Suriname – januari 2013 – Reisverslag Corlaer / Anton Resida

Zaterdag 19 januari 2013
We zijn met de groep van 13 leerlingen en 2 begeleiders richting Suriname vertrokken. We mochten een uur langer slapen, want het vliegtuig vertrok later. Drie leerlingen moesten op schiphol nog een toeristenkaart halen, maar daarna konden we gaan. De laatste spullen werden van de ene koffer naar de andere koffer verplaatst en de laatste tranen werden gelaten, maar dan is het zover. We hadden een goede, maar lange vlucht. Demi, Lukas en Yosri mochten nog in de cockpit kijken en kregen op zanderij nog een rondleiding door het vliegtuig. Daarna konden we onze koffers ophalen en richting de bussen, die ons naar het Eco-resort bracht. We hebben de sleutels opgehaald,  de spullen naar de kamer gebracht en we zijn nog wat gaan eten bij ’t Vat in Paramaribo. Een lange dag, maar we zijn op de plaats van bestemming.
Zondag 20 januari 2013
Vandaag werden eerst Larissa, Sanne en Demi opgehaald door de gast gezinnen.
Top
Top
Vervolgens ging de rest van de groep mee met de stadstour. Mildred vertelde over verschillende plaatsen in Paramaribo. We zagen de verschillende wijken/gebieden van Paramaribo. We kwamen langs regeringsgebouwen. We reden een rondje om het onafhankelijkheidsplein. Mildred kan goed vertellen over Suriname en weet er veelvan. Het was een leerzame rit, met veel informatie en mooi foto’s. Het blijft indrukwekkend hoe verschillende godsdiensten en culturen zo mooi naast elkaar kunnen leven. We zagen veel gebouwen die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken.
Top
Top
Top
Top
Maandag 21-01-2013
Vandaag zijn we begonnen met ondernemend leren op de Anton Residaschool. We hebben met elkaar een product (borstelroboto) gemaakt. Van dit product moesten we een naam verzinnen en een verkoopplan maken. Hiervoor gebruiken we de 5 p’s (product, prijs, PR, plaats, personeel) en de 5 w’s (wie, wat, waar, waarom, wanneer). Daarna zijn we begonnen met het maatschappelijk ondernemen. We werden in drie groepen verdeeld en moesten het programma op de stizona, annie’s creche en de huberstichting voorbereiden. Het samenwerken kwam langzaam op gang, maar het was leuk om met de leerlingen samen te werken.
Top
Top
Top
Top
Top
Dinsdag 22 januari 2013
Op de dinsdag zijn we doorgegaan met alle voorbereidingen. De 5 w’s waren de rode draad. Wie gaat het spel uitleggen en uitvoeren, wat voor spellen gaan we doen, waarom kiezen we voor dit spel (niet alle kinderen kunnen elk spel doen), waar gaan we het spel doen en wanneer doen we het spel (de tijdsplanning). Tussendoor hebben we Hendrik (de directeur van de school) twee microscopen en een heleboel schoolspullen overhandigd.
Daarna moesten we weer snel door. Vandaag moest het programma voor de sport- en speldag af zijn. Aan het eind van de ochtend moest het plan gepresenteerd worden. Wat gaan we morgen doen?
Top
Het was een drukke ochtend, er is hard gewerkt. Op naar de uitvoering op de verschillende scholen.
Woensdag 23 januari 2013
Vandaag is de dag dat we gesplitst worden en naar drie scholen gaan. De sport- en speldag wordt op drie scholen uitgevoerd. De grootste groep ging naar Stizona en twee kleinere groepjes gingen naar Annie’s Creche en de Hubertstichting. De uitvoering van het programma ging erg goed. Er stond een team leerlingen die goed samenwerkte en alles goed voorbereid hadden. De leerlingen van Stizona vonden het helemaal fantastisch. We hadden geen radio voor de ochtendgymnastiek (voorzover dat nodig was, het was al erg warm), maar een docent had haar auto neergezet…..daar kwam een geluid uit!!! We konden beginnen met de TjuTjuWah.
Daarna was het tijd voor de spelletjes. Aan het eind werd er nog een potje gevoetbald door de echte voetbaljongens van stizona. Dit ging er soms hard aan toe.
Top
Het was een hele gave ochtend. Leuk om met zoveel kinderen plezier te maken en te sporten. De leerlingen van Stizona vonden het ook helemaal fantastisch. Het programma verliep zoals gepland en de voorbereiding in de groep was goed. We zijn goed begeleid door twee coaches (1 van Corlaer en 1 van Anton Resida).
’s Middag zijn we met de hele groep naar de plantage Frederiksdorp geweest. Mildred was ook mee en kon heel veel vertellen over de plantage en wat er vroeger allemaal gebeurd is. Het was een indrukwekkend verhaal. We zijn er met bootjes heen gegaan. Onderweg konden we nog rivierdolfijntjes zien en natuurlijk had Bob hem weer op de foto.
Top
Donderdag 24 januari 2013
Vandaag zijn we met alle leerlingen en coaches naar de Bloementuinschool geweest. Het programma van Stizona ging mee en we hebben het daar uitgevoerd. Ook hier was de auto van 1 van de coaches handig om met de TjuTjuWah te beginnen. Op de dinsdag hadden we het programma al gedeeld met de andere leerlingen dus iedereen wist wat hij/zij moest doen. Het was een voordeel dat het grootste deel het programma al een keer gedaan had, dus we konden aan de slag. Na het dansje werden alle leerlingen in teams verdeeld en kon elk team naar een onderdeel gaan en starten. Volgens 1 van de coaches van de Anton Resida was deze ochtend wel het hoogtepunt. De leerlingen hebben goed samengewerkt, de voorbereiding was goed en de leerlingen van de Bloementuin hadden super veel plezier.
Top
De televisie kwam ook nog langs voor een interview.
Top
Wat een plezier hadden de leerlingen van de Bloementuin. De kinderen die niet zoveel durfde konden een ketting maken. Uiteindelijk hadden alle kinderen door veel inzet en flexibiliteit van onze leerlingen een top ochtend op de Bloementuinschool.
Top
Vrijdag 25 januari 2013
Vandaag de grote afsluiting op whitebeach. Alle leerlingen van de Anton Resida komen ook.
Het was een dag vol plezier, lekker eten en leuke muziek.
Top
Top
Zaterdag 26 januari 2013 
Helaas……….we moeten weer terug naar huis. We kijken terug op een fantastische reis. We hebben veel geleerd, gezien en gedaan. Kortom…..super!!! We Love Su. Tijdens onze laatste fotoshoot kwamen we een groep studenten tegen uit Ghana.
Top
In de krant!
Top

 


Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.