Inschrijven kan tot 1 december 2017 voor het genoemde bedrag; na deze datum kunnen de kosten worden aangepast door hogere ticketprijzen.
ICT&E / Reizen / Suriname – Ontdekkingsreis – februari 2018
Een prachtige ontdekkingsreis voor Nederlandse scholen van 3 t/m 10 februari 2018.
Contact leggen met leeftijdsgenoten uit andere landen via internet wordt voor onze leerlingen steeds eenvoudiger. Er is in overvloed digitale informatie en inspiratie te vinden. Maar om daadwerkelijk een betekenisvolle internationale samenwerking tot stand te brengen, is er meer nodig.
ICT&E organiseerde al meer dan 100 internationale studiereizen en uitwisselingen.
Onze reis naar Suriname is al 10 jaar het startpunt van waardevolle leerervaringen. De wederkerige projecten die uit deze reis voortkomen beginnen altijd met ontmoetingen, inspiratie en overleg ter plekke. Deze reizen leiden tot nieuwe contacten, brengen gesprekken en reflectie over onderwijs op gang en maken de deelnemers los uit vertrouwde kaders. …
Een prachtige ontdekkingsreis voor Nederlandse scholen van 3 t/m 10 februari 2018.
Contact leggen met leeftijdsgenoten uit andere landen via internet wordt voor onze leerlingen steeds eenvoudiger. Er is in overvloed digitale informatie en inspiratie te vinden. Maar om daadwerkelijk een betekenisvolle internationale samenwerking tot stand te brengen, is er meer nodig.
ICT&E organiseerde al meer dan 100 internationale studiereizen en uitwisselingen.
Onze reis naar Suriname is al 10 jaar het startpunt van waardevolle leerervaringen. De wederkerige projecten die uit deze reis voortkomen beginnen altijd met ontmoetingen, inspiratie en overleg ter plekke. Deze reizen leiden tot nieuwe contacten, brengen gesprekken en reflectie over onderwijs op gang en maken de deelnemers los uit vertrouwde kaders. De ervaringen tijdens de reis en in de projecten erna, geven een andere kijk op samen leren en blijken een effectieve manier om langdurige internationale samenwerking tot stand te brengen.
Het plan is om in februari 2018 met vier/vijf scholenteams op reis te gaan. Ieder team bestaat bij voorkeur uit twee leerkrachten, die samen met een partnerschool hun eigen uitdaging ontdekken, vormgeven en uitvoeren. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat we na de reis leerlingen stimuleren zélf een actieve, verantwoordelijke rol te nemen en laten ontdekken wat je voor een ander kunt betekenen.
Naar scholen in de binnenlanden van Suriname.
Meteen al op de eerste dag ontmoeten we veel Surinaamse collega’s, tijdens twee schoolbezoeken en daarna tijdens een startbijeenkomst op een prachtige locatie aan het water. We vieren dat we in de afgelopen jaren waardevolle relaties met scholen hebben opgebouwd.
Na de eerste dag in Paramaribo reizen we een week door het binnenland. We worden op meerdere scholen gastvrij ontvangen, waar we gaan onderzoeken wat er nodig is om na de reis concreet aan de slag te kunnen en mét de wereld te leren. We ontdekken samen het echte Suriname, genieten van de vrolijke mensen, de warmte en de schoonheid van dit tropisch groene land. Zo’n reis vergeet je van je leven niet!
Partnerschool.
We bezoeken een aantal scholen die graag met jullie als ‘partnerschool’ willen samenwerken. We kunnen er met eigen ogen zien dat scholen in het binnenland afhankelijk zijn van aanvullende financiële bronnen. Schoolgebouwen hebben achterstallig onderhoud en veel materialen die wij op onze scholen vanzelfsprekend vinden, ontbreken er.
We dagen de scholenteams uit om tijdens de reis te ontdekken hoe ze voor een partnerschool van betekenis kunnen zijn. Nadat de plannen gemaakt zijn, organiseren de leerlingen op hun eigen school activiteiten om het doel te realiseren, voor en mét de partnerschool in Suriname. Voor leerlingen en leerkrachten en leerlingen uit beide landen levert het samenwerken veel leer-kracht en plezier op: samen ideeën uitwerken, in actie komen en iets moois voor elkaar krijgen!
Samen actie ondernemen en bouwen aan resultaat leidt tot langdurige contacten; er komt een uitwisseling over ervaringen, expertise en ‘good practices’ op gang. Het ontdekken van verschillen en overeenkomsten geeft bovendien inzicht in elkaars cultuur en leefomstandigheden.
Met Surinaamse scholen in de Internationale Learning Circles.
De samenwerking kan ook voor de thuisblijvers meteen na de reis beginnen met deelname in de Learning Circles, vanaf 12 februari tot eind mei 2018.
In een wiki als veilige leeromgeving werken leerlingen samen aan opdrachten rondom thema’s die wereldwijd van betekenis zijn, denk aan Kinderrechten, duurzame energie etc. Ze delen er hun ervaringen, verhalen en onderzoek en vergroten het leerplezier door de andere deelnemers ook via social media te ontmoeten. Leerlingen nemen een kijkje in elkaars leefwereld en zien dezelfde vragen en antwoorden vanuit andere perspectieven; niet alleen leren we er ván elkaar, maar meer nog mét elkaar.
Goed voorbeeld doet volgen.
Al sinds 2008 gaat een ‘delegatie’ van de Werkenrode School (VSO) uit Groesbeek ieder jaar op reis naar Suriname. Sinds 2014 maken ook telkens twee leerlingen van deze school deel uit van het reisgezelschap. Zij blijken bevlogen ambassadeurs voor hun Expeditie én de Learning Circles Kinderrechten. Ze hebben de onderneming met hart en ziel beleefd en stimuleerden hun medeleerlingen zich in te zetten voor een zinvol project op een Surinaamse school. Alle leerlingen van de deelnemende groepen organiseerden tijdens het hele schooljaar een aantal activiteiten om de projecten in Suriname met succes te financieren. Over de reis en expeditie werd door hen veel gepubliceerd.
In de loop van de jaren is de deelname van de Werkenrode School verbreed naar het ‘Expeditie Onderwijs’, een vast onderdeel van hun driejarig programma gericht op Actief Wereldburgerschap. De collega’s van de Werkenrode School zullen tijdens de reis toelichten hoe ze het hele project met hun team ieder jaar weer vol enthousiasme organiseren en uitvoeren.
Uit het eindverslag van Tim Heemsbergen, die in januari 2015 naar Suriname reisde:
“Wat ik graag wilde was een leerzame ervaring om nooit te vergeten. Waarin ik veel van het land zou zien en ontdekken. Ook was het een grote uitdaging om te zien hoe het met de rolstoel zou gaan in een land als Suriname. Onvergetelijk is het zeker geworden en ik denk dat we met zijn allen hebben bewezen dat als je het samen doet er heel veel mogelijk is. (…) Ik vind dat het heel belangrijk is dat hier mee door wordt gegaan..”
We nodigen leerkrachten uit zich aan te sluiten bij de reizigers van de Werkenrode school. Samen gaan we ontdekken hoe de vonk kan overspringen, zodat het voor jullie hele klas of school een zinvolle én spannende ontdekkingsreis wordt!
Startbijeenkomst in Nederland:
Locatie: Werkenrode School Groesbeek
Datum: woensdag 20 december 2017
Tijd: 18:00 – 20:30 uur (met Surinaamse hapjes)
Op deze avond ontmoeten de reizigers naar Suriname elkaar. Samen gaan we het programma voor de reis goed bespreken en komen allerlei praktische zaken aan bod.
Leerlingen, ouders en docenten ontvangen hiervoor een uitnodiging.
Wie organiseren de ontdekkingsreis?
Deze reis wordt georganiseerd door Bob Hofman (ICT&E en Global Teenager Project) en Manon van Herwijnen (coördinator GTP Learning Circles), i.s.m. Miriam Weekers en Nila Pershad (coördinatoren iEARN Suriname). Deelnemers dienen zelf voor een reis- en annuleringsverzekering te zorgen. De meeste scholen hebben een collectieve reisverzekering, vraag dit op school goed na!
Subsidie:
Deze studiereis past uitstekend in de nieuwe IPV Subsidie. Deze nieuwe subsidieregeling komt in de plaats van Vios Subsidie. IPV staat voor Internationalisering in het primair en voortgezet onderwijs. In de IPV-regeling (Internationalisering PO en VO) staat het verwerven van internationale competenties centraal. De school zelf dient de subsidie aan te vragen, meer informatie is te vinden op de website van Nuffic – IPV
Zie voor meer indrukken de verslagen van de studiereizen van januari 2014, januari 2015, januari 2016 en januari 2017.
Contact: Bob Hofman – Manon van Herwijnen
verbergenInschrijven kan tot 1 december 2017 voor het genoemde bedrag; na deze datum kunnen de kosten worden aangepast door hogere ticketprijzen.
Startbijeenkomst | woensdag 20-12-2017 / Tijd: 18.00 - 20.30 uur |
Locatie | volgt |
|
Naam | Suriname - Ontdekkingsreis - februari 2018 |
Vertrek | 03-02-2018 |
Terugkomst | 10-02-2018 |
Aantal deelnemers | 6 |
Kosten | 1995,= |
Dag | Vluchtnr. | Vertrek | Van | Naar | Aankomst |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2018 | KL713 | 11:20 | Amsterdam | Paramaribo | 16:25 |
10-02-2018 | KL714 | 19:30 | Paramaribo | Amsterdam | 08:15 |
Let op! Er gelden strenge regels voor bagage! Per persoon mag je meenemen: |
Datum | Opmerkingen |
---|---|
03-02-2018 | Zaterdag 3 februari: Verzamelen op Schiphol in vertrekhal 2 – 08:30 uur Je hebt (max 30 uur van te voren) al on-line ingecheckt. We geven in hal 2 de bagage af . Suriname….. we zijn er! |
04-02-2018 | Zondag 4 februari:
|
05-02-2018 | Maandag 5 februari:
|
06-02-2018 | Dinsdag 6 februari:
|
07-02-2018 | Woensdag 7 februari:
|
08-02-2018 | Donderdag 8 februari:
|
09-02-2018 | Vrijdag 9 februari:
|
10-02-2018 | Zaterdag 10 februari: Van Paramaribo naar Amsterdam – vertrek vanaf vliegveld Zanderij met de KL714 om 19:30 uur |
11-02-2018 | Zondag 11 februari: |
Naam | School | Locatie | Bevestigd | |
---|---|---|---|---|
man | Jelmer van Zwam (leerling) | Werkenrodeschool | Groesbeek | ja |
man | Bryan van Leur (leerling) | Werkenrodeschool | Groesbeek | ja |
vrouw | Astrid van Ommen | Werkenrodeschool | Groesbeek | ja |
man | Henk Kuiper | Werkenrodeschool | Groesbeek | ja |
M | Bob Hofman | ICT&E | Dieren |
V | Manon van Herwijnen | GTP | Dieren |
Ⓒ 2024 ICT&E Kollinglaan 13, 6952 HK Dieren, The Netherlands +31 (0)6 - 2279 64 50 info@ict-edu.nl @BobHofman