Een enerverende eerste trainingsdag.
Om 8 uur verzamelden de 81 deelnemers zich voor ons aangename hotel om zich met de bus te verplaatsen naar het trainings- en scholingscentrum van Telesur. Dit telecommunicatie bedrijf ondersteunt de Learning Circles met concrete diensten en middelen. Om half negen werden we ontvangen in een prachtige airco scholingsruimte. Tijdens de koffie vond er een nadere kennismaking plaats met de deelnemers uit de drie deelnemende landen. Nadat Bob de bijeenkomst opende nam de directeur van het onderwijs dhr. Soetosonojo het woord. In een positief betoog sprak de directeur zijn waardering uit voor het project.Hij gaf de voordelen aan die dit project heeft voor de deelnemende scholen. Ook wenste hij ons veel succes en zei ons toe het project met interesse te volgen. |
Hierna nam Bob het woord. Hij schetste de diverse subsidiestromen die het project ondersteunen. Hij benadrukte dat ons project gedragen wordt door de uitvoerende krachten; de mensen van de werkvloer. Naast de subsidiestromen zijn er ook particulieren initiatieven geweest. Bijvoorbeeld een sponsorloop.Dit geld wordt komend jaar ingezet om de internetkosten van de Surinaamse scholen te betalen. Wellicht komen er dit jaar meer van dergelijke intiatieven van scholen om elkaar direct en concreet te steunen. |
Om te leren werken met de Wiki kregen we als opdracht om in gesprek te gaan met een onbekende partner. Er ontstonden tweetallen die elkaar een interview afnamen Er werden persoonlijke, werk gerelateerde vragen gesteld. Daarnaast werden de verwachtingen ten aanzien van het project uitgesproken.Er ontstond een heerlijke gezellige kakelende chaos. De sfeer werd direct amicaal en informatief. Ook de verschillen tussen Surinamers, Nederlanders en mensen van Curacao werden zichtbaar in de antwoorden en de mimiek van de deelnemers.
Vervolgens kwam het echte werk. We werden in twee groepen gesplitst. De ene helft ging de Wiki vullen, waarbij de antwoorden op de vragen en een foto geplaatst moesten worden in de Wiki van de geinterviewde persoon en vice versa. De andere helft kreeg uitleg van Bob over de Learning Circle. Voor veel deelnemers bleek het werken met de computer niet een vanzelfsprekend iets te zijn. Doordat gewerkt moest worden met je eigen maatje kon kennis en ervaring gedeeld worden, waardoor aan het einde van de dag een ieder de Wiki gevuld had. Het was tijd voor de lunch. Er waren heerlijke Hindoestaanse hapjes gemaakt zoals….gevulde bara met kip, gevulde bara met aardappel, phulauri (balletjes van gemalen gele erwten) en voor de liefhebber van pittig was er de picallilly. Voor de anderen was er de manja chutney en de ketchup. De lunch werd door de Nederlanders in de verwoestende zon genoten, terwijl de mensen uit Curacao en Suriname de lunch in de schaduw nuttigden. |
’s Middags simuleerden we de Learning Circle met als thema reizen.Twaalf groepen werden geformeerd en elke groep kreeg de opdracht om zich voor te stellen op de Wiki om vervolgens een vraag te formuleren. Zo ontstaan er uiteindelijk 12 unieke vragen. Aan het einde van de middag bleek dat het juist formuleren van vragen en het samenwerken niet mee valt. Ook werd er ingebroken waardoor een aantal opgestelde vragen en presentaties verdwenen als sneeuw voor de zon. Het voorstellen van de groep bleek op ludieke wijze mogelijk te zijn. |
Morgen zullen alle groepen hun vragen opnieuw moeten overwegen om te komen tot een goed geformuleerde leervraag. |
Moe maar voldaan en nieuwsgierig naar het vervolg verlieten we rond 5 uur de airco ruimte om de dag af tesluiten met een maaltijd bij de Lindeboom.
Morgen start een dag vol nieuwe kansen en leermomenten. Verslag van Andre en Silvia. |
top |
Nog geen reacties
Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.