Waarom een 6e studiereis naar Suriname met 36 deelnemers? ICT&E organiseerde al meer dan 70 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo’n reis bijdraagt om bij een beoogde verandering los te komen uit vertrouwde kaders. Echt samenwerkend leren bereik je beter door leerlingen de tools te geven om te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als docent verandert ervaar je beter op een studiereis.Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega’s in binnen- en buitenland aan de slag te gaan. Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?Er zitten er in deze studiereis, naast schoolbezoeken ook twee volle dagen workshops, om samen met alle Surinaamse collega’s de LC’s en webcams voor te bereiden En natuurlijk ontdekken we samen het echte Suriname, de warme, vrolijke mensen en de schoonheid van het land. Zo’n reis vergeet je van je leven niet. Of zoals een docent na een studiereis als reflectie met ons deelde; “Deze reis gaf me nieuwe leerkracht voor zeker 10 jaar”. In 2012 nam Marleen Kieft (Oberon) deel aan de studiereis; zie hier haar verslag.Zie voor meer indrukken de verslagen van de studiebezoeken van januari 2009, januari 2010, januari 2011 en januari 2012. |
||
Wie organiseert de reis? De studiereis wordt georganiseerd door ICT&E, ism iEARN Suriname en het Global Teenager Project. De deelnemers dienen zelf voor een reis- en annuleringsverzekering te zorgen. De meeste scholen hebben een collectieve reisverzekering, vraag dit op school goed na! |
||
Waarom samen leren in een Learning Circle? Learning Circles hebben hun kracht in de aflopen 10 jaar meer dan bewezen; ze bieden een veilige en goed ondersteunde leeromgeving die internationaal samenwerken mogelijk maakt. In het Engels, Frans, Duits, Spaans, Arabisch en nu opnieuw in het Nederlands met Suriname. De leerkrachten en docenten stellen de structuur en heldere tijdsplanning op prijs en samen ontdekten we hoe een Wiki een hoge mate van eigenaarschap van leren in een Learning Circle mogelijk maakt. We gaan er mee door en blijven verbeteren! |
||
SO en PO samen in ? Onderwijs heeft tot doel kinderen te vormen en voor te bereiden op hun toekomst in de 21e eeuw. ICT bij uitstek biedt kinderen uit het regulier- en speciaal onderwijs de kans om samen te leren. Met het samenwerken van PO en (V)SO scholen ontstaat een leergemeenschap waar, met de juiste aanpassing, een beperking niet meer uitmaakt. Een ‘gemengde Learning Circle SO-PO’ is niets meer en minder dan een afspiegeling van de werkelijke wereld om ons heen. De praktijk van de Learning Circle in 2007-2008 en 2008-2009 heeft laten zien dat kinderen en jongeren die (internationaal) samenwerken moeiteloos barrières slechten die volwassenen als drempel voor samenwerkend leren hebben bedacht. Daarnaast zorgde de studiereis voor veel enthousiasme en nieuwe energie. Uit evaluatie leerden we dat we de omvang van de LC’s kleiner mag: maximaal 8 scholen. Van februari tot mei 2012 bieden we met in totaal 48 scholen aan. |
||
Drie VMBO Learning Circles? Wie denkt dat alleen HAVO en VWO leerlingen baat hebben bij internationaal samenwerken, slaat de plank goed mis! Zeker ook de VMBO leerlingen krijgen in hun toekomstige werk te maken met internationale aspecten. Dankzij de groeiende contacten met Suriname zijn we in contact met een aantal MULO scholen die graag willen samenwerken. De VMBO-MULO Learning Circle in 2009 was een groot succes; we bieden 10 klassen uit de onderbouw VMBO een unieke kans om te internationaliseren in het Nederlands; de samenwerking met de 10 klassen in Suriname verloopt in twee veilige en goed ondersteunde Learning Circles VMBO-MULO. We bieden graag ruimte voor de deelnemende VMBO docenten om hun partner scholen in Paramaribo te bezoeken en zich samen op de Learning Circle voor te bereiden.Zes VMBO leerlingen. Wie eenmaal de impact van een homestay in een internationale uitwisseling heeft ervaren, weet dat het verblijf in een gastgezin een waardevolle ervaring is. Nu in juni 2009 zeven Surinaamse leerlingen te gast waren in Nederlandse gastgezinnen; zijn we extra blij met het aanbod van coordinator Nila Pershad dat er voor Nederlandse leerlingen een gastgezin in Suriname is. |
||
Testimonials: Diana Aben. Op mijn eigen school en in het dagelijks leven probeer ik de flow van Suriname vast te houden om alles te laten komen zoals het komt. Ik denk nu meer in mogelijkheden dan in beperkingen. Ik laat leerlingen uit andere groepen deelnemen aan onze circle zodat het via de leerlingen verder de school inrolt en hiermee hoop ik de houding van mijn collega’s spelenderwijs te laten mee veranderen. Ik verwacht dat de leerlingen (ZML) door te werken binnen een learning circle zullen genieten van het idee dat ze samenwerken met leerlingen uit een andere cultuur, en dat dit hun gevoel van eigenwaarde zal vergroten. Ze ondernemen tijdens de schooltijden iets wat veel kinderen op een reguliere school niet aangeboden krijgen. Doordat ze vragen van leeftijdsgenoten beantwoorden zal de motivatie voor het leren groter zijn. Het leerrendement en plezier zal groter zijn. Ik heb veel winst gehaald door een week in andermans keukens rond te snuffelen en te verkeren onder gelijkgestemden. Dat is een ervaring die ik niet had willen missen. Dus als je in 2012 de kans krijgt, om mee te gaan naar Suriname… Dan kan ik maar één ding zeggen: DOEN!!!Tom Stoute. De vele smaken, geuren en kleuren die het land verzameld heeft door op een voorbeeldige manier samen te leven met verschillende culturen maakte deze studiereis tot een onvergetelijke trip. Aan het einde van de sterk gevulde week hebben we maar een minpunt kunnen vinden; na een week moeten we alweer terug naar huis! Wat ik persoonlijk van de reis geleerd heb is dat je optimaal gebruik moet maken van de middelen die je aangeboden worden. Het lijkt vanzelfsprekend dat je over de nieuwste materialen en passende methodes kan beschikken, maar vergelijkend en terugdenkend mag je zeker meer dan tevreden zijn met de kansen die jou, je school en je omgeving geboden worden om er iets moois van te maken. Vooraf las ik op de website van de ICT&E het citaat “Deze reis gaf me nieuwe leerkracht voor zeker 10 jaar”. Achteraf gezien kan ik me hier alleen maar bij aansluiten! |
||
In één zin… | ||
“Doordat ik er ben geweest heb ik extra motivatie om met het project te starten.” “Je verrijkt hiermee je eigen visie van het onderwijs.” “Voor mij is het met name de ervaring geweest om te realiseren hoe goed wij het voor elkaar hebben in Nederland en dat is wat ik ook de kinderen in mijn klas hoop over te brengen.” “Het gaf me weer leer’kracht’, dat is echt waar.” “Het aanpakken van praktische problemen die het project met zich brengt leveren een ervaring op die moeilijk te evenaren is in de normale lesgang.” “Het is echt een aanwinst wat je betreft je eigen lesgeven en hoe docenten en leerlingen in het leven staan.” |
||
Wanneer is de studieweek in Paramaribo?
|
||
Contactpersonen Suriname Mw. Betty Burgos – iEARN Suriname en Global Teenager Project coördinator Suriname Mw. Miriam Weekers – Speciaal Onderwijs Mw. Nila Pershad – iEARN SurinameContactpersonen Nederland Dhr. Bob Hofman – Global Teenager Project Coördinator Internationaal Mw. Laurenske Hofman – Research & Development ICT&E |
||
Hoe kan ik me opgeven? U vult hier het deelnameformulier studiereis Suriname 2013. Na ontvangst wordt uw deelname via de email bevestigd en ontvangt u een factuur. Na ontvangst van uw betaling bent u daadwerkelijk ingeschreven.Kosten De kosten van de studiereis bedragen 1990,- euro. Inclusief vliegen, lokaal transport, verblijf in hotel Eco resort, ontbijt en diner. Exclusief kosten van mogelijke vaccinatie en de Toeristenkaart .Hotel We verblijven in hotel Eco-Resort in Paramaribo. Op basis van 2-persoonskamer. Eenpersoonskamers zijn tegen meerprijs beschikbaar. |
||
Subsidie Bij het Europees Platform kunt u subsidie Professionalisering Docenten aanvragen. De hoogte van deze BIOS subsidie bedraagt maximaal 750 euro. |
||
De projectondersteunende links staan in het rechter menu. |
Nog geen reacties
Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.