Finland/Arnhem – Reisverslag – september 2020

Dagverslag 21-09-2020

Maandag 21 september – De Klimboom –  Breezandpad 5, 6843 JM Arnhem
Contactpersoon: Mw. Mette Spruit

  • 09:30 uur – start op de school met welkom door Mw. M. Spruit over het concept van de school en leiderschap
  • 10:15 uur – ronde tafel gesprek, PLG en leiderschap, 2 rondes, wisselen
  • 11:00 uur – korte pauze
  • 11:15 uur – klassenbezoek, observeren
  • 12:00 uur – samenvatten, vragen en antwoorden, afsluiten
  • 12:30 uur – einde bezoek
  • 13:00 uur inchecken bij Hotel-Restaurant Het Wapen van Elst, Dorpsstraat 2866 61 EL Elst
  • 14:00 uur – reflectie en verslag
  • 18:00 uur diner

 

Vanmorgen was het dan zover. Onze studiereis, die eigenlijk afgelopen maart naar Finland zou gaan, bracht ons in plan B vandaag naar Elst. Om 9.30u werden we verwacht op IKC de Klimboom in Arnhem. Mette Spruit, directeur, en haar collega Edine wachtten ons op voor een hartelijke ontvangst en Mette vertelde bevlogen over de recente geschiedenis van de school.

We hoorden hoe er een PLG is ontstaan, waarin leerteams met elkaar de verantwoordelijkheid dragen voor wat er ‘in de klas’ gebeurt. Leerkrachten, die gefaciliteerd worden om zich daadwerkelijk bezig te houden met goed onderwijs. Leerkrachten, die het gevoel hebben dat ze hun vak ‘terug hebben’. Hoe verloopt het proces om te komen tot zo’n PLG? Hoe geef je leiding aan dit proces? Wat vraagt dat van jou als schoolleider?

Dat ‘in de klas’ staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. De school is verdeeld in ‘vloeren’, waar per vloer 75 leerlingen uit 2 groepen samen onderwijs krijgen door 3 leerkrachten. Leerkrachten die les geven in de vakken waar zij echt goed in zijn. Het loslaten van binnenklas-niveaudifferentiatie op 3 niveaus maar in plaats daarvan tijdens EDI voortdurend controle van begrip toetsen en leerlingen vervolgens zelfstandig laten verwerken.

Leerlingen die zelf mogen kiezen waar ze werken: geen vaste plaatsen, maar volop ruimte om een fijn plekje te kiezen waar je geconcentreerd samen of alleen kunt werken. Inspirerend om te zien hoe de professionals in deze school voortdurend nadenken over hoe hun onderwijs nog beter kan, (be)geleid door een bevlogen directeur, die van aanpakken weet.

Met een heerlijke grote container appelsap uit de Betuwe van Arjan en een ‘Doe het zelf Fletskes’-pakket uit Limburg van Iris bedankten we het team van de Klimboom. Klimboom, dankjewel voor dit inkijkje!

Plan C.
Tijdens ons bezoek aan de Klimboom bereikte ons het bericht dat we morgen helaas toch geen bezoek kunnen brengen aan het Marianum in Lichtenvoorde, omdat er bij leerlingen op hun school corona geconstateerd is. Over op plan C dus. Gelukkig mogen we morgen in plaats daarvan op bezoek bij het Noordik in Almelo. We zijn benieuwd…

Dagverslag 22-09-2020

Dinsdag  22 september  – Noordik Almelo.

Vandaag stond in plan B een bezoek aan Marianum in Lichtenvoorde op het programma. Gisteren bleek echter dat Covid-19 roet in het eten zou gooien en moesten we overschakelen op plan C: een bezoek aan CSG Noordik in Almelo. Complimenten aan zowel Bob als het Noordik dat dit zo snel geregeld kon worden!

Op het Noordik werden we ontvangen door directeur Gert ten Hove, die ons direct bij binnenkomst in de kantine vertelde hoe het gebouw zoals het nu in gebruik is, is ontworpen door een architect die vroeger leerling op deze school was en heel goed begreep waar het voor leerlingen vooral om draait in school: ontmoeting.

Gert nam ons vervolgens mee naar een zaal, waar we een delegatie van de Student Voice mochten ontmoeten. Luca, Diederik en Roy, 3 leerlingen uit de Student Voice, vertelden ons over dit orgaan binnen de school. We waren zeer onder de indruk van de betrokkenheid en de gedrevenheid van deze leerlingen, van de weldoordachte wijze waarop ze de Student Voice vormgaven én van de manier waarop ze hierover konden vertellen.

Na de ontmoeting met de Student Voice nam Gert ten Hove de tijd om ons te vertellen over andere aspecten van de school en zijn leiderschap. Bijvoorbeeld over hoe de input voor het strategisch beleid d.m.v. een Noordik-tour is opgehaald, hetgeen geleid heeft tot een woordwolk van prachtige waarden, die zijn samengevat in 3 P’s. En over driehoeksgesprekken met leerling, ouders en school. Over kenniskringen tussen PO en VO om samen na te denken over de aansluiting tussen die 2. Over wat zingeving is en hoe dat een plek kan krijgen in een school. Over leiderschapsstijlen en het werken vanuit vertrouwen, vrijheid, verantwoordelijkheid en verantwoording. Dankjewel Gert, Luca, Diederik en Roy!

Terug in het hotel hebben we de tijd genomen om de input uit de ochtend te verwerken en daarna even te ontspannen, zodat we ‘s avonds weer ‘opgeladen’ waren voor onze online ontmoeting met Steve Joordens.

Steve vertelde, geleid door onze vragen, over het psychologische mechanisme dat feedback zo spannend maakt. Hij heeft o.a. uitgelegd over peer-feedback en self-assessment, over hoe belangrijk het is om dit goed te leren en over hoe je dit stap voor stap leert. Een inspirerende ontmoeting met een bevlogen mens!

—————————————————————————

Onderstaand programma is met zorg samengesteld, maar werd de dag er voot, i.v.m. een Covid-19 besmetting bij leerlingen vervangen door een bijdrage van het Noordik in Almelo, jammer, maar ook fijn dat we bij jullie te gast mogen zijn!

SG Marianum      
Doctor Ariënsstraat 1-3, 7131 XM Lichtenvoorde – Gebouw 3 (lokaal L 414.1), melden bij receptie   

Contactpersoon – Mw. Christel Wolterinck 

  • 09:30 – 10:15 uur – Welkom op het Marianum door Rector Mw. drs. G.B.M. Burema (Gitti)
      • Over leiderschap en ‘Leading from the Middle’
  • 10:30 – 11:30 uur – Formatief door conrector Mw. drs. C. Wolterinck-Broekhuis (Christel)
    • Over onderwijs in ontwikkeling, een PLG en formatief leren en handelen
  • 11:30 – 12:30 uur – In gesprek met conrector en teacher leader (I.v.m Coronarichtlijnen is het onderdeel rondleiding door leerlingen vervangen)
    • Over leiderschap en onderwijsontwikkeling
  • 12:30 – 13:15 uur – Lunch
  • 13:15 – 14:15 uur – VMBO in de praktijk, relatie tussen school en de arbeidspraktijk
  • 14:15 – 15:00 uur – In gesprek met een docent en 2-3 leerlingen, afronding
  • 15:00 – 16:00 uur – Eigen reflectie van de groep op de dag.
Dagverslag 23-09-2020

Woensdag 23 septemberRivers International Arnhem 

Contactpersoon – Mw. Gill Eaton

  • 08:00 – 08:15 uur – Arrival – Leave belongings in the music room. Head to the balcony, see hula hoop  school entry at 08.15
  • 08:15 – 09:30 uur – Tea and coffee with music recital –“Welcome to  Rivers”.
  • 09:30 – 10:15 uur – Walkabout  with students from Y7
  • 10:30 – 11:30 uur – Classroom visits (timetabled) in two’s and meet the VCA’s
  • 11:30 – 12:00 uur – Wellbeing / Philosophy lesson P4C with Ms Kristina
  • 12:00 – 12:45 uur – Lunch with Rivers staff 
  • 13:00 – 14:00 uur – Workshop Carousel – 2x 30 minutes
    • Ms Marie – Early years coordinator
    • Ms Catherine and Ms  Liz – Learning environment, differentiation, ownership and visible learning.
  • 14:30 – 15:00 uur – Middle leaders panel, Q&A
  • 15:00 – 15:15 uur – Wrap-up 
  • 15:15 – 16:00 uur – Group internal reflection

Today we were welcomed at Rivers International School in Arnhem, where we experienced ‘the Rivers Way’ throughout the day. It was quite overwhelming and very inspiring to explore the Rivers Way, accompanied by leaders, teachers and VCA’s in the school.

We started outside observing the hoola-hoop-entrance of the school by the early year students.

We were then treated to a beautiful dance by 4 dedicated students who obviously train their dancing skills to a higher level.

This performance was followed by a thorough introduction of the school by principal Gill Eaton. She took us along in the broad school vision on learning. A few highlights (hard to actually stick to just the highlights) were working from a skills-oriented curriculum, focus on self-assessment, focus on well-being, and creating a rich learning environment by inviting the children to explore.

We were welcome to take a look in the classrooms, where we saw how visible learning actually becomes visible.

We talked with students, experienced a Philosophy for Children (P4C)-class ourselves, and enjoyed a healthy lunch.

Teachers and team leaders shared with us how they collaborate in PLC’s and how they think about the learning environment and learning experiences they are providing.

So much inspiration to take home with us and to let us think about the way we work with our own students. Thank you very much Rivers team for this warm welcome and those valuable insights!

Dagverslag 24-09-2020

Donderdag 24 september:

Evaluatie en verslag.

Galerij
Nog geen galerij beschikbaar

Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Naam Email