Na succesvolle ervaringen in 2013, 2014, 2015 en 2016 zullen van februari t/m mei 2017 nieuwe Learning Circles rondom kinderrechten worden aangeboden in het Nederlands en Engels, door het Global Teenager Project, iEARN and ICT&E.
–> Inschrijving voor 2017 is mogelijk vanaf 1 november 2016.
—-
Neem eens een kijkje bij de 12 Learning Circle Wiki’s van 2016 en zie hoe leerlingen samen leerden over kinderrechten door grenze(n)loos samen te werken.
Bekijk ook eens:
Dit is af te leiden uit het VN Verdrag voor de Rechten van het Kind. In de Learning Circles gaan we niet alleen samen ontdekken hoe het is gesteld met kinderrechten; we kunnen ook iets DOEN om de omstandigheden van leeftijdgenoten te verbeteren.
In de Learning Circles van 2016 maakten we kennis met leerlingen uit Nepal, die ons vertelden dat er door de aardbeving veel scholen zijn ingestort. We volgden een Expeditieteam van 15 leerlingen van De Grundel uit Hengelo, dat in Nepal de handen uit de mouwen stak voor de herbouw van een school.
Zij hebben regelmatig verslag gedaan op hun Facebook pagina en hun ervaringen ook in een prachtig reisverslag gedeeld. Ook leerlingen van een aantal scholen uit de Learning Circles hebben hun steentje bijgedragen om de actie ‘Een school voor Nepal’ te laten slagen.
Een Learning Circle is een tijdelijke ‘wereldwijde klas’ waarin leerlingen en leerkrachten van alle onderwijssoorten in binnen en buitenland samen werken en samen leren. Met behulp van internet, e-mail en social media, communiceren leerlingen rond vooraf afgesproken thema’s met elkaar. Dit zijn thema’s die dicht bij de belevingswereld van kinderen liggen zoals het recht op voeding, veiligheid, onderwijs of gezondheid.
Learning with the world, not just about it
In een Learning Circle leren kinderen op basis van wederkerigheid. Door ervaringen en kennis uit te wisselen via een wiki, ontwikkelen ze inzicht in elkaars leefomgeving. Werken in een Learning Circle betekent voor een school bezig zijn met vakinhoud, coöperatieve leervormen, wereldburgerschap en 21st century skills tegelijk. Dat maakt elke Learning Circle een unieke leerervaring voor leerling en leerkracht.
In deze Learning Circles over kinderrechten worden kinderen uitgedaagd tot verwonderen, vragen, onderzoeken en delen. Met hun verhalen en bijdragen verbinden leerlingen uit binnen- en buitenland zich met elkaar. Samenwerkend leren maakt ze bewust van kinderrechten en samen delen geeft hen een stem.
Leraar24 maakte een prachtige impressie op de Werkenrodeschool in Groesbeek, waar Juf Linda en Juf Anke echt het allerbeste uit hun leerlingen halen.
Voor ervaringen van leerlingen en hun leraren met de Learning Circles, zie ook de pagina Testimonials van Learning Circle scholen.
Ieder kind heeft rechten en die zijn vastgelegd in het VN- kinderrechten verdrag. Op 20 november 2014 vierden we het 25-jarig bestaan van dit verdrag, dat door bijna alle landen ter wereld werd ondertekend, maar niet wordt nageleefd zoals is afgesproken. Hoe is dit verdrag, uitgewerkt in 54 artikelen, nu voor kinderen te begrijpen? Hebben kinderen over de hele wereld, gehandicapt of niet, dan ook allemaal dezelfde rechten en hoe is de werkelijke situatie voor kinderen?
Deze belangrijke vragen en vele meer, komen in de Learning Circles aan bod op een manier die leerlingen uitdaagt verder te kijken en verdiepend te leren. Kinderen stellen elkaar vragen over kinderrechten, vertellen hun eigen verhalen en die van anderen en delen wat ze ontdekt hebben. Leerlingen uit Suriname, Curaçao en Nederland gaan met elkaar op wereldreis om ervaringen te verzamelen!
Doen jullie ook mee?
Van februari t/m mei 2016 hebben de leerlingen zich eerst aan elkaar voorgesteld in hun wiki.
Vervolgens kwamen thema’s in de vorm van ‘uitdagingen’ rondom kinderrechten aan bod, die de deelnemers uitnodigen op onderzoek uit te gaan, ervaringen en verhalen te delen en op een creatieve manier online in de wiki te zetten. Er was ruimte voor eigen inbreng en voldoende mogelijkheid keuzes te maken die passen bij (het niveau en de wensen van) de deelnemende kinderen.
De tijdlijnen/planning vind je hier: Voor PO/SO en voor VO/VSO.
Aan het eind van deze periode van samen leren, hadden de leerlingen van het VO/VSO ook de mogelijkheid een individuele opdracht te maken, waarbij ze verbonden worden aan andere leerlingen (peers) uit andere landen in hun Circle en zo directe feedback geven en ontvangen! Door de inzet van peerScholar komt leren mét elkaar nog een stap dichterbij ieder kind.
De kosten van deelname aan een Kinderrechten Learning Circle bedragen € 395,- per deelnemende groep, inclusief een startbijeenkomst en begeleiding. Uit deze bijdragen betalen we ook de kosten van de deelname aan de Circles van de scholen voor wie dit financieel niet haalbaar is.
Activerende werkvormen, gespreksvaardigheden en verdiepend leren (Klik voor meer informatie)
Hilversum, donderdag 11 februari 2016, 15:00 – 17:30 uur.
Klik hier voor de overige Learning Circle workshops.
–> Inschrijving voor de Learning Circles van 2017 is mogelijk vanaf september 2016.