Op de vijfde excursiedag mogen we kiezen tussen een bezoek aan de Hospital School en een International School. Een delegatie van acht dames en één heer gaat voor de eerste optie, de Keinumäki Hospital School. Dat betekent een lange busrit naar een rustige bosrijke wijk in Espoo. Over een bevroren voetpad glibberen we van de bushalte naar de ingang. Voor ons rijdt zojuist een taxi weg. Het jongetje dat er blijkbaar uit is gestapt moet net als ons even wachten tot iemand ons binnenlaat.
Maar daarna worden we warm verwelkomd met koffie, soesjes en een enthousiaste principal Riitta. We nemen plaats in een gezellige personeelsruimte. Mooie stoelen, lekkere banken en een keukentje. ”Je had het gisteren moeten zien….”, zegt Riitta met beschaamde blik.
Tijdens het eerste deel van de ochtend krijgen we uitleg over het speciaal onderwijs in Finland. Naast de school die wij vandaag bezoeken, ligt er op twee kilometer afstand nog een nevenlocatie. Hier wonen uithuisgeplaatste kinderen. Op dat moment komt een leerkracht in sportkleding binnen. Ze vertelt dat ze iets later is, omdat ze nog ochtendgymnastiek moest geven.
Het eerste wat Riitta ons vertelt is dat ze zo trots is op haar team van 14 leerkrachten en 12 assistenten. Op school zitten 32 leerlingen in de bovenbouw en 32 leerlingen in de onderbouw. In Finland zijn 33 Hospital Schools. Voor plaatsing op de Hospital School is een medische verklaring van de dokter nodig. Scholen moeten hierbij wel aantonen dat er al veel zorg op de reguliere school heeft plaatsgevonden. De Hospital Schools zijn naast school ook learning centers, met elk een andere specialisatie.
Op de Keinumäki school zitten leerlingen met neurologische, psychiatrische en leerproblemen. Er is meer behoefte aan plaatsen in het speciaal onderwijs dan beschikbaar. De 32 plekken zijn continu bezet, dus vaak duurt het even voordat kinderen geplaatst kunnen worden. In afwachting van plaatsing krijgen sommige leerlingen individueel onderwijs, wat volgens Rita niet wenselijk is voor de kinderen. Bij plaatsing op de Hospital School is er een observatieperiode van vier weken bij één leerkracht. Er wordt dan een plan opgesteld en er is veel contact met ouders. In het plan van aanpak staat ook een verwachting van het aantal jaren speciaal onderwijs. In deze periode kijkt het team goed hoeveel schooluren de leerling aankan. De uitbreiding van aantal lesuren en docenten neemt in de loop van de tijd toe. Elk jaar vindt er een evaluatie plaats of de leerling mag blijven. Het streven is terugplaatsing naar het regulier onderwijs. De ervaring leert dat dit bij jongere kinderen eerder slaagt dan bij oudere leerlingen. Vaak komen oudere leerlingen te laat in het Speciaal Onderwijs, waardoor de kinderen al beschadigd zijn.
Vanuit de Hospital school gaan leerkrachten naar reguliere scholen toe om ze te consulteren bij hun hulpvragen. Afhankelijk van de vraag maakt Riitta zelf een keuze aan wie van haar docenten ze de opdracht geeft. Docenten worden dan vrij geroosterd. De consultatie is voor scholen gratis. Leerkrachten die dit doen hebben hiervoor een opleiding gevolgd. Kira vertelt dat ze in eerste instantie niet direct met tips en adviezen komt, maar het open over de leerling en de situatie wil hebben. Samen met de leerkracht komen ze tot een plan van aanpak voor de eerste vier weken. Na twee weken is er tussentijds contact. Ook evalueren ze de voortgang met ouders. Soms is het al genoeg om alleen inzicht te geven in het functioneren van de leerling door middel van een ingekleurde Excelsheet. Van een rode weekinvulling kleurt het schema zo steeds meer oranje en groen.
Kira en Riitta zien allebei de meerwaarde van zo’n dubbele functie. Doordat je voor de klas staat, hou je affiniteit met de doelgroep én kan je nieuwe dingen eerst uitproberen in je eigen groep. Tevens ervaart Kira zelf ook hoe moeilijk het soms kan zijn. Dit helpt haar in de begeleiding van leerkrachten. Bovendien vertelt Kira dat zij zelf ook leert van het kijken op reguliere scholen. Er is veel respect over en weer.
Binnen het regulier onderwijs zijn gedragsproblemen en agressieve problemen de grootste uitdaging van dit moment. De Hospital School speelt hierop in door met subsidie vanuit de regio op elke school preventief de “Safe Learning Environment” training aan te bieden. Dit is een training gericht op de veiligheid van de leerling zelf, de medeleerlingen en de leerkrachten. Doel is het voorkomen van escalatie.
Kira vertelt hoe goed haar principal is -Riitta straalt van oor tot oor- en dat dit ook de succesfactor van de school is. Zij geeft duidelijk aan dat de principal vooral pedagogisch verantwoordelijk is. Zij gaat echt uit van wat de leerling nodig heeft en kijkt vooral naar mogelijkheden. De eerste vraag die altijd gesteld wordt is: Wat is het beste voor dit kind? Bij de pedagogische aanpak worden recente wetenschappelijke inzichten betrokken. Het gevoel van eigenwaarde van de leerling speelt een belangrijke rol.
Na deze inzichten krijgen we een rondleiding door de school. Voorafgaand aan ons bezoek kregen we te horen dat het niet zeker was of we de klassen daadwerkelijk in konden, omdat dit veel van de leerlingen vraagt. Maar uiteindelijk mogen we alle klassen even in.
Opvallend zijn de prikkelvrije lokalen met weinig leerlingen, ongeveer 3 tot 5. Een aantal klassen zijn met elkaar verbonden door een tussendeur, waarbij er uitwisseling plaats kan vinden van leerlingen en leerkrachten. Alle leerkrachten hebben een alarm om. Er wordt meer meebewogen met wat een leerling nodig heeft, zoals een leerling die vanaf de bank liggend de uitleg volgt en een leerling met een kussen op haar tafel. In elke groep is naast de leerkracht een assistent aanwezig. Niet elke klas heeft even veel visualisaties en andere hulpmiddelen. De docenten bepalen ieder jaar zelf wat ze willen aanschaffen aan materialen voor de klas. Er zijn geen vakleerkrachten, maar sommige leerkrachten hebben een extra talent dat wordt ingezet, zoals muziek of Spaans.
Om 10.45 uur mogen we onze lunch nuttigen: wederom een warme maaltijd. We hebben geluk; omdat het eten vanuit het ziekenhuis wordt aangeleverd is er iedere dag een toetje, en uitgerekend vandaag is dat ijs. Na de lunch vragen Riitta en Kira nog onze aandacht voor “Remember the Future”. Dit lijkt een beetje op “Eigen Kracht Conferentie”. De deelnemers (ouders, school en hulpverlening) hebben samen een strak georganiseerd gesprek waarin het het doel wordt vastgesteld. Belangrijk is te benadrukken dat niemand schuld heeft aan het probleem. Vervolgens krijgt elke deelnemer dezelfde vraag: Wat kan jij doen om dit doel te bereiken?
Eén van de uitspraken van Riitta blijft ons in het bijzonder bij. Een leerling gaf ooit een samenvatting over deze school in drie woorden: “Coöperation, coöperation en coöperation” is. Deze woorden dringen op de terugweg in de bus nog eens extra tot ons door. De sleutel is vertrouwen hebben in elkaar. Waarderen van elkaar professionaliteit en uitgaan van elkaars kwaliteiten.
|