Expeditie Onderwijs: internationalisering als werkvorm in het VO |
Kennis hebben van andere landen, andere talen, culturen en gewoonten. Van en met elkaar leren en elkaar begrijpen, vaardigheden opdoen op het gebied van communiceren met respect. Dat lijken vanzelfsprekend zaken in onze huidige netwerksamenleving, wij immers een onderdeel van een Global Village. Maar is de allerbelangrijkste reden om te internationaliseren wel, dat het inspireert! Leerlingen leren er niet alleen veel van, maar doen vaak onvergetelijke ervaringen op. Maar hoe geef je dat handen en voeten in je school? Hoe zoek en vind je de juiste partnerscholen in het buitenland?Het is belangrijk internationale activiteiten niet als los onderdeel te zien, maar te integreren in het onderwijs. Internationaliseren met ict wordt steeds vaker ingezet als activerende werkvorm om lessituaties uitdagender en aantrekkelijker te maken voor leerlingen. Steeds vaker verbinden scholen internationaliseringsprojecten aan het onderwijsprogramma en vinden internationaliseringsactiviteiten ook plaats binnen de open ruimte in het curriculum.
In deze presentatie maakt u kennis met een aantal concrete projecten en mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan. Van virtuele projecten waar de wereld in de klas komt, tot en met echte onderwijs “Expedities” waarin leerlingen de wereld in trekken. ‘Todays learners are tomorrows leaders’. Dat is het motto van het Global Teenager Project dat 20.000 leerlingen in 40 landen verbindt. Vakoverstijgend leren met veteranen in Canada; ondernemend leren met Suriname en Curaçao voor MULO en VMBO.. er zijn nog steeds kansen te over! Aan ons om die toekomstige leiders ‘wereldwijs’ te maken. Gaat u mee op expeditie? |
LVO – De ontdekkingsreis |
Nog geen reacties
Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.