1. Global Learning Circles & Children’s Rights
ISTE Conference, Philadelphia, USA, Monday June 29 2015
2. Global Learning Circles & Children’s Rights
iEARN World Conference, Brasilia, Brazil, July 27-31 2015
3. Actief Burgerschap en Learning Circles
Werkenrode School, Groesbeek, 14 oktober 2015, aanvang 14:30 uur
4. Global Learning Circles & Children’s Rights
Quest Conference, Toronto, Canada, Thursday November 19 2015
5. Introductie Learning Circles
Arnhem, woensdag 9 december 2015, aanvang 15:00 uur
6. Startbijeenkomst Studiereis Suriname 2016
Arnhem, woensdag 9 december 2015, 19:00 – 20:30 uur
7. Verdiepend leren in de Learning Circles
Paramaribo, donderdag 28 januari 2016, 08:00 – 15:00 uur
8. Activerende werkvormen, gespreksvaardigheden en verdiepend leren
Hilversum, donderdag 11 februari 2016, 15:00 – 17:30 uur
Hands-on Workshops
(Voorbeelden uit de wiki’s)
Locatie: ISTE Conference, Philadelphia, USA, Monday June 29 2015
Description: Students from 16 countries learn and work together in a methodology of challenge-based learning as part of the Global Teenager Project and Learning Circles about children’s rights. This interactive experience is supported by peerScholar, enabling students worldwide to learn from each other’s work and own their learning. Special conditions Global collaboration.
Costs:
Locatie: iEARN World Conference, Brasilia, Brazil, July 27-31 2015
Description: Learning with the world; create your own global classroom; Learning Circles Children’s Rights
Can you imagine how exited your students will be if they find out that their research and presentation on food and health in their own community has been seen by more than 600 people from 20 different countries? Reading comments from students in The Netherlands in a wiki, explaining that the sing the same songs, yet their food is so different? Imagine your students learning with Brazilian Students, looking at a video clip in which they express what safety means for them. Or reading a response of students from the USA on their findings on wasting food and clean drinking water. Many teachers would love to see that happen in their classroom, yet we all know how much time and energy it takes for an individual school to arrange. That’s why, facilitated by the Global Teenager Project, over 90 schools from 16 countries learn and work together in Children’s Rights Learning Circles (iEARN/UNICEF).
Our Learning Circles offer a 12-week interactive, challenge driven learning process that provides content knowledge in a rich 21st century skills context. And even better, ALL Learning Circles are inclusive, so there is a place for every student to join as we look at talents beyond disabilities!! The assessment of learning skills in this the project is supported by peerScholar in collaboration with the University of Toronto. The inclusion of peerScholar enables students from around the world to view, critique, assess and learn from each other’s work in the project, while taking ownership of their own learning. Finally, after 25 years of iEARN global learning, we are able to prove that our approach of ‘learning with the world’ enriches mastering content knowledge with skills acquisition better and more meaningful than traditional learning .We welcome you to join our workshop and participate in our February 2016 Learning Circles.
Costs: 660 $US
Locatie: Werkenrode School, Groesbeek, 14 oktober 2015, aanvang 14:30 uur
Inhoud: Docenten van de Werkenrode School (VSO) nemen met hun leerlingen al een aantal jaren deel aan de Learning Circles. De studiereis naar Suriname is een vast onderdeel van hun voorbereiding op het werken in de Circles. Sinds 2014 is deelname aan de Learning Circles Kinderrechten in het curriculum verweven met Expeditie Onderwijs en Actief Burgerschap. Daarbij worden de leerlingen zelf uitgedaagd een groot leeravontuur aan te gaan.
In 2014 maakten twee leerlingen van Werkenrode School voor het eerst deel uit van het reisgezelschap naar Suriname. Zij bleken volwaardige ambassadeurs voor het Expeditieonderwijs én de Learning Circles Kinderrechten. In dit schooljaar is de fakkel doorgegeven aan twee andere leerlingen, die de onderneming met hart en ziel hebben voortgezet. Bekijk hier hun verslagen en foto’s op Facebook.
In deze bijeenkomst gaan we ook in op hoe deelname aan de studiereis en de Learning Circles kan worden verbreed naar een Expeditie met en voor leerlingen, gericht op een uitvoerbaar project in Suriname.
Onze collega’s van Werkenrode school leggen in een presentatie uit hoe enthousiast zij zijn over deze opzet. Zij laten zien hoe zij het proces van werken in de Learning Circles hebben verweven met aandacht voor actief burgerschap en de expeditie naar Suriname. We bespreken hoe de docenten dit praktisch hebben uitgewerkt in een door hen opgesteld stappenplan.
Kosten: € 50,-, bij deelname aan de Studiereis Suriname 2016 zijn de kosten van deze bijeenkomst inbegrepen.
Locatie: Quest Conference, Toronto, Canada, Thursday November 19 2015
Inhoud:
Kosten: 550 $CAN, deze kosten zijn inbegrepen bij de Studiereis Canada 2015.
top
Locatie: Hilversum, woensdag 9 december 2015, aanvang 15:00 uur
Inhoud: In februari 2016 gaan we samen beginnen met de Learning Circles Kinderrechten.
Om goed voorbereid te zijn, komen we (in Nederland) twee keer bij elkaar:
Tijdens deze eerste bijeenkomst maken we kennis met elkaar, wisselen ervaringen uit met ervaren deelnemers, richten ons op het principe van de Circles en het werken met de uitdagingen in de Wiki. Dus het wordt hands-on en met elkaar aan de slag! We gaan ervan uit dat er van elke deelnemende school tenminste een docent aanwezig is.
Kosten: € 50,- *
Locatie: Hilversum, woensdag 9 december 2015, 19:00 – 20:30 uur
Inhoud: Na de Introductieworkshop Learning Circles ontmoeten de reizigers elkaar. Leerlingen, ouders en docenten ontvangen hiervoor een uitnodiging. Samen gaan we het programma voor de reis goed bespreken en allerlei praktische zaken komen aan bod.
Kosten: zijn bij de Studiereis Suriname 2016 inbegrepen.
Locatie: Paramaribo, donderdag 27 januari 2016, 08:00 – 14:00 uur
Inhoud: In deze workshop ontmoeten collega’s uit Suriname en Nederland elkaar. Ze maken kennis met elkaar en met het werken in de Learning Circles. We delen eerdere ervaringen en bespreken hoe de komende periode in de Learning Circles een rijke leerperiode van samenwerkend leren voor onze leerlingen kan worden.
We gaan in op didactische achtergronden en manieren om de Learning Circles betekenisvol te kunnen maken. Dat doen we o.a. door ons te verdiepen in activerende werkvormen en door samen te ontdekken hoe leerlingen zoveel mogelijk betrokken raken én ruimte krijgen om zelf initiatieven te nemen in het proces van de Learning Circles.
Kosten: zijn bij de Studiereis Suriname 2016 inbegrepen.
top
Locatie: Comenius College, Bisonlaan 1, 1217 GH Hilversum, donderdag 11 februari 2016, 15:00 – 17:30 uur. (Kom je met de trein, neem dan vanaf Station Hilversum lijn 105 naar Nimrodpark)
Inhoud: Deze tweede workshop (in Nederland) biedt een verdieping in inzicht, om leerlingen optimaal mét en van elkaar te laten leren in de Learning Circles Kinderrechten 2016. We gaan in op didactische achtergronden en manieren om deze leerperiode betekenisvol en verrijkend te kunnen maken.
We beginnen met het bekijken van de onderwerpen die in de Learning Circles aan bod komen. Bij het opzetten van de uitdagingen in de Circle is gekozen voor een variatie van vormen om samen te werken, te leren en verwonderen over het thema kinderrechten. Als docent kies je voor jouw groep de beste vorm die motivatie, betrokkenheid en inzet los maakt. We verdiepen ons in activerende werkvormen en ontdekken hoe leerlingen ruimte krijgen om zelf initiatieven te nemen in het proces van de Learning Circles. We richten ons op keuze en gebruik van leeractiviteiten, tools en materialen om leerlingen te stimuleren. Om het leren in de Learning Circles te versterken wisselen we ook succeservaringen uit over de aanpak van de uitdagingen.
In de Circles dagen we leerlingen uit zich bewust te worden van hun eigen kinderrechten en die van andere, over hun grenzen heen.
Om leerlingen goed te kunnen begeleiden bij een gecompliceerd thema als ‘kinderrechten’ bespreken we hoe je als docent een betekenisvol, veilig en open gesprek tussen je leerlingen voert.
Alexandra Bronsveld van HVO verzorgde hierover een workshop in 2015 en schreef:
Filosoferen over kinderrechten
Een goed en fijn leergesprek in de klas organiseren is een hele kunst en de rol van de docent als gespreksleider is daarbij bijzonder. Bij het filosoferen doet de docent een stap terug en faciliteert. Dit betekent dat je niet mee mag filosoferen en het gesprek van de leerlingen moet volgen: follow the community where it leads to. We zijn gewend om de expert te zijn maar bij het filosoferen zijn de rollen omgedraaid en bepalen de kinderen de agenda.
In deze presentatie/workshop keren we één van de onderwerpen uit de Learning Circles Kinderrechten binnenstebuiten, gaan we spelen met denken en oefenen we de rol van de gespreksleider.
Centraal staat: Hoe kan een gesprek opbouwen? Welke tools kan ik inzetten? Welke vragen stel je als gespreksleider? En vanuit welke houding werk ik?
Agenda
14:45 uur – Inloop
15:00 uur – Inleiding over de inhoud en opzet van de Learning Circles Kinderrechten
15:30 uur – Bespreken van werkvormen in groepjes; terugkoppeling op werkvormen
16:15 uur – Korte pauze
16:30 uur – Leergesprekken met kinderen
17:15 uur – Samenvatting en Vragen
17:30 uur – Afsluiting
Kosten: € 50,-
(wordt opgenomen in factuur voor deelname LC)
Ter aanvulling:
De kosten voor deelname aan een Learning Circle bedragen € 395,- per deelnemende groep. Hiermee wordt de organisatie, het opzetten van de Circles én het begeleiden van alle scholen bekostigd. Met de bijdragen ondersteunen we ook scholen in landen die ontoereikende financiën voor deelname hebben.