Reisverslag – voorbereidend bezoek Finland – januari 2019
Helsinki, Espoo, Vantaaa – Finland 24-26 april 2019
Verslag* van het voorbereidend werkbezoek voor de studiereis van 7-12 april 2019.
In april gaan er 6 leerlingen en 20 docenten mee; ieder van de deelnemers heeft zijn eigen leerdoelen en wensen al in een gezamenlijk document gedeeld.
*In dit verslag is soms een Engelstalige uitspraak aangehaald als dit de uitspraak beter tot zijn recht doet komen.
Dagverslag 24-01-2019 |
---|
Donderdag 24 januari 2019 Zowel Nederland bij vertrek en Finland bij aankomst zijn winters wit…. Donderdagmiddag 24 april 2019, bezoek aan SaunaLahti, Espoo. Het aanleren van ‘Self Evaluation Skills’ is in Saunalahti een sleutel in het leren refelecteren op het eigen leren. Daar is geen vastomlijnde leerlijn voor: “We are independent, responsible and high quality trained teachers”. We doen wat leerlingen nodig hebben en overleggen veel over de groei van ieder individueel kind. Ons systeem is gebaseerd op vertrouwen in elkaar, ook door ouders naar de school toe. We kennen geen schoolinspectie in Finland, want “dat is toch niet nodig als we samen streven naar het beste voor onze leerlingen?” Vanaf 2016 wordt er een nieuw basic education curriculum gebruikt, met een staatscurriculum als basis. De Gemeente Espoo legt hier vervolgens nog een laagje overheen en de school mag zelf haar eigen kers op de curriculumtaart zetten. Want: “Als school zijn we immers verantwoordelijk voor het beste onderwijs voor ieder kind”. Tot hun 15e jaar zitten alle leerlingen bij en door elkaar, in heterogene groepen: “Die diversiteit leert onze leerlingen van jongs af aan dat verschillen vanzelfsprekend zijn. Als school spelen we met ‘co-operative and parallel teaching’ op een natuurlijke manier in op die verschillen”. Bij mijn eerste bezoek aan SaunaLahti in 2013 lieten Minna en Hanna met trots hun ‘light house en tall ship’zien, hulpmiddelenvoor hun zelfreflectie-methodiek. De vraag van een Nederlandse docent of dat met ICT niet veel handiger ging, werd weggewimpeld “Sleutel in het leren reflecteren is de relatie van leerlingen met hun docent/mentor. Door samen ‘aan tafel te zitten’ en op basis van zelfreflectie en de reflectie van docenten een gesprek aan te gaan, vind je als mentor de juiste balans. Om niet over ‘fout’ te spreken, maar ‘wat kun je nog doen om nog beter te worden! Met enkel hokjes aanvinken op een scherm is de kans groot dat het relationele aspect onderbelicht wordt”. Toen ik vroeg of we in tijdens het bezoek in aprilweer het ‘light house’ model konden bespreken, zag ik het gezicht van Minna betrekken. “Tien jaar geleden kon ik een groep leerlingen in grade 1 met een opdracht voor zelfreflectie aan het werk zetten en dan met een van de leerlingen een gesprek aangaan. De klas kon dan makkelijk en zelfstandig een half uur doorwerken”. Nu kan dat niet meer…” Minna beschrijft hoe ze nu vaak reacties krijgt als “Daar heb ik nu geen zin in”, “wat heeft dat voor zin” of na drie minuten “ik ben klaar, mag ik wat anders doen?”. Ze gaat verder: “De leerlingen zijn enorm veranderd, hun spanningsboog is veel korter, het lijken wel kleine prinsjes en prinssen geworden. Alles gaat van hop-hop-hop… even dit en dan even dat”. Fantastisch om samen over dit onderwerp te kunnen doordenken, als we in april een dag op SaunaLahti zijn, … ook dit gegeven heeft immers alles met het ontwikkelen van ‘eigenaarschap’ te maken. |
Terug naar boven | Dagverslag 25-01-2019 |
Vrijdagochtend 25 januari 2019, bezoek aan Helsinki Normal Lyceum, Helsinki. Tijdens vorige bezoeken aan Finland was de Viikki school een vast onderdeel van de reis. Zowel Viikki als het Helsinki Normal Lyceum zijn opleidingscholen van de Faculteit Educatie van de Universiteit van Helsinki. Daar Viiki in april haar 150-jarig bestaan viert, kwam een bezoek in de feestweek niet goed uit en werd ik in contact gebracht met Mrs. Jaana Silvennoinen, principal van het Helsinki Normal Lyceum in het centrum van de stad. Jaana nodigde ons gastvrij en hartelijk uit voor een gesprek op 25 januari. Het Helsinki Normal Lyceum omvat: “It’s very important that the student-teachers understand the importance of student-teacher relationship. Students will be engaged if they feel that their teacher has created quality education for them.” “Listen Bob, this is what I tell the student teachers: we don’t want cloned students, there is value in diversity, so you don’t teach just from a course book. Personalised education requires work and investment in the relationship between teacher and students.” If we want students to be accountable for their own learning, we should think about how they gain the skills needed for that. And the will, the attitude to apply the skills mastered. De school is in een veranderingsproces; Jaana noemde het “A renewal of our learning environment, that contains both the physical and pedagogical components”. Twee jaar geleden werd Mr. Tapio Lahtero directeur van de faculteit en van beide opleidingsscholen. Jaana bescheef vol bewondering hoe inspirerend en vakkundig hij op school een proces van ‘shared leadership’ heeft ingezet. Op het Helsinki Normal Lyceum leidde dat tot een verdeling van de school in drie teams en de opzet van vijf ‘expert groups’, elke docent maakt onderdeel uit van een team: Vrijdagmiddag 25 januari 2019, werkbespreking met staff van Lumon Lukio, waar in april 2019 zes leerlingen van het HN Werkman Stadslyceum een week te gast zijn. Ze verblijven dan bij gastgezinnen en gaan onderzoek doen naar ‘Eigenaarschap’ in het Finse onderwijs. We ontmoeten Tuomas en Marianne in het Universteitscafé ‘ Think Corner. Een ruimte die met prachtig hout gedecoreerd is. Vanaf 01-08-2019 gaan alle Lukio’s dus ook Lumon Lukio werken met een nieuw curriculum, meer vakoverstijgend en meer verbindend tussen school en ‘buitenwereld’. Denk hierbij aan de community, cultuur en bedrijven. |
Terug naar boven | Dagverslag 26-01-2019 |
Zaterdag 26 januari 2019, een vrije ochtend om Porvoo te bezoeken, 50 km. ten oosten van Helsinki. Het is -10C, dus ruiten krabben, prachtige houten huizen, warme chocolademelk met ‘Pulla’. Daarna langs de bevroren rivier en ijsvissen.
|
Terug naar boven |
Galerij |
---|
Reacties
Arthur |
Leuk om te lezen Bob! En de foto’s verhogen de ‘voorpret’ van onze reis nog meer. |
Geplaatst op: 11 februari 2019 om 09:19 |