ICT&E organiseerde al meer dan 60 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo’n reis bijdraagt om bij een beoogde verandering los te komen uit vertrouwde kaders. Echt samenwerkend leren bereik je beter door leerlingen de tools te geven om te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als docent verandert ervaar je beter op een studiereis.
Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega’s in binnen- en buitenland aan de slag te gaan.
Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?
Er zitten er in deze studiereis, naast schoolbezoeken ook twee volle dagen workshops, om samen met alle Surinaamse collega’s de LC’s en webcams voor te bereiden En natuurlijk ontdekken we samen het echte Suriname, de warme, vrolijke mensen en de schoonheid van het land. Zo’n reis vergeet je van je leven niet. Of zoals een docent na een studiereis als reflectie met ons deelde; “Deze reis gaf me nieuwe leerkracht voor zeker 10 jaar”.
Zie voor meer indrukken het verslag van het januari 2009 studiebezoek.
Stinafo
Stinafo biedt hulp aan kinderen en jongeren met een beperking. Dit Stinafo in Nederland, maar ook overzee. In Nederland worden zowel individuele kinderen en jongeren als ook instellingen voor kinderen met een handicap gesteund.
De hulpverlening overzee richt zich enkel op de vroegere Nederlandse koloniën Suriname, de Nederlandse Antillen en Indonesië. Ter plaatse wordt alleen hulp geschonken aan instellingen op projectbasis.
Scholengemeenschap Mariëndael heeft al een groot aantal jaren een nauwe band met Stinafo. Zo zijn er door medewerkers van SG Mariëndael op opdracht van Stinafo een groot aantal ICT projecten in het speciaal Onderwijs uitgevoerd op Curaçao en in Suriname. Ook sport en spel staat bij Stinafo hoog in het vaandel, vandaar dat Stinafo
de Learning Circle Sport van harte ondersteund!
De studiereis wordt georganiseerd door ICT&E, ism SG. Mariendael,
iEARN Suriname en het Global Teenager Project.
Waarom samen leren in een Learning Circle?
Learning Circles hebben hun kracht in de aflopen 10 jaar meer dan bewezen; ze bieden een veilige en goed ondersteunde leeromgeving die internationaal samenwerken mogelijk maakt. In het Engels, Frans, Duits, Spaans, Arabisch en nu opnieuw in het Nederlands met Suriname. De leerkrachten en docenten stellen de structuur en heldere tijdsplanning op prijs en samen ontdekten we hoe een Wiki een hoge mate van eigenaarschap van leren in een Learning Circle mogelijk maakt. We gaan er mee door en blijven verbeteren!
SO en PO samen in vier Learning Circles?
Onderwijs heeft tot doel kinderen te vormen en voor te bereiden op hun toekomst in de 21e eeuw. ICT bij uitstek biedt kinderen uit het regulier- en speciaal onderwijs de kans om samen te leren. Met het samenwerken van PO en (V)SO scholen ontstaat een leergemeenschap waar, met de juiste aanpassing, een beperking niet meer uitmaakt. Een ‘gemengde Learning Circle SO-PO’ is niets meer en minder dan een afspiegeling van de werkelijke wereld om ons heen.
De praktijk van de Learning Circle in 2007-2008 en 2008-2009 heeft laten zien dat kinderen en jongeren die (internationaal) samenwerken moeiteloos barrières slechten die volwassenen als drempel voor samenwerkend leren hebben bedacht. Daarnaast zorgde de studiereis voor veel enthousiasme en nieuwe energie. Uit evaluatie leerden we dat we de omvang van de LC’s kleiner mag: maximaal 8 scholen.
Dus bieden we in 2010 4 SO/PO learning Circles met in totaal 32 scholen (16-16) aan.
Wie denkt dat alleen HAVO en VWO leerlingen baat hebben bij internationaal samenwerken, slaat de plank goed mis! Zeker ook de VMBO leerlingen krijgen in hun toekomstige werk te maken met internationale aspecten.
Dankzij de groeiende contacten met Suriname zijn we in contact met een aantal MULO scholen die graag willen samenwerken. De VMBO-MULO Learning Circle in 2009 was een groot succes; we bieden 10 klassen uit de onderbouw VMBO een unieke kans om te internationaliseren in het Nederlands; de samenwerking met de 10 klassen in Suriname verloopt in twee veilige en goed ondersteunde Learning Circles VMBO-MULO.
We bieden graag ruimte voor de deelnemende VMBO docenten om hun partner scholen in Paramaribo te bezoeken en zich samen op de Learning Circle voor te bereiden.
Wie eenmaal de impact van een homestay in een internationale uitwisseling heeft ervaren, weet dat het verblijf in een gastgezin een waardevolle ervaring is. Nu in juni 2009 zeven Surinaamse leerlingen te gast waren in Nederlandse gastgezinnen; zijn we extra blij met het aanbod van coordinator Nila Pershad dat er voor zes Nederlandse leerlingen een gastgezin in Suriname is.
Wanneer is de studieweek in Paramaribo?
Contactpersonen Suriname
Mw. Betty Burgos – iEARN Suriname en Global Teenager Project coördinator Suriname
Mw. Miriam Weekers – Speciaal Onderwijs
Mw. Nila Pershad – iEARN Suriname
Contactpersonen Nederland
Dhr. Bob Hofman – Global Teenager Project Coördinator Internationaal
Mw Elle Peters – SG. Mariendael – Speciaal onderwijs
Mw. Ria Kattevilder – Project Coördinator ICT&E
U vult hier het deelnameformulier studiereis Suriname 2010 in.
Na ontvangst wordt uw deelname via de email bevestigd en ontvangt u een factuur.
Na ontvangst van uw betaling bent u daadwerkelijk ingeschreven.
De kosten van de studiereis bedragen 1790,- euro.
Inclusief vliegen, lokaal transport, verblijf in hotel Eco resort, ontbijt en diner.
Exclusief kosten van mogelijke vaccinatie en visum. (we verzorgen een gezamenlijke visumaanvraag)
Hotel
We verblijven in hotel Eco-Resort in Paramaribo.
Op basis van 2-persoonskamer. Eenpersoonskamers zijn tegen meerprijs beschikbaar.
Subsidie
Bij het Europees Platform kunt u subsidie Professionalisering Docenten aanvragen.
de hoogte van deze BIOS subsidie bedraagt maximaal 750 eruo.
Nog geen reacties
Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.