ICT&E / Reizen / Finland Leerlab Herbert Vissers College – april 2016
Samen op weg naar een professionele cultuur:
Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding
Met een groep van 13 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen van het Herbert Vissers College gaan we in Finland opzoek naar informatie en inspiratie. Om daarna met verwondering de kansen en mogelijkheden binnen de eigen school vanuit een ander perspectief te bezien en het Leerlab Curriculumbewust (Leerling2020) een nieuwe impuls te geven. Bob Hofman, organisator en Leerlab coach, kent als geen ander de waarde van zo’n gezamenlijke internationale onderwijskundige verkenning.
Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
We bezoeken twee scholen waar onderwijskundig leiderschap en een bijzondere visie op leren vorm geeft aan degelijk onderwijs dat aanzet tot verwondering. …
Samen op weg naar een professionele cultuur:
Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding
Met een groep van 13 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen van het Herbert Vissers College gaan we in Finland opzoek naar informatie en inspiratie. Om daarna met verwondering de kansen en mogelijkheden binnen de eigen school vanuit een ander perspectief te bezien en het Leerlab Curriculumbewust (Leerling2020) een nieuwe impuls te geven. Bob Hofman, organisator en Leerlab coach, kent als geen ander de waarde van zo’n gezamenlijke internationale onderwijskundige verkenning.
Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
We bezoeken twee scholen waar onderwijskundig leiderschap en een bijzondere visie op leren vorm geeft aan degelijk onderwijs dat aanzet tot verwondering. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van vakken, roosters, keuze voor leerlingen, zorg, differentiatie en professionaliteit.
Vertrouwen
Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”.
Vakmanschap
Op onderzoek in Finland waar een ieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven. Maar ook een land om te bezoeken en samen na te denken over passend onderwijs en differentiatie.
Verbinden
Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat “samen” – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.
Verandering
Being in the top of PISA ranking makes it all the more remarkable that Finland is about to embark on one of the most radical education reform programmes ever undertaken by a nation state – scrapping traditional “teaching by subject” in favour of “teaching by topic”. “This is going to be a big change in education in Finland that we’re just beginning,” said Liisa Pohjolainen, who is in charge of youth and adult education in Helsinki – the capital city at the forefront of the reform programme.
Op studiereis dus naar een land dat actief vernieuwing in haar onderwijs voedt: “Finland schools: Subjects scrapped and replaced with ’topics’ as country reforms its education system” – een beweging die verankerd is in o.a. de Saunalahti school die we in deze week bezoeken. Wat een pracht kans om er samen in te duiken en uit te zoeken wat dit voor ons eigen onderwijs kan betekenen!
Wat vinden anderen?
Op de Finland pagina vindt u een overzicht van eerdere reizen naar Finland.
Deelnemers aan de september 2014 Finlandreis beschreven hier hun ervaringen.
En bedenk… According to one Finnish maxim, “There is no bad weather. Only inadequate clothing.”
verbergenStartbijeenkomst | dinsdag 15-03-2016 / Tijd: 15:00 - 17:00 uur |
Locatie | Beurtschipper, 200, 2152 LG, Nieuw Vennep |
|
Naam | Studiereis Leerlab Finland - april 2016 |
Vertrek | 10-04-2016 |
Terugkomst | 13-04-2016 |
Aantal deelnemers | 14 |
Kosten |
Dag | Vluchtnr. | Vertrek | Van | Naar | Aankomst |
---|---|---|---|---|---|
10-04-2016 | KL 1167 | 09:55 | Amsterdam | Helsinki | 13:20 |
13-04-2016 | KL 1170 | 18:05 | Helsinki | Amsterdam | 19:40 |
Deze studiereis wordt georganiseerd vanuit Leerling2020. |
Datum | Opmerkingen |
---|---|
10-04-2016 | Zondag: Aankomst hotel met bus 615 –> Hotel Sokos Presidentti, check in Diner at Rosso Citykäytävä – Keskuskatu 6 – 18:30 uur – confirmed |
11-04-2016 | Maandag: Reflectiebijeenkomst in themagroepen Diner – Virgin Oil Co. Restaurant – Kaivopiha, Mannerheimintie 5 – 18:30- confirmed |
12-04-2016 | Dinsdag: Middag – 14:30 bezoek aan Suomenlinna Reflectiebijeenkomst in themagroepen Diner bij Lappi – Annankatu 22 – Helsinki – 19:00 uur – to be confirmed |
13-04-2016 | Woensdag: Vrije tijd in Helsinki 11:00 – 14:30 uur Vliegen Vantaa Airport – 18:05 uur Aankomst in Nederland – 19:45 uur |
Naam | School | Locatie | Bevestigd | |
---|---|---|---|---|
vrouw | Anna Rebel | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
vrouw | Anne-Marie Grimbergen | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
vrouw | Annelien Jonkman | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
vrouw | Else-Marike Kepel | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
man | Evert-Jan Oppelaar | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
man | Johan Schultz | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
man | Jorick Boll | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
man | Jos Bart | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
man | Koen Keunen | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
man | Luc Hilkens | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
vrouw | Marjolein Hoogendoorn | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
man | Martijn Noorman | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
man | Romano de Bock | Herbert Vissers College | Nieuw-Vennep | ja |
M | Bob Hofman | ICT & E | Dieren |
Ⓒ 2024 ICT&E Kollinglaan 13, 6952 HK Dieren, The Netherlands +31 (0)6 - 2279 64 50 info@ict-edu.nl @BobHofman