In het schooljaar 2020 – 2021 bieden Michel van Ast en Bob Hofman een eenjarige opleiding ‘Expert formatief leren en werken’ aan. De opleiding ‘expert formatief leren en werken’ is een eenjarige opleiding, bedoeld voor kartrekkers, LB-leerkrachten, LC/LD docenten, coördinatoren en/of teacher leaders die zich bezig houden met het realiseren van een formatieve cultuur in hun school.
En die werken vanuit een helder geformuleerde opdracht om een professionele leergemeenschap (PLG) als een jaarlaag, team, werkgroep enzovoorts te ondersteunen. Lees meer.
Master Classes Expeditie Onderwijs
Opleiding ICT – coördinator
ICT&E bood jaren de opleiding ICT-Coördinator aan enen heeft al ruin 550 ICT-coördinatoren opgeleid en gecertificeerd: De inschrijving voor de 28e opleiding ICT Coördinator startte op woensdagmiddag 18 september 2013. Deze 28e opleiding kent speciale aandacht voor Kwaliteit van leren. |
U werkt in een krachtige uitdagende omgeving samen met professionele collega’s. Na afloop van de opleiding heeft u:
|
Certificering ICT&E is geaccrediteerd voor het verzorgen van ICT-opleidingen. Bij een positieve beoordeling van uw ICT-beleidsplan en het volgen van ten minste 8 van de 10 contactbijeenkomsten ontvangt u het “Certificaat ICT-coördinator SO/PO/VO”. |
DoelgroepDe opleiding wordt aangeboden aan personen die werkzaam zijn in het (Speciaal) Onderwijs als leerkracht, klassenassistent en ICT-coördinator met:
|
Woensdag 23 maart Zijn we te gast op ’t Prisma in Arnhem, gastvrouw ICT-Coördinator Elle Peters.Als opening een inleiding over de medialessen, waar bij Joeri en Elle laten zien hoe media ook bij leerlingen met een beperking een nieuwe, rijke wereld openen. Er is ook aandacht voor negatieve kanten, zoals gameverslaving en niet-mediawijsgedrag met social media profielen vol met privé informatie.Tijdens de rondleiding laat collega Petronette ons kennis maken met de Swinx; geen frontale uitleg maar zelf ontdekken; hilariteit :-)Dan twee mooie presentaties van de deelnemers; Jurgen Jas vertelt over de weg naar het gebruik van ELO fronter, en Diana Aben laat ons kennis maken met Glogster en haar studiedag met de 4D-creatieregie methodiek. Wat kun je veel leren van presenteren; haarzuiver, via de SWOT-feedback benoemen de toehoorders het belang van:
Na een verdieping in “hoe het beleidsplan, een certificeringsdocument, ook echt mag passen bij jouw school”, deelt Elle hoe ze haar taak en rol als school- en bovenschoolse ICT’r in balans houdt. Waar haal je energie uit en waar zucht je wel eens diep van. Dank aan Elle Peters, goed voor elkaar ’t Pri(s)ma Woensdag 2 februari waren we te gast op het Corderius College in Amersfoort. Harry, dank, we komen in 2011-2012 graag weer terug (de eerste deelnemer heeft zich al ingeschreven). 500e deelnemer gecertificeerd! En de winaar is: ……. Tom Stoute. Op woensdag 22 september 2010 is de 25e opleiding ICT-coordinator gestart. De doelgroep is een mix van ICT-coordinatoren uit het SO en PO/VO, met als werkgebied cluster 1/2/3/4. Gezien het brede en funderende karakter van de opleiding blijkt in de praktijk dat de mix van onderwijsachtergronden van de ICT-coordinatoren de opleiding rijker maakt en de deelnemers zich prima thuis voelen. |
Lees ook het artikel van Harry Dubois over deze opleiding in het september 2010 van COS |
De opleidingslocatie. Voor de bijeenkomsten zijn we te gast op de Vila Nova school, Staringstraat 1, 3532 VM, Utrecht. Slechts op 10 minuten loopafstand van Utrecht CS. Enthousiast deelnemer en ICT-coördinator van de Vila Nova school Mw. Eveline Kaleveld heet ons van harte welkom op haar school. |
Van beleid naar leren. Ook binnen het speciaal onderwijs is men volop zoekende naar de plaats van ICT in het onderwijsleerproces. Duidelijk is dat de ICT-coördinator binnen het speciaal onderwijs een voortrekkersrol bij de implementatie van ICT kan vervullen; hij/zij heeft een coachende rol voor docenten die op zoek zijn naar nieuwe didactische mogelijkheden van ICT. Hiervoor zijn goede beleidsmatige afspraken nodig, vastgelegd in een ICT-beleidsplan. |
Vragen
|
Een opleiding die antwoorden biedt? Op al deze vragen bestaan geen pasklare antwoorden; elke school, elke leersituatie vraagt om een andere aanpak en een eigen uitwerking. De aangeboden opleiding legt de nadruk op het eigen leervermogen en biedt hulp bij de vertaalslag naar uw eigen leersituatie in uw organisatie. U leert, samen met uw collega’s in de opleiding, vanuit beleid doelen te stellen, uit te voeren en te evalueren. De focus is speciaal onderwijs; de ervaring leert dat deze opleiding ook voor ICT-coördinatoren uit het regulier onderwijs een schat aan nieuwe ervaringen biedt. |
COS mei 2012 – artikel ICT-Coördinator | |
Op woensdag 19 september 2012 start de 27e opleiding ICT-coördinator met een mix van ICT-coördinatoren uit het SO en PO/VO. Gezien het brede en funderende karakter van de opleiding blijkt in de praktijk dat de mix van onderwijsachtergronden van de ICT-coordinatoren de opleiding rijker maakt en de deelnemers zich prima thuis voelen. In deze nieuwe opleiding hebben we specifiek aandacht voor de rol van de ICT-coördinator in het ontwerpen en uitvoeren van Passend Onderwijs. ICT&E werkt samen aan Passend Onderwijs met APS en Interstudie/NDO. | |
De opleidingslocatie. De bijeenkomsten vinden plaats bij Cursus- en vergadercentrum Domstad op steenworp afstand van Utrecht CS. Adres: Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht |
|
Van beleid naar leren. Binnen het regulier en speciaal onderwijs is men volop zoekende naar de plaats van ICT in het onderwijsleerproces. Duidelijk is dat de ICT-coördinator binnen het speciaal onderwijs een voortrekkersrol bij de implementatie van ICT kan vervullen; hij/zij heeft een coachende rol voor docenten die op zoek zijn naar nieuwe didactische mogelijkheden van ICT. Hiervoor zijn goede beleidsmatige afspraken nodig, vastgelegd in een ICT-beleidsplan. Omdat elk kind anders leertis Passend Onderwijs met ICT een uitdaging voor de ICT-Coördinator in opleiding… |
|
Op woensdag 18 september 2013 start de 28e Post-HBO opleidingmet ICT-coördinatoren uit het SO en PO/VO. Gezien het brede en funderende karakter van de opleiding blijkt in de praktijk dat de mix van onderwijsachtergronden van de ICT-coordinatoren de opleiding rijker maakt en de deelnemers zich prima thuis voelen. In deze nieuwe opleiding hebben we specifiek aandacht voor de rol van de ICT-coördinator en kwaliteit van leren. Hoe kan de ICT-Coördinator collega’s ondersteunen bij het verrijken en verdiepen van het leren met ICT? ICT als middel om nog beter te kunnen differentiëren! | |||
De opleidingslocatie. De bijeenkomsten vinden plaats bij Cursus- en vergadercentrum Domstad op steenworp afstand van Utrecht CS. Adres: Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht |
|||
|
|||
Een opleiding die antwoorden biedt? Op al deze vragen bestaan geen pasklare antwoorden; elke school, elke leersituatie vraagt om een andere aanpak en een eigen uitwerking. De aangeboden opleiding legt de nadruk op het eigen leervermogen en biedt hulp bij de vertaalslag naar uw eigen leersituatie in uw organisatie. U leert, samen met uw collega’s in de opleiding, vanuit beleid doelen te stellen, uit te voeren en te evalueren. De focus is kwaliteit van leren; de ervaring leert dat deze opleiding voor ICT-coördinatoren uit het regulier en speciaal onderwijs een schat aan nieuwe ervaringen biedt. |
|||