Handig, direct naar –> overzicht van de 11 Learning Circles en voorbeelden van opdrachten en uitwerkingen uit de wiki’s.
Een mooie compilatie op deze site –> Learning Circles 2015 selectie.
En ervaringen van deelnemers –> Testimonials van Nederlandse scholen.
Tip: juni-nummer COS –> Learning Circles, online werken aan een betere toekomst!
In het project: ‘Met lot op reis‘ deelden in 2014 ruim 2000 leerlingen uit negen landen een fantastisch leeravontuur over kinderrechten. Lot is een initiatief van Herman van Veen en is sinds juli 2014 ondergebracht in Lot’s Foundation. De stichting wil kinderen wereldwijd bewust maken van hun rechten.
In samenwerking met Lot’s Foundation boden het Global Teenager Project en ICT&E van 9 februari t/m begin juni 2015 maar liefst 11 Learning Circles Kinderrechten in het Nederlands en Engels aan, voor 86 groepen uit 16 landen.
Neem ook eens een kijkje in de wiki’s van de Learning Circles februari 2014 en zie hoe leerlingen samen leerden over kinderrechten door grenze(n)loos samen te werken.
Een Learning Circle is een tijdelijke ‘wereldwijde klas’ waarin leerlingen en leerkrachten van alle onderwijssoorten in binnen en buitenland samen werken en samen leren. Met behulp van internet, e-mail en social media, communiceren leerlingen rond vooraf afgesproken thema’s met elkaar. Dit zijn thema’s die dicht bij de belevingswereld van kinderen liggen zoals het recht op voeding, veiligheid, onderwijs of gezondheid.
Learning with the world, not just about it
In een Learning Circle leren kinderen op basis van wederkerigheid. Door ervaringen en kennis uit te wisselen via een wiki, ontwikkelen ze inzicht in elkaars leefomgeving. Werken in een Learning Circle betekent voor een school bezig zijn met vakinhoud, coöperatieve leervormen, wereldburgerschap en 21st century skills tegelijk. Dat maakt elke Learning Circle een unieke leerervaring voor leerling en leerkracht.
In deze Learning Circles over kinderrechten worden kinderen uitgedaagt tot verwonderen, vragen, onderzoeken en delen. Met hun verhalen en bijdragen verbinden leerlingen uit binnen- en buitenland zich met elkaar. Samenwerkend leren maakt ze bewust van kinderrechten en samen delen geeft hen een stem.
Leraar24 maakte een prachtige impressie op de Werkenrodeschool in Groesbeek, waar Juf Linda en Juf Anke echt het allerbeste uit hun leerlingen halen.
(In 2014 gebruikten we nog de term “Met Lot op reis”, in overleg met Lot’s Foundation noemen we het in 2015 “Learning Circles Kinderrechten“, zodat de nadruk nog meer op de Kinderrechten komt te liggen!!)
Voor ervaringen van Nederlandse leerlingen en hun leraren met de Learning Circles, zie ook de pagina Testimonials van Learning Circle scholen.
Ieder kind heeft rechten en die zijn vastgelegd in het VN- kinderrechten verdrag. Op 20 november 2014 vierden we het 25-jarig bestaan van dit verdrag, dat door bijna alle landen ter wereld werd ondertekend, maar niet wordt nageleefd zoals is afgesproken. Hoe is dit verdrag, uitgewerkt in 54 artikelen, nu voor kinderen te begrijpen? Hebben kinderen over de hele wereld, gehandicapt of niet, dan ook allemaal dezelfde rechten en hoe is de werkelijke situatie voor kinderen?
Deze belangrijke vragen en vele meer, komen in de Learning Circles aan bod op een manier die leerlingen uitdaagt verder te kijken en verdiepend te leren. Kinderen stellen elkaar vragen over kinderrechten, vertellen hun eigen verhalen en die van anderen en delen wat ze ontdekt hebben. Leerlingen uit Suriname, Curaçao en Nederland gaan met elkaar op wereldreis om ervaringen te verzamelen!
Doen jullie ook mee?
Van februari t/m mei stellen de leerlingen zich eerst aan elkaar voor in de wiki.
Vervolgens komen drie thema’s in de vorm van ‘uitdagingen’ rondom kinderrechten aan bod, die de deelnemers uitnodigen op onderzoek uit te gaan, ervaringen en verhalen te delen en op een creatieve manier online in de wiki te zetten. Er is ruimte voor eigen inbreng en voldoende mogelijkheid keuzes te maken die passen bij (het niveau en de wensen van) de deelnemende kinderen.
Aan het eind van deze periode van samen leren, maken de leerlingen ook een individuele opdracht, waarbij ze verbonden worden aan andere leerlingen (peers) uit andere landen in hun Circle en zo directe feedback geven en ontvangen! Door de inzet van peerScholar komt leren mét elkaar nog een stap dichterbij ieder kind.
De kosten van deelname aan een Kinderrechten Learning Circle bedragen € 395,- per deelnemende groep, inclusief een startbijeenkomst en begeleiding. Uit deze bijdragen betalen we ook de kosten van de deelname aan de Circles van de scholen voor wie dit financieel niet haalbaar is.
Introductie Learning Circles:
Comenius College Hilversum, donderdag 11 februari 2016, van 15:00 – 17:30 uur.
Workshops :
Zie deze pagina voor een beschrijving van alle workshops in Nederland en internationaal.
De inschrijving voor de Learning Circles van 2015 is gesloten.
Inschrijving voor de Circles van 2016 is mogelijk vanaf september 2015.