Lees ook eens het artikel over onze reis op de site van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst LKCA
Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.
De docenten uit het VCPS-leernetwerk Internationalisering in een cultuurprofiel hebben in samenwerking met het NIVO-netwerk (Nuffic) een studiereis in de steigers gezet.
We gaan naar Toronto, Canada van 14-22 april 2018; de reis wordt begeleid door Bob Hofman (ICT&E)
Leren door te doen.
De reis zal gericht zijn op creatie, creativiteit en kunst in het onderwijs. …
lees meer
Lees ook eens het artikel over onze reis op de site van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst LKCA
Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.
De docenten uit het VCPS-leernetwerk Internationalisering in een cultuurprofiel hebben in samenwerking met het NIVO-netwerk (Nuffic) een studiereis in de steigers gezet.
We gaan naar Toronto, Canada van 14-22 april 2018; de reis wordt begeleid door Bob Hofman (ICT&E)
Leren door te doen.
De reis zal gericht zijn op creatie, creativiteit en kunst in het onderwijs. Met aandacht voor gepersonaliseerd leren, eigenaarschap en cultuurprofilering. Het doel van de reis is o.a. handvatten te ontdekken om de bestaande buitenlandse reizen van de scholen om te zetten naar een internationaliseringsactiviteit/cultuuractiviteit die is ingebed in het curriculum. We gaan dat leren door te doen: ‘Hoe maak je samen diep leren?’ Daarom gaan we met leerlingen, docenten en schoolleiders, onderwijs maak je samen!
Eigenaarschap.
Een belangrijke vraag die we met elkaar willen verkennen is hoe leerlingen, bv tijdens een buitenlandreis, meer vanuit eigen leergierigheid en eigenaarschap hun leren kunnen inrichten. De reis is gericht op het professionaliseren van docenten en schoolleiders en bovenal op diep leren van leerlingen.
Samenwerken met Canada.
We gaan samenwerken met twee scholen in het Peel district. Scholen die op een bijzondere manier hun kunstprofiel hebben vormgegeven en volop ontwikkeling doormaken wat betreft bovengenoemde thema’s. Tijdens het voorbereidende bezoek op 28 september 2017 hebben de Principals Cawthra Park Secondary School en de Mayfield Secondary School hun wens tot samenwerking uitgesproken.
Het wordt een studiereis die we inhoudelijk samen met de deelnemers en de scholen in Canada gaan vormgeven; de eerste ideeën die we voor die invulling verzamelden zijn:
- Het profiel Cultuur als vakoverstijgend domein de context maken voor het aanleren en toepassen van Future Skills (directe link naar Michael Fullan’s deep learning).
- Ontwikkelen van gesprekken over het aanscherpen van een kunst en cultuurprofiel.
- Schoolbezoeken aan scholen met een vergelijkbaar Cultuur profiel.
- Op zoek naar ‘leerling eigenaar leerproces’ waarbij we weten dat het stellen van eigen leerdoelen, reflectie op het eigen leren en op basis van die reflectie keuzes kunnen maken bijdraagt aan ‘diep leren’.
- Een studiedag over gepersonaliseerd leren in samenwerking met het Advanced Learning Technology lab (Alt-lab UTSC), waar we door peer learning en peer assessment meer van en met elkaar leren
- Draaiboek maken voor een cultuurreis die verankerd is in het curriculum en waarbij gepersonaliseerd leren voorop staat (versie voor docenten en versie voor/door leerlingen)
- Draaiboek maken hoe andere vakken kunnen bijdragen per leerjaar
De scholen waarmee we contact hebben gelegd tijdens de voorbereiding:
- York Region District School Board – Unionville High School – Arts Unionville program
- Toronto District School Board – Claude Watson School for the Arts – Middle en High School
- Halton District ‘the Specialist High Skills Major (SHSM) programs‘
- Peel District School Board – Cawthra Park Secondary School en de Mayfield Secondary School
Mede op basis van het voorbereidende bezoek eind september 2017, gaan we met de Cawthra Park Secondary School en de Mayfield Secondary School ons programma voor april 2018 verder uitwerken. Op de werkmiddag van 10 oktober delen we de opbrengst van het voorbereidende bezoek en gaan we samen met alle deelnemer het reisprogramma verder vormgeven.
Universiteit van Toronto – Peer Learning en peer assessment as Learning (optioneel)
Het team van Professor Steve Joordens heeft ons en de twee partners scholen uit het Peel district uitgenodigd voor een prachtige dag in het Alt-lab aan de Universiteit van Toronto. Om te luisteren, samen te leren en ons te verdiepen in Formative Assessment en de methodiek van peer learning en peer assessment in peerScholar.
Kosten en subsidie
De reis is all-inclusive: hotel op basis van verblijf 2-persoonskamer, ontbijt, lunch en diner (excl. alcoholische drankjes), vervoer met vliegtuig, vervoer ter plaatse etc.
Kortom: de reis wordt helemaal verzorgd. Ook de kosten van het bezoeken van scholen zijn inbegrepen.
De prijs van deelname aan de studiereis bedraagt € 2.650,-; voor leerlingen gaan we nu uit van een prijs van € 960,- op basis van een homestay bij Canadese leerlingen.
Deze studiereis past uitstekend in de nieuwe IPV subsidie. Deze nieuwe subsidieregeling komt in de plaats van de Vios subsidie.
IPV staat voor Internationalisering in het primair en voortgezet onderwijs. In de IPV-regeling (Internationalisering PO en VO) staat het verwerven van internationale competenties centraal.
U dient deze subsidie als school zelf aan te vragen, meer informatie vindt u op de website van Nuffic – IPV
verbergen