C’s: Collaboration, Communication, Creativity en Critical Thinking (document met de uitwerking hiervan is beschikbaar op de website van de Toronto Catholic District School Board: www.tcdsb.org). In 2012 heeft het Schoolboard een conferentie georganiseerd voor alle docenten in Ontario over 21st century skills. Aan de scholen werd gevraagd hun beste lessen over 21st century skills te laten zien. Het bleek dat dit in de opvatting van de scholen vooral lessen waren waarin technologie een rol speelde. Na de conferentie waren docenten overtuigd van de noodzaak om 21st century skills een plek te geven in het onderwijs, maar op welke manier dit tot uiting zou moeten komen in het klaslokaal, bleef een grote vraag. De 4 C’s (the next project) moeten docenten helpen te checken of hun lessen gaan over 21st century skills. Het herhaaldelijk oefenen van 21st century skills helpt de verschillende domeinen: critial thinking, creative thinking, communication, collaboration, self-reflective thinking in het leerproces van de leerling.
PeerScholar is een door Steve Joordens opgezette tool bedoeld om het onderwijs in 21st century skills in de lespraktijk vorm te geven.

can_18-11-2014_001

can_18-11-2014_002

can_18-11-2014_003

can_18-11-2014_004

can_18-11-2014_005

can_18-11-2014_006

can_18-11-2014_007

can_18-11-2014_008

can_18-11-2014_009

PeerScholar -Where technology fits:
Er is een grote groep leraren die al wel kan werken met technologie, maar er zijn ook nog veel leraren die hier niet mee uit de voeten kunnen. Er moet wel een duidelijk doel zijn waar technologie iets aan toe kan voegen.

Purpose Built Technologie:
Vraag docenten wat werkt in onderwijs en vraag vervolgens een ICT-er om de technologie vorm te geven. De technologie moet wel eerst goed getest worden voordat het in het onderwijs wordt geïmplementeerd.

Assessments:
Peer assessment: leerlingen beoordelen elkaars werk. Als je maar van één persoon feedback krijgt, is het de vraag hoe betrouwbaar dit is. Van meerdere personen feedback krijgen, betekent dat de leerling zelf moet nadenken en filteren wat de waarde van de feedback is en wat hij/zij daar mee gaat doen. De leerling moet kunnen kunnen uitleggen waarom hij/zij de feedback wel of niet gebruikt.
Self assessment: zelfreflectie
Formative Assessment: dit is nog geen eindevaluatie in de zin van een cijfer geven, maar een soort tussenevaluatie waarin feedback wordt gegeven als advise voor verbetering.

Phases:
– Phase 1: create, de leerling maakt de opdracht
– Phase 2: assess, de leerling beoordeelt werk van anderen, geeft hier een cijfer/ranking aan, geeft op een constructieve en positieve manier feedback en een tip hoe te verbeteren.
– Phase 3: revise, de leerling denkt na over de gegeven feedback. Wat kan ik hiermee? Wat ga ik er mee doen? Waarom wel/niet? (doel = eigen werk verbeteren)

Doelen PeerScholar:
Leerlingen/studenten voorbereiden op het leven (flexibel kunnen bewegen en reageren op verschillende situaties).
Leerlingen een tool geven waarmee het leren een duidelijker doel krijgt.
Een structuur bieden om feedback te testen/oefenen.
Iedere leerling de gelegenheid bieden om anoniem feedback te geven aan peers, dus ook de verlegen leerling die dit in het klaslokaal niet drurft.
Praktische zaken
Money is an issue
PeerScholar wordt in het Nederlands vertaald worden (op dit moment is dit voor 90% gebeurd, dit duurt nog tot aan volgend schooljaar)
Library map: oplossing voor docenten die denken geen tijd te hebben of die het te moeilijk lijkt. Hierin staan al uitgewerkte opdrachten klaar die makkelijk te gebruiken zijn.
Apple: samenwerking zit er aan te komen, zodat apps die met bijvoorbeeld BYOD gebruikt worden, direct worden geïmplementeerd in PeerScholar en zo een mogelijkheid geven voor feedback. Je kunt elk product (wat het ook voor bestand is) in PeerScholar laten beoordelen.

can_18-11-2014_010

Onderwijsveranderingsprocessen
Versnellen van pedagogische veranderingen: waarom en hoe? Er zijn verschillende krachten van verandering belangrijk om veranderprocessen goed te laten verlopen (technology, pedagogy, change knowlegde). Het werkt demotiverend om feedback te krijgen over wat anders moet, maar nooit te horen te krijgen hoe je dit moet aanpakken. Dit heeft te maken met:

Intern Locus of Control and Extern
En met: four kinds of motivation (positive, negative, exentric, intinstric). Veel docenten hebben wel de kennis, maar niet de vaardigheden. Tegenwoordig is verandering in aanbod van onderwijs niet te omzeilen. Het onder de knie krijgen van vaardigheden kost erg veel tijd (voorbeeld: karate leren). Dit voelt voor de meeste docenten als ‘te veel’.

Risk Removal:
Onderwijsverandering het liefst stapje voor stapje vormgeven, in trainingen, geef tijd, geef een goede context. Het moet niet voelen alsof de docent het alleen moet doen.
Het moet mogen mislukken, verbetering kan alleen ontstaan als het ook eens mag mislukken. Docenten mogen hiervoor niet afgestraft worden. De cijfers kunnen bijvoorbeeld lager uitpakken.
Voorlopers kunnen hun motivatie snel verliezen als het niet wordt opgepakt door de rest.
Erkenning door leidinggevenden is belangrijk.
Leerlingen opleiden als Tech-expert

Claims:
Alle partijen moeten de noodzaak zien van verandering (intrinsic motivation)
Bij een plan voor verandering moet er helder en redelijk gecommuniceerd worden naar de rest van de school, met goede tools en handvatten.
Directie van een school moet een duidelijke context voor de werknemers formuleren.

can_18-11-2014_011

This afternoon we had the great pleasure and honour to meet Andy Hargreaves.

A wonderful oppurtunity to meet a very famous educational thinker and reformer.

With great examples, mr. Hargreves made his way of thinking visible to everyone of us.

The lecture of mr. Hargreaves was all about his new book: Uplifting Leadership. Find everything about mr. Hargreaves on his website: http://www.andyhargreaves.com/

We discussed various themes, which all come down to one specific question, What makes a good organisation, and more towards our profession: why do we have such a succesful educational system?

Every question mr. Hargreaves asked, we had to discuss with each other to bring in one point, so in the end there would be a main picture of all our findings. Questions as: ‘ what explains the high level of your education system’, and ‘ what makes collaborating so difficult’ where very interesting to talk about, especially when you were paired to a teacher, principal or administrator of (in our case) Ontario. We all agreed the high level comes from putting the children on the no. 1 spot, and see them as individuals.

At this instant It would reach too far to talk about everything that we discussed, we need to further ellaborate on our notes. Engaging with Mr Hargreaves was indeed an uplifting experience and we will bring his interesting and inspiring ideas home and put them into real practice, share them with colleagues en raise our level of education to even higher standards. However, as mr. Hargreaves mentioned: don’t raise it too fast but ensure sustainable growth which will last for a long time, instead of fading away quite quickly, or falling back in lower standers after everybody else found out your way of working.

We would like to share some of mr. Hargreaves’ quotes:

First one is: ‘ the point of data is to start good conversation’: it is OK to have grades and to allign something to it, but don’t let it take over the system. Use it to ensure improvement!

The second one is: ‘ know what you don’t do well’: and let others do that for you. Be good in what you are good at, and don’t want to do everyting! In that case, everybody is doing what he or she is good at, and in the end we are all collaborating with each other to reach our goals.

Many thanks to mr. Hargreaves for being able to find the precious time to entertain is with his ideas and theories!

can_18-11-2014_012

can_18-11-2014_013

can_18-11-2014_014

can_18-11-2014_015

can_18-11-2014_016

Dagverslag 19-11-2014

Woensdag 19 november.

Ochtend: Dr.Frank Hayden Secondary School

can_19-11-2014_001

After a warm welcome with coffee and muffins we’ve were introduced to the school by the principal, Jackie Newton, members of her education team, teachers and of course students. We learned about the founding principles of the school and we’ve been shown some examples of how the students work with Google (Drive). Some videoclips, including a libdup to the song “Happy”, gave us great insights in the culture of the school.

can_19-11-2014_003

The school opened in September 2013 and was build in 7 years with school board and community. For example the attached library is opened for the entire community, as well as the gym facilities. We could really tell that everybody was proud of their school but also of their country when everybody stopped and stood still for the national anthem.

can_19-11-2014_004

can_19-11-2014_005

can_19-11-2014_006

can_19-11-2014_007

We were given a couple of options for the following hours so we could get a personalized experience of the Frank J. Hayden school. Those who selected the tour were shown around by some students, our math colleagues got the chance to see a lesson.

can_19-11-2014_008

can_19-11-2014_009

Before lunch we had a wonderful session with students where we got to ask any question we had. An informal lunch was a good ending for this Learning Session.

can_19-11-2014_010

The things that stayed with us are:

– building a community within the classroom
– the students’ needs are discussed with the students and are at the centre of the intervention from the teacher.
The students co- create their own education and use teachers and peers for their own feedback.
– students have, and take upon, a huge responsibility for their own learning. They are given the responsibility.
– Student Voice is important. They have passion projects; – open your worksheet, open up your own curriculum and decide what you want to learn and how you want to be evaluated.
– besides their own voice they have controlled choices, within the assignments of the teachers. E.g.: If they want to make a test or hand in a portfolio.
– Flipped classroom makes time at school, in the classroom, with teachers and students more valuable. Interaction and collaboration.
– Technology is Google based: Google drive, Google classroom.. .? In contrast to what Steve Joordens said tuesday. Students say it works as an agenda for them.
– No more paper and textbooks.
– students have lots of freedom in their time-management.

Some quotes we remembered:

– to the students: tell us what you need from your principal, your peers and your teachers.
– You don’t have to be in your classroom to be in your classroom.
– The journey is what matters, the learning process and not the end goal.

can_19-11-2014_011

can_19-11-2014_012

 

Middag:
NIAGARA FALLS & NIAGARA ON THE LAKE

Thanks to the perseverance of Anita and Bob we managed to make it all the way to Niagara Falls through the snow. Our busdriver wasn’t too happy, but caved in after all.
What a treat! The show, ICE and charming wind, made THE fall an experience to never forget.

can_19-11-2014_013

can_19-11-2014_014

can_19-11-2014_015

can_19-11-2014_016

can_19-11-2014_017

can_19-11-2014_018

can_19-11-2014_019

can_19-11-2014_020

can_19-11-2014_021

can_19-11-2014_022

can_19-11-2014_023

can_19-11-2014_024

can_19-11-2014_025

can_19-11-2014_026

can_19-11-2014_027

can_19-11-2014_028

can_19-11-2014_029

can_19-11-2014_030

can_19-11-2014_031

can_19-11-2014_032

can_19-11-2014_038

Dagverslag 20-11-2014

Donderdag 20 november

can_20-11-2014_001

can_20-11-2014_002

can_20-11-2014_003

can_20-11-2014_004

can_20-11-2014_005

can_20-11-2014_006

can_20-11-2014_007

can_20-11-2014_008

can_20-11-2014_009

can_20-11-2014_010

can_20-11-2014_011

can_20-11-2014_012

can_20-11-2014_013

can_20-11-2014_014

can_20-11-2014_015

can_20-11-2014_016

can_20-11-2014_017

can_20-11-2014_018

can_20-11-2014_019

can_20-11-2014_020

can_20-11-2014_021

can_20-11-2014_022

can_20-11-2014_023

can_20-11-2014_024

Dagverslag 21-11-2014

Vrijdag 21 november.

can_21-11-2014_001

can_21-11-2014_002

can_21-11-2014_004

can_21-11-2014_005

can_21-11-2014_006

Keynote: Andy Hargreaves

www.andyhargreaves.com

Uplifting leadership

Andy startte de keynote door ons na te laten denken over de momenten waarop we zelf uplifting hebben ervaren door de volgende vragen te stellen:

– Was het omdat je iets behaalde.

– Was het omdat anderen je voor gek verklaarde en je iets bereikte.

– Was het waardering van een belangrijk iemand

– Was het tegenwerking overwinnen

can_21-11-2014_007

Wijze les: ” voordat je dingen goed doet, moet je ze fout doen”.

Met een persoonlijk verhaal laat Andy zien dat het belangrijk is dat mensen je upliften, maar ook dat je zelf mensen uplift. Hij geeft aan dat we oog moeten hebben voor:

– de mensen die je upliften

– de mensen die naast je staan ( Peers)

– de mensen die achter je staan

Andy formuleerde vier uplifting criteria voor zijn studie naar uplifting forces:

– do beter than before

– do a lot with a little

– outperform your Peers

– create something from almost nothing

can_21-11-2014_008

Uplifting leadership:
Uplifting your performance, your people, yourself. We uplift ourselves by uplifting others.

6 uplifting forces:

1: een droom hebben

2: creativiteit en tegen de stroming ingaan. Hoe verbind je de toekomst mer het verleden. V.b.   Trenchcoat burberry. Wat hebben andere gemist?

3: samenwerken met je competitie.

4: pushing (naar elkaar) en pulling (in de juiste richting)

5: measuring with meaning: met data kun je een goede discussie starten.

6: sustainable grow: niet te snel

can_21-11-2014_009

can_21-11-2014_010

can_21-11-2014_011

can_21-11-2014_012

can_21-11-2014_014

can_21-11-2014_013

can_21-11-2014_015

can_21-11-2014_016

can_21-11-2014_017

Click for larger

can_21-11-2014_019

 

can_21-11-2014_018

 

Dagverslag 22-11-2014

Zaterdag 22 november

can_22-11-2014_001

can_22-11-2014_002

can_22-11-2014_004

can_22-11-2014_003

can_22-11-2014_005

can_22-11-2014_006

can_22-11-2014_007

can_22-11-2014_008

can_22-11-2014_009

Arrival next morning at 7AM in Holland :-)

can_23-11-2014_001

Galerij
Nog geen galerij beschikbaar

Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Naam Email