De studiereizen naar Australië die ICT&E organiseert richten zich op het bezoeken van experts en scholen waar formatief leren en werken, gebaseerd op John Hattie’s ‘Visible Learning’, echt beleefd wordt. Waar de pijlers van zijn werk op allerlei plekken in school zichtbaar en voelbaar zijn.
De deelnemers bekijken de scholen die we bezoeken vanuit verschillende perspectieven. Van een krachtige, beleidsmatige aangestuurde onderwijsontwikkeling tot inspirerende voorbeelden die de deelnemers direct op hun eigen school kunnen toepassen.
Tijdens de studiereis in februari 2020 bezochten we onder andere de Akira Secondary College in Cranbourne, Victoria. Met een formatieve schoolcultuur waar begrippen als ‘Alignment’, ‘Common Language’ en ‘Teacher Efficacy’ in praktijk worden gebracht. Met een hele duidelijke en eenduidige boodschap: “Zo leren en werken wij hier op deze school”.
Bij de opening op Alkira vielen ze ons al direct op, de handige rode en blauwe ‘magnetic labels’ met kernbegrippen uit formatief leren.
Tijdens de rondleiding door de school zagen we ze in ieder klas, bij ieder vak!
Bij een lesobservatie in een Arts Class, zagen we hoe een docent op basis van een gesprek met leerlingen de opdracht met behulp van de labels op het bord verder uitwerkte.
Woorden uit de mond van docenten Geert Broeren en Joke Vos, deelnemers van het Meander College in Zwolle. Inmiddels hebben Geert en Joke de labels tijdelijk met stift op het bord geschreven. Geert vertelt: “Ik werk al met leerdoelen, maar door het expliciet benoemen van de succescriteria kan ik nu, aan het einde van mijn les, veel beter evalueren. Ik sluit nu af met vragen als:
Vraag van Bob: ‘In welke mate betrekken jullie leerlingen bij het benoemen van die succescriteria?” Geert komt met een duidelijk antwoord: “Kijk, we komen uit een toetscultuur, dus op dit moment noteer ik de succescriteria bij de leerdoelen, dat is al pure winst. Geluk bij een ongeluk in de huidige virussituatie is, dat we meer tijd vrij kunnen maken voor onderwijsontwikkeling.
Samen met mijn collega Joke Vos, die door de reis naar Australië net zo geïnspireerd is als ik, maken we voor het laatste semester nieuwe verwerkingsopdrachten. In deze opdrachten hebben leerlingen meer eigenaarschap en regie over het leren. Ze reflecteren op basis van feedback tijdens het leren en evalueren met succescriteria hun leeropbrengst”. Joke vult aan: “Dat hebben we met eigen ogen gezien in Australie en werden daar zo enthousiast van, dat we nu zelf soortgelijke verwerkingsopdrachten gaan ontwerpen.” Die magnetische labels zijn dan een uitkomst!
En hoe kan dat nu beter dan met ondersteuning van dezelfde magnetische labels die we op Alkira zagen? Met toestemming van de Alkira school heeft ICT&E ze in Nederland laten maken. Deze magnetische labels zijn inmiddels in vier talen beschikbaar. Afmeting van de grote labels bedraagt 35 x 7 cm.
Dankzij een oproep van docent René van der Beek in de FB-groep ‘Actief leren zonder cijfers’ zijn er nu ook een aantal bestellingen voor labels in het Duits. Ik zie de verschillende klassen op 1 school al voor me, in het Nederlands, in het Engels en in het Duits…. ben heel benieuwd wat de leerlingen dan bij Frans vragen als ze geen………… (De eerste docent Frans heeft zich overigens al gemeld :-)).
Nou, dat had wat meer voeten in de aarde…. maar gelukkig we zijn er uit. Met dank aan o.a. Paul Simons (Mondiraan College), Dico Krommenhoek (Wolfert College) en deelnemers aan de FB-groep ‘Docenten Frans’. De eerste bestellingen zijn al binnen, het ontwerp gaat 24 augustus naar de drukker. De Franse labels zijn vanaf 28 augustus leverbaar.
De labels zijn pers set van 6 labels te bestellen met onderstaand bestelformulier.
De kosten bedragen € 15,00 per set, inclusief 21% BTW. Verzendkosten bedragen € 5,40.
Bestellingen boven de € 100,- worden gratis verzonden.