Voor de veertiende keer al, wordt ook dit schooljaar Expeditie Corlaer georganiseerd. Leerlingen van klas 3 van het Corlaer College krijgen de kans om mee te doen aan een van de vier expedities. In juni hebben leerlingen zich opgegeven voor Expeditie Corlaer 14.
Expeditie Corlaer is een manier van leren die anders is dan je gewend bent. Iedere week kom je met een team van medeleerlingen uit basis/kader/tl/havo/vwo bij elkaar om te werken aan een mooi maatschappelijk doel. In de rechter zijbalk vind je de vijf expedities van schooljaar ’23-’24.
Vijf? Dat klopt: Vier expeditieteams worden door het Corlaer College georganiseerd. En sinds vorig jaar is er een expeditieteam ‘T is for Tech’ bijgekomen, ontstaan door samenwerking van het Corlaer College en Accent Nijkerk met het Sterk Techniek Onderwijs (STO). Om die reden is de naam van dit 5e team: Expeditieteam ‘T is for Tech’.
Net als ieder jaar solliciteren leerlingen die naar het derde leerjaar gaan voor een plek bij een van de expedities. Ze sturen een brief of filmpje aan de coaches en worden dan uitgenodigd voor een gesprek. Het maken van een brief of filmpje en de presentatie tijdens het gesprek lijkt al een beetje op een sollicitatie voor een baan later. Dat is dus een goede oefening.
We gaan in september van start met het samen zoeken naar doelen waar we ons 100% voor in kunnen zetten. Zo maken we er weer een mooi, onvergetelijk, leerzaam en veilig expeditiejaar van, waarmee al deze leerlingen het verschil kunnen maken voor anderen en zichzelf. We vinden het vanuit onze christelijke identiteit namelijk heel belangrijk dat leerlingen zich leren in te zetten voor de ander en daar zelf als mens sterker van worden.
Met vriendelijke groeten,
Friso Doornhof
Ronald Schaefer
Expeditie Nepal – mei ’23
Expeditie onderwijs gaat over leren organiseren en het helpen van goede doelen, op basis van respect en wederkerigheid iets betekenen voor de maatschappij.
Elke expeditieleerling werkt met persoonlijke leerdoelen en als team stellen de leerlingen samen Expeditie teamdoelen op. Iedere leerling houdt in een portfolio zijn/haar vorderingen bij. De coaches krijgen tijd om die reflecties voor te bereiden en op vaste momenten met de leerlingen uit te voeren. Basis voor de reflectiegesprekken en evaluatie aan het einde van de Expeditie is de ontwikkeling in het persoonlijke portfolio.
Lees er hier meer over: ‘Expeditieonderwijs en Formatief leren‘.
Alle teams worden sector overstijgend (VMBO/HAVO/VWO) samengesteld op basis van vrijwilligheid en ieder team staat onder begeleiding van twee teamcoaches. Aan hen de waardevolle taak om te zorgen dat er een hecht team ontstaat waarbinnen wereldwijs geleerd wordt. De leerlingen die deelnemen zijn echt gemotiveerd en willen op basis van respect en wederkerigheid iets betekenen voor de ander.
Samen met de coaches buigt zich het team zich over maatschappelijke problemen die ergens ter wereld spelen, met als doel om in de betreffende gemeenschap een blijvend element van waarde te realiseren. In het Expeditieonderwijs ontwikkelt de leerling zijn talenten en zichzelf als volwaardig mens, op basis van wederkerigheid en respect voor de ander en de wereld. De docenten die ervaring opdoen als expeditiecoach, dragen hun nieuw opgedane kennis en vaardigheden actief over binnen en buiten de school.
Veilig samen op pad en allemaal weer veilig thuis komen; dat is het uitgangspunt van Expeditieonderwijs. Lees daarom de reiswijzer ‘Wijs op reis’ zorgvuldig.
ICT&E houdt de situatie en veiligheid van de bestemmingen goed in de gaten en volgt de updates op de website Nederland Wereldwijd. Indien de internationale ontwikkeling of omstandigheden daartoe aanleiding geven, nemen we direct contact op met de expedities.
Naam | Expeditie Corlaer 14 |
Inschrijfformulier | |