Suriname – dinsdag 19 januari 2010 – reisverslag

Dinsdagochtend 19 januari 2010De tweede dag in het trainingscentrum van Telesur. Vandaag komen alle Surinaamse collega’s om gezamenlijk in de oefenwiki te werken en vandaar dat we voorzien van alle beschikbare laptops om 8.00 uur de bus in gaan. Even nog een tussenstop om verlengsnoeren aan te schaffen en in de bus nog een peptalk, want het valt niet mee om op deze stralende dag toch weer het frisse trainingscentrum in te moeten. Maar…. we kunnen het en we hebben er zin in!We starten met een demonstratie van het Skypecontact met Ria Kattevilder die thuis in Nederland zorgt dat alle aanpassingen op de oefenwiki weer verwerkt worden. Vervolgens komt er contact met Eliane vanuit Libanon, die laat zien hoe je aan degene met wie je aan het skypen bent, kunt laten zien wat jij op je desktop hebt. Concluderend: Het is zeker de moeite waard om Skype op je computer te installeren, want je breidt het aantal mogelijkheden om te communiceren enorm uit.Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Daarom is het belangrijk dat we leren hoe we een foto op de wiki moeten zetten. Er volgt een duizelingwekkende reeks tips. Over de grootte van foto’s: een foto die in beeld klein lijkt is in bites misschien heel groot. Over het terugvinden van foto’s: verander de naam zo dat het voor jou duidelijk is. Zet er jpeg achter…er wordt ons verzekerd dat de handleiding voor het plaatsen van foto’s al op de wiki staat. En willen we ook nog een handleiding van fototoestel naar de computer -ja dat willen we- dan komt die er ook op. We verhuizen naar het computerlokaal en gaan met onze oefengroep een vraag beantwoorden. Wij komen zogenaamd uit Indonesië en leven ons helemaal in. Het lukt om een foto van een tempel te plaatsen. Oef!

In de oefengroep ontstaan levendige gesprekken. Over onderwijs. Ik durf nu wat meer te vragen. Hoe kan het nou toch dat scholen zo weinig te besteden hebben? Twee collega’s vertellen. Ouders betalen €2,50 per jaar aan schoolgeld. Het ministerie van onderwijs betaalt scholen niet niet maar geeft spullen. Stoelen, tafels, boeken en 5 wc-rollen, 5 bezems, 5 dweilen per jaar. De rest moet je bijelkaar sprokkelen, ritselen.

Ja, we merken in gesprekken met degenen in Suriname dat het werken op een school hier echt in een aantal opzichten verschilt ten opzichte van het werken bij ons. Het is hier heel normaal om er een tweede baan bij te hebben. Nadat je op school klaar bent rond 13.00 uur, weer verder te gaan werken in een winkel vanaf een uur of vier.

Over eten gaat het ook veel. Over Surinaamse gerechten, vruchten en sapjes. Ken je dat niet? Nee, jullie zijn echte bakra’s! Moet je proeven! Inmiddels is zuurzak mijn favoriet. Als later bekend wordt wie met wie in een Learning Circle komt, gaan er duimen omhoog naar elkaar: we zitten in één groep met de mannen die ons wegwijs hebben gemaakt in het onderwijs en de Surinaamse keuken.

Bauke en Ivo

Dinsdagmiddag 19 januari 2010

Na een heerlijk broodje met kip, vis of aardappel konden we er weer tegen. Door de fanatiekelingen, die de oefenwiki nog niet helemaal onder de knie hadden, werd het broodje achter de computer opgegeten om tijd te besparen. Na veel oefening begon het voor de meeste mensen wel duidelijk te worden, al bleken de grote niveauverschillen toch wel een uitdaging. We kregen de opdracht om antwoord te geven op de bedachte onderzoeksvragen en dit in de oefenwiki te zetten. Ook maakten verschillende mensen van de gelegenheid gebruik om even te Skypen of te mailen met het thuisfront. Na een korte terugkoppeling bleek hoe inventief mensen kunnen zijn bij het beantwoorden van de vragen. Nooit geweten dat een pad een uitstekend vervoersmiddel zou kunnen zijn of dat je Canberra in Australië via de buidel van een kangoeroe kunt bezichtigen.

Dan is het tijd om de groepen voor de “echte wiki” uiteen te sturen om het thema te gaan bepalen. Voor sommigen een hele uitdaging, voor anderen een fluitje van een cent. Iedereen is er tenslotte uitgekomen en met hier en daar een kleine aanpassing komt het allemaal goed. Thema’s die gekozen zijn, zijn o.a. familie / vrije tijdsbesteding / communicatie / feesten en vieringen / leefsituatie van de schoolgaande jeugd, wonen etc.

Tenslotte was er voor de Surinaamse collega’s nog een verassing namens de deelnemende Nederlandse scholen. Machiel hield een prachtige toespraak waarin ook de vriendelijkheid van de Surinaamse bevolking werd vernoemd. Zelfs tijdens onze fietstocht werden we enthousiast begroet vanwege de enorme tropische regenbui! De creatieve cheque (gemaakt door Machiel, Evelien en Daniëlle) werd overhandigd, die het voor veertien scholen mogelijk maakt om vier maanden te internetten. Deze kan na een goede afronding van de Learning Circles worden besteed. Hierdoor kan internet ook na de Circles worden gecontinueerd. Met luid applaus werd de cheque in ontvangst genomen. Hierna konden we weer heerlijk genieten van de Surinaamse keuken, Wat nog steeds niet verveeld. De Surinaamse collega’s droegen het Wikilied nog eens voor (voor geïnteresseerden te verkrijgen bij Bob). Wat een geslaagde afsluiting was van een intensieve, maar leerzame dag. Reza, de chef (chauffeur), bracht ons terug naar het hotel waarna iedereen zijn gang kon gaan.

Het was voor ons erg lastig om ons tijdens het schrijven van dit verslag te concentreren. Stefan liet namelijk een fragment (tenminste dat was de bedoeling) horen van de band waarin hij speelt. Aangezien dit fragment met geen mogelijkheid meer kon worden afgesloten vulde deze herrie (sorry Stefan!) de veranda, maar zorgde wel voor hilarisch gelach onder de gasten. Na hulp van een Surinaamse ober met verborgen ICT talenten kon de boel worden afgesloten waarna het applaus volgde. Mocht het toepassen van onze vergaarde kennis ons nog niet lukken, kunnen we altijd onze behulpzame Surinaamse ober om hulp vragen…
Jolande en Maureen


Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.