Uit de schoolgids: Visio Onderwijs Rotterdam is in de eerste plaats een gewone school waar leerlingen leren en zich ontwikkelen. Toch is het ook een heel speciale school, want de visuele beperking van onze leerlingen vraagt om aanpassing van het onderwijs. Bijvoorbeeld aanpassingen van het materiaal, de lesmethoden en de lesomgeving.
Wij willen onze leerlingen een stevige basis bieden voor de toekomst. Dat doen we door hen te leren wie ze zijn, ze sociaal vaardig te maken, maar vooral door een goede opleiding waarmee ze kansen krijgen in het vervolgonderwijs. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen een reëel beeld krijgen van hun mogelijkheden. Daarom besteden we veel aandacht aan ervaringsgericht leren. Onze leerlingen nemen daarom deel aan schooloverstijgende projecten zoals: excursies, werkweken en werkervaringstrajecten. Dit doen we zoveel mogelijk samen met reguliere scholen.
Sinds 2014 neemt Visio Onderwijs Rotterdam (en Visio Onderwijs in Grave) vol enthousiasme deel aan de Learning Circles Kinderrechten. In 2013 en 2014 zijn docenten van beide locaties ook mee geweest op studiereis naar Suriname. Hierdoor is er o.a. een hartelijke samenwerking ontstaan met de Louis Braille school in Paramaribo, ook een school voor kinderen met een visuele beperking.
Op 18 mei bezocht Manon van Herwijnen Visio in Rotterdam, om met de leerlingen en docenten te spreken hoe zij het samen werken in de Learning Circles ervaren.
Joey en Bilal geven me een rondleiding door de school, met veel uitleg over speciale aanpassingen voor hen, anders dan op andere scholen.
Ali leest een stukje voor uit een boek dat hij leuk vindt:
In een gesprek met de leerlingen blijkt dat zij het werken in de Circle niet alleen leuk vonden, maar dat ze ook veel leerden dat ze ‘indrukwekkend’ vonden. Hieronder een deel van dit gesprek:
Wat zouden jullie willen zeggen over het meedoen in de Learning Circle?
‘Ik vond ’t wel belangrijk, het onderwerp over kinderrechten. Ik vond het vooral erg om te zien dat kinderen uit Europa en andere werelddelen niet naar school kunnen gaan’.
Heb je dat nu voor ’t eerst gezien in de Circle?
‘Ja, dat is echt voor ’t eerst. Dat wist ik niet zo’.
‘Ik vond het vooral leuk. En ik had lol met de films maken. Maar het heeft ook wel te maken met leren. Die kinderen moeten gewoon echt drie uur heen lopen en weer terug, voor gewoon water. Dat was wel indrukwekkend. En dat de partijen in Ukraine die oorlog moeten oplossen’.
‘We zagen ook dat kinderen voor bijvoorbeeld 20 cent heel lang t-shirts moeten maken en dat kleine kinderen dan niet naar school gaan, maar dat ze gaan werken. Ze leren niks, ze blijven alleen maar bij hun moeder en vader’.
Denk je dan ook samen aan oplossingen?
‘Ja, we regelen hier ook op school dat je stage kunt lopen en naar school. Dat kun je daar ook doen, zodat je het beiden kunt doen’.
Wat vind je van het samenwerken met kinderen van andere scholen?
‘De scholen uit alle landen werken samen aan de kinderrechten. Samen laten ze op een creatieve manier zien hoe ze daarover denken’.
‘Je wil dat iedereen iets goeds krijgt later. En de afgelopen weken zag ik wel dingen die ik nooit eigenlijk wist’.
‘We moeten dat met andere scholen doen, want dan kunnen we misschien acties opzetten.
Ik wil geld inzamelen zodat kan worden onderzocht waarom soms gehandicapte mensen in Nederland niet naar school kunnen gaan.Het zou mooi zijn als die ook naar school gaan’.
‘We hebben ook veel naar filmpjes en informatie gekeken van andere scholen. Dat was gaaf en soms ook echt zielig. Ik weet nog dat het water dat ze gebruikten niet erg schoon was. Het kwam uit een soort tank.
En ik zag kinderen die in oorlog zitten, zodat ze ook niet naar school kunnen gaan.
Het is ook gewoon heel ingrijpend als je zolang moet lopen als je water nodig hebt. Echt raar..
Dus we moeten gewoon bij de tweede kamer regelen dat er vergunningen komen en geld voor waterputten’.
Denken jullie dat het zin heeft om zo samen te werken in de Learning Circle. Is dat ook actie?
‘Het helpt wel een beetje, maar we moeten het groter aanpakken. Maar in de Circle proberen we elkaar te overtuigen dat we het allemaal beter willen dan nu’.
Leerling Sandra zegt: ‘Eigenlijk doe je dit omdat je veranderingen wil maken‘.
Robert Steendijk praat met zijn leerlingen over de aanpak van de uitdagingen.
Vandaag plannen ze ieders taak voor de uitwerking van ‘het recht op veiligheid’.
Wouter den Engelsman is ‘supertrots’ op zijn leerlingen. Hij legt uit wat voor hen en voor hem zelf de waarde van het werken in een Learning Circle is:
Wat is voor jou de waarde van het werken in een Circle?
‘In mijn groep merk ik dat het zin heeft, want ze vinden het én heel leuk en als ze er enthousiast aan werken, dan beklijft het ook. Ik kan ze vertellen over een oorlog in Uganda en dan is ’t klaar. Maar nu moeten ze het zelf uitzoeken en erover werken. Dan willen ze gelijk nog meer zelf leren. Dan denk ik..ok..dat zit niet helemaal in m’n tijd, maar dat nemen we dat ook gewoon mee. Ze onthouden het echt niet als ik ze het vertel, maar omdat er intensief aan gewerkt is, vanuit een eigen motivatie’.
Hoe maak je ruimte voor het werken op deze manier?
‘Als je dit in je rooster wil, moet je creatief aan de slag. En dan goed bedenken: Wat moeten we in de komende periode doen aan onze doelen en hoe hangen we die dan op aan werken over kinderrechten?
De blokuren kantoor en mens en maatschappij gebruik ik er gewoon voor, dan hoef ik niet anders te doen, want dit past er dan gewoon bij en in. Terwijl je Learning Circles doet, ben je bezig met spelling, met googelen, met ICT en maatschappijkennis. Je doet het allemaal tegelijk en dan is het dus goed. Er is genoeg te doen, presentaties maken, of maquettes, dat je zo kunt doen. Het kan heel goed overlappen met je doelen. Alles kan, als je maar wilt’.
Wat levert het meer op dan zinvolle kennis?
‘Het vergroot hun wereld zeker. Het gaat verder dan school en huis. Ze hebben nu gewoon ontdekt dat er landen zijn waar ze een pomp hebben i.p.v. een kraan, dat wist niemand. Daar zijn ze dan ook oprecht verwonderd over. En ik stel me bewust ‘lui’ op, dan moeten ze het echt zelf doen. En het versterkt de banden onderling op sociaal gebied ook. Ze worden veel beter in samen plannen maken en taken verdelen en spreken elkaar erop aan ook’.