Hub Noord-Brabant omvat vijf scholen voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. De leerlingen zijn vier tot twintig jaar oud en hebben verstandelijke beperkingen, al dan niet in combinatie met lichamelijke, sociaal-emotionele en/of psychiatrische problemen.
Hub Noord-Brabant, locatie Rosmalen is een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs (SO en VSO) voor kinderen en jongeren met leer- en gedragsproblemen in de leeftijd van 4 tot 20 jaar. De school telt 250 leerlingen. Een enthousiast team van 90 mensen zorgt voor onderwijs en begeleiding op maat.
Hub Noord-Brabant neemt vanaf 2014 deel aan de Learning Circles Kinderrechten.
Op donderdag 16 april 2015 ging Manon van Herwijnen er namens het team op bezoek om van de leerlingen zelf te horen hoe hun ervaringen met de Learning Circle zijn.
Met leerkracht en ICT coördinator Thierry Koningstein sprak ik over samen leren in de Circle en over de plannen voor het komende schooljaar. Zijn ervaringen zijn ook dit jaar heel positief. De verhalen van kinderen zelf zorgen ervoor dat het begrip van kinderrechten levend wordt en heel dichtbij. Hij is ervan overtuigd dat zijn leerlingen op deze manier veel meer betrokken zijn en dat ze veel zullen onthouden. Er zijn verhalen en filmpjes die veel indruk maken.
Thierry wil graag nog een Skype ontmoeting met een groep uit Suriname afspreken.
Hij is heel tevreden over de opzet van de Learning Circles, vindt het ook prettig dat alles lang van tevoren al voor te bereiden was. Graag zou hij volgend jaar nog meer beeldend materiaal als differentiatie in de opdrachten voor zijn SO leerlingen zien. Aansprekende filmpjes en foto’s als inleiding van een uitdaging werken erg goed voor leerlingen die minder talig zijn. Fijn dat die ook heel veel in de bronnen in de wiki te vinden zijn.
Het komende schooljaar wil Thierry als ICT coördinator van heel HUB Noord-Brabant meerdere groepen, ook vanuit het VSO, in de Learning Circles betrekken. Hij noemt het een heel betekenisvol concept waar hij in gelooft dat het werkt voor zijn leerlingen. Thierry wil het niet alleen breder in de HUB locaties gaan inzetten, maar ook organiseren dat leerlingen deelnemers van andere scholen volgend schooljaar echt ontmoeten. Een echte afspraak met een school in Nederland zou mogelijk moeten zijn en er nog meer ‘werken in een Circle’ van maken!
‘Grote mensen moeten ervoor zorgen dat kinderen geen zware stenen hoeven te sjouwen’.
Thierry: ’Als de kinderen er hoofdpijn van krijgen, waarom drinken ze dat vieze water dan op?’
Leerling: ‘Anders hebben ze niks te drinken’.
Thierry: ‘Dus er is geen keus?’
Leerling: ‘Ik heb geleerd dat je niet overal zomaar naar een kraan kan lopen’.
Thierry: ‘Op welke manier worden die mensen geholpen?’
Leerling: ‘Met een pomp. In die landen is het ook heel ver lopen, dat was een uur lopen naar het water’
Thierry: ‘Wat vinden jullie ervan dat er niet alleen klassen uit Nederland zijn die iets in de wiki zetten, maar ook uit andere landen?’
Leerling: ‘Dan kun je wat leren, kun je ze leren vragen te stellen, kun je kijken wat ze daarover schrijven.
Maar misschien is hun computer soms wel kapot’.
Thierry: ‘Ja, wij zijn vaak de eersten en dan moeten we soms even wachten voor we iets van de anderen zien’.
Manon: Kun je je nog iets herinneren dat je van de andere klassen hebt gezien?
Leerling: ‘Dat je ook scholen had voor rolstoelen en kinderen die niet konden lopen’.